Hur man lagar rost?

mekkarn
13 juli 2010 · 226 Inlägg

Har läst ett antal trådar och pratat med folk och är nu mest förvirrad så jag tänkte fråga här på forumet:)
Det är mest ytlig rost och lite större områden runt ett baklyse å på sparklåda. Vet att man bör blästra men tänkte bara köra på med rondellen så att det blir enkelt. Men fick höra att det är dumt att använda rondell då den tar bort av plåten?
Bör jag då stå och handslipa med sandpapper? Det låter jobbigt!!!

Sen var min plan att bygga upp nytt med spackel och väv om det krävs. Först på med rostätare, sen grundfärg och sist på med lacken. Bör jag använda klarlack ovanpå på slutet?
Det handlar om en sliten gammal caddy som jag använder på jobbet:)
Så jag är inte så brydd om det skönhetsmässiga!
Tacksam för råd!

kolvas
13 juli 2010 · 4 001 Inlägg

Stålborsttrissa till rondellen funkar fint

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
mekkarn
14 juli 2010 · 226 Inlägg

Suveränt, tack för hjälpen!

Bmw_Bertil Ljud freak !
14 juli 2010 · 928 Inlägg

Men den äter plåt ! Så kör inte för hårt. Sen gör underarbetet riktigt annars blir det jobbigt när du ska lacka !

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
Aero T16
14 juli 2010 · 1 327 Inlägg

Ståltrissa funkar bara för att ta bort den yttersta rosten. För att få bort porena använder jag mig av liknande produkt som denna. Finns både till vinkelslip och till borrmaskin. Betydligt effektivare än borste. http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =134139092

mekkarn
14 juli 2010 · 226 Inlägg

Jättebra svar! Tack så mycket.

Johan_N
15 juli 2010 · 30 Inlägg

Jag använder en gammal borrmaskin och denna grovrengörare http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =133328367

Sedan lägger jag på lite rostomvandlare (Turtle) om jag misstänker att det finns rost kvar i porerna.
Annars lägger jag direkt på ett eller två lager med Hagmans Stålplast CA-primer (epoxyprimer) som är ett mycket bra rostskydd.

Bensinskallen P o r s c h e
15 juli 2010 · 1 700 Inlägg

Beror sen lite på hur du menar med "laga rost"? Ska du laga så är det ju kapa bort det dåliga och svetsa dit nytt wink

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
mekkarn
17 juli 2010 · 226 Inlägg

Jo jag vet att det bästa är att svetsa. men jag har ingen svets och tänkte stå på parkeringen och göra det här. Det känns som bättre än ingenting. Och då ville jag veta det enklaste sättet.

HenkeTIC
17 juli 2010 · 888 Inlägg

En bild på rosten hade vart bra så man vet vilka råd man ska ge.

Bensinskallen P o r s c h e
17 juli 2010 · 1 700 Inlägg

mekkarn skrev:
Jo jag vet att det bästa är att svetsa. men jag har ingen svets och tänkte stå på parkeringen och göra det här. Det känns som bättre än ingenting. Och då ville jag veta det enklaste sättet.

Ja, så länge det inte är hål och skit så är det ju bara att göra som tidigare beskrivit wink Slipa/ putsa bort så mycke rost som möjligt, på med rostätare/ skydd, spackla och måla

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
mekkarn
19 juli 2010 · 226 Inlägg

Återigen tack för all hjälp:) Här kommer lite bilder. http://i119.photobucket.com/albums/o149/musikflummare/bil2.jpg
http://i119.photobucket.com/albums/o149/musikflummare/bil1.jpg
http://i119.photobucket.com/albums/o149/musikflummare/bil-1.jpg

Grabber Dagdrömmare
19 juli 2010 · 2 836 Inlägg

Har köpt på Harald en rund "Axialborste" till borrmaskin med nåt sorts plast pinar eller vad det nu heter - skit bra! Lite seg att slipa rost med men skonsam för plåten!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Bensinskallen P o r s c h e
19 juli 2010 · 1 700 Inlägg

Ok, du hade ju inte så allvarlig rost precis wink   Bara slipa på och måla över då ^^

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Kavli Motborgare
20 juli 2010 · 1 099 Inlägg

Punktsandbläster borde funka bra på det objektet.

-- K

steifan DR!FTT3KN!K3R
20 juli 2010 · 10 427 Inlägg

2ooSX skrev:
Hur kan de börja rosta sådär? försåtr ju att de rostar lätt vid kanter och så, men mitt på plåten på sidan av bilen? skumt smile

Lite tunn lack från fabrik kanske i kombination med dåligt underhåll skulle jag tro.
VW Caddy pickuper lär ju inte vara en av Sveriges mest tvättade bilar wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Aero T16
20 juli 2010 · 1 327 Inlägg

En dremmel med slipstift eller punktbläster lär du behöva för att fixa de små rostfläckarna. Skulle hellre lägga pengar på att köpa en "dremmel" isf. Punktbläster funker egentligen endast på ställen där det sällan rostar och går därför inte använda till mycket. Har knappt kunnat använda min punkbläster till något.

3m Scotch- Brite (grovrengörare) eller lammeltrissa till vinkel slip för de större områdena.

Vissa mindre rostfläckar kanske försvinner med hjälp av rubbing och polermaskin.

mulleina
20 juli 2010 · 715 Inlägg

jag hade rost runt skärmkanterna och tog bort det med fingrarna och sedan stålborste. På glasfiberspackel och seda pp100 tror jag slipa ner lite också ljusgrå färg. Inget och rekomondera om det är seriöst då det inte blev jämnt och man får spraya på färg då och då när rosten går igenom

Rspeter Audi A5 quattro driver.
20 juli 2010 · 2 203 Inlägg

2ooSX skrev:
Hur kan de börja rosta sådär? försåtr ju att de rostar lätt vid kanter och så, men mitt på plåten på sidan av bilen? skumt smile

Stenskott brukar bli rostprickar som på bilderna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang