Har fått tag i en volvo 245 års 87 som ja ska göra iordning lite . När ja provkört bilen är den väldigt lätt att sladda med osv går att sladda brett på torrt t.ex Nån som vet om bilarna från försvarsmakten hade annan bakaxel (diff) osv ? Sitter m45 låda på den .
Lamelldiff var tillval på den tiden har jag för mig.. Men tror att "alla" poliser, ambulanser och televerket hade sådan diff, troligtvis även försvarsmakten...
Lamelldiff var tillval på den tiden har jag för mig.. Men tror att "alla" poliser, ambulanser och televerket hade sådan diff, troligtvis även försvarsmakten...
Så du menar att det alltså skulle kunna sitta lamelldiff i televerks-bilar? I så fall vet jag vart jag ska åka på månda
Till TS: Hissa upp ena bakhjulet och försök snurra på det. Går det lätt, utan minsta motstånd ( med växel urlagd ), så har du vanlig diff. Kan även vara så att det sitter lamelldiff i men då är den slut.
Om hjulet inte går att snurra alls ( och det inte beror på taskiga bromsar ) så är det svetsat eller en jävligt hård lamelldiff.
Går det att snurra, med en hel del motstånd, så är det lamelldiff.
En kompis brorsa hade en televerkare...bara vanlig öppen diff i den.
Likaså var det bara öppen diff i en ex-armé 145a jag kollade på.
Bakaxlarna kan ha rasat och blivit utbytta?
Låter som ett vettigt förslag! Jag kan ha fel så ni vet, har ju precis köpt min första 240 Klart har någon någon go diff så är jag intresserad (ska ju bygga busbil