3746
Sök

Audi 200 går dåligt på tomgång.

46 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#1
Hej, har köpt mig en audi 200tq och den går dåligt på tomgång, stannar ibland annars rusar den mellan ca 500-1500varv. Någon som vet vad det kan vara för fel? Mvh Simon.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 juli 2010
#2
Kolla efter läckage i tryck och vakumslangar. Vad är det för årsmodell? 10v eller 20v?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

46 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
#3
te_wik skrev:
Kolla efter läckage i tryck och vakumslangar. Vad är det för årsmodell? 10v eller 20v?



Mvh Tommy

Okej, tack ska kolla lite senare. Det är en -88b, 10v.

Mvh Simon


Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 juli 2010
#4
tix0r skrev:
te_wik skrev:
Kolla efter läckage i tryck och vakumslangar. Vad är det för årsmodell? 10v eller 20v?



Mvh Tommy

Okej, tack ska kolla lite senare. Det är en -88b, 10v.

Mvh Simon

Yess, är den orörd annars i motor? Ingen öppen dump osv?



Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (16 juli 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 924 Inlägg
16 juli 2010
#5
Kan vara spruckna vakuumslangar eller någon tryckslang, som sagt och det är det vanligaste. Provtryck systemet.
Även sprucken/tät vevhusventilation är vanligt.
Tomgångsmotorn kan kärva men går ofta smörja upp.

Hur går den annars?

~ Life is short, have FUN! ~

46 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
#6
Okej, tack. Det är öppen dump, och nån pysventil som förra ägaren monterat dit. Ska kolla sen idag om jag hittar nån slang eller rör som läker. När man väl kör med den går den kanon.

Mvh Simon


Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 juli 2010
#7
tix0r skrev:
Okej, tack. Det är öppen dump, och nån pysventil som förra ägaren monterat dit. Ska kolla sen idag om jag hittar nån slang eller rör som läker. När man väl kör med den går den kanon.

Mvh Simon

Nu är jag inte så insatt i turbomotorer, men det med öppen dump har det skrivits om tidigare i flera olika trådar.

Jag quotar Fredriq's svar från en tråd, han vet vad han pratar om.

fredriq skrev:
Det funkar med öppen dump så länge den är tillräckligt hårt spänd så den inte tjuvöppnar på tomgång, då kommer bilen dö vid varenda korsning...

Så kolla upp dumpen.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 924 Inlägg
16 juli 2010
#8
Problemet är bara att det knappt går att spänna en öppen dump såpass väl att den klarar av tryckstötningar mm så öppen dumpventil på en bil med luftmassemätare är ingen bra idé, om den sitter innan turbon.

~ Life is short, have FUN! ~

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 juli 2010
#9
peegee skrev:
Problemet är bara att det knappt går att spänna en öppen dump såpass väl att den klarar av tryckstötningar mm så öppen dumpventil på en bil med luftmassemätare är ingen bra idé, om den sitter innan turbon.

Ahh men denna bilen har ingen "riktig" LMM, utan det är mekaniskt insprut med luftmängdskivan där som sitter ihop med bränslefördelaren. Fast det kanske är samma sak där?


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (16 juli 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök