3469
Sök

Volvo 945LTT-1985 går ej, soppapump, pumprelä?

15 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
#1
Bilen gick perfekt när jag stannade, lät den gå på tomgång. Efter fem minuter heldöd, startmotorn snurrar fint. Misstänker soppapump, testar med startgas i luftfilterlådan, då går den på gasen, dör sen.
Frågor:
Finns det två soppapumpar även på 1998 års LTT? Enligt instruktionsboken är två olika säkringar kopplade till bensinpumpen, resp bensinpump i tanken. Bägge dessa säkringar har även fler funktioner, och boken gäller även fullturbon om jag minns rätt. Kröp under bilen en timme med polare, hittade bara bensinfiltret, inget med kablar på. Kan nån precisera var pumparna sitter och hur man kommer åt dem?
Vill minnas att jag hört att de här bara har en soppapump... Kanske helt fel...

Tycker nästan själv det verkar troligast att ett relä hängt sig. Det har hänt en gång förr att bilen inte startade. När jag då nött länge och flera ggr på startmotorn small den plötsligt igång som vanligt och gick perfekt, det var för typ 3 månader sen, har inte märkt nåt att den skulle gått taskigt sen.
Var sitter relät? Eller är det två relän till två pumpar?

Vilket skit, vi hade precis lastat husvangen o skulle dra på semester när det inte gick att starta.
Senast redigerat av JBL (27 juli 2010)

2 266 Inlägg
27 juli 2010
#2
kan vara lödningen i relät som släppt plocka isär de och stoppa i de hållaren och vika på de samtidigt som du kör på starten

svetsdiff !!!

15 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
#3
Var sitter relät då? yikes

2 266 Inlägg
27 juli 2010
#4
http://www.volvo940turbo.dk/
på tips och trix har han perfekta bilder på elcentralen
är ett vitt eller grönt

svetsdiff !!!

15 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
#5
Kanon, nu vet jag var relät sitter i alla fall. Det verkar dessutom som att det bara är en pump på LTT? Vad motorn heter vete fan. Bilen är en 945 Classic från -98. Osäker ändå på om det är en eller två pumpar. Men om det är pumpfel borde väl bilen gå taskigt först innan den stannar helt?
Bilen är nere i hamnen så jag kommer inte åt den direkt...

52 Inlägg
28 juli 2010
#6
Jag har en 945 från -97. exakt det problemet hade jag som du för några månader sedan. Trodde att de va relät men de va de inte. det va soppa pumpen. Du har en b230fk och du har endast en pump i bränsletanken. Min bil gick aldrig taskigt eller något den startade inte en morgon innan jobbet bara. Billigaste e att kolla relät.
Senast redigerat av S40_POWER (28 juli 2010)

15 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
#7
S40_POWER skrev:
Jag har en 945 från -97. exakt det problemet hade jag som du för några månader sedan. Trodde att de va relät men de va de inte. det va soppa pumpen. Du har en b230fk och du har endast en pump i bränsletanken. Min bil gick aldrig taskigt eller något den startade inte en morgon innan jobbet bara. Billigaste e att kolla relät.

Tack för det. Då stämmer det att det bara är en pump. Kanske fullturbon har två?
Jag var i alla fall ner till bilen i kolmörkret med ficklampa och vickade på relät, det blev inte annorlunda för det. Plastbiten mellan askkoppsluckan och stereon fick jag inte bort, hittade en enda bult därinne på vänstra väggen, som jag tog bort med en tians nyckel. Fick inte lös skiten ändå, var nära att slita sönder den, i högerkanten släppte den, men inte t v. Kom i alla fall åt att vicka o knacka lite på relät, men inte blev det annorlunda för det. Knackade under tanken med...
Jag har kanske 20 liter kvar, väldigt ungefärligt, men när jag stannade så ställde jag mig bredvig vägen så bilen lutar en del åt vänster.

Nu ger jag nog upp, jag blir bara vansinning när jag inte ens får bort en fu#¤ing plastbit. Polarn har bilverkstad, han får fixa den sen hans semester är slut. Vi har en ny Opel Corsa diesel (tyvärr utan dragkrok) och en 31-fots segelbåt att roa oss med så länge. Tack för all hjälp ändå. Jag skriver sen vad det var för jävelskap. Det finns väl backventiler vid insprutningen som kan jävlas med.


Sök