Finns det någon Led lampa som helt enkelt ersätter mitt vanliga hel/halvljus? Skulle desperat behöva lite bättre ljus på min Caprice-92a. De är av denna typen: http://info.rockauto.com/getimage/getim … eurl=http%
Finns ingen LED-lampa i dagsläget som lyser bättre än vanlig halogen för bruk till hel/halvljus. Bättre att xenonkonvertera strålkastarna om det finns för din sockel.
Det kommer inte att komma ut något sådant inom en snar framtid, det kan jag nästan lova.
Det är faktiskt så att en 55W halogen skickar iväg en väldig massa ljus. Visst skulle det gå att ersätta detta med LED (vilket bland annat Lexus har gjort) men då är det konstruerat för detta från början.
Det största problemet är helt enkelt all värme som bildas. Med en halogen-lampa försvinner den mesta värmen som infrarött ljus, medan det i lysdioder knappt avges något sådant alls. Värmen blir istället kvar i själva chippet och måste ledas bort på andra sätt. Detta går ju bra i exempelvis ficklampor med rejäl aluminium-kropp och 1/10 av effekten, men det finns inte en chans att göra detta i en bil med normala reflektorer.
Som en extra bonus avges ljuset i lysdioder från en mycket större yta än glödtråden i en halogen-lampa så det behövs helt andra reflektorer och annan optik.
jag tycker alla led fantaster skryter med att led inte bilar nån värme alls? men ok då får jag sätta i en annan starkare (halogen) lampa. Hörde om en som svärtade glaset när han bytte lampa på en likadan bil som jag har så jag måste på nåt sätt kolla hur stark jag kan ha utan att det händer.
jag tycker alla led fantaster skryter med att led inte bilar nån värme alls?
Hehe mja det är väl bara delvis sant (är själv lite av en ficklamps-fantast, mest just LED-modeller så ganska bra koll anser jag mig ha). För samma ljusmängd bildas det mycket riktigt mindre värme, problemet är att värmen uppkommer på ett sätt som är betydligt jobbigare att hantera. Sedan tål inte lysdioder vidare höga temperaturer innan de snabbt börjar försämras så det är verkligen viktigt att få bort den värmen som bildas.
Tror själv på som någon skrev tidigare att sätta in xenon-kit istället. Du får bättre ljus och minskar risken att bränna reflektorer eller linser.
Lagligheten kan vara ett problem men det har tagits upp i åtskilliga andra trådar så det behöver vi inte gå in på här. Dessutom är starkare halogen-lampor oftast olagligt det också, men kanske inte lika uppenbart.
Hmm kan inte kosta på min bruksbil vad en sån konvertering skulle kosta. Jag får väl testa en lite starkare lampa då. Sen har jag ett par relativt värdelösa extraljus bakom grillen som på min bil nästan får betraktas som bra:-). Kan ju testa att sätte lite strarkare lampor där också.