4137
Sök

Vad ska man välja för TV nu?

1 634 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
Är på jakt efter ny tv och det är ju en jäkla djungel där ute. Själv vill jag tro att så gott som alla tv-apparater på marknaden är väldigt bra just nu, men vad säger ni som vet?

senaste tv:n betalade jag 30.000kr för och det misstaget tänker jag aldrig göra om, så nu vill jag ligga någonstans kring 7.000kr för en ca 42" plasma. Tänker i samma veva köpa min första blu-ray så även där vill jag ha tips, inte PS3 då det inte finns intresse av en spelmaskin till här hemma.

Ska koppla allt via min Pioneer förstärkare VSX2AS tror jag den hette, har några år på nacken, typ 3 eller nåt, listade runt 12.000kr ny. EJ HD ready och allt sånt, men flera hdmi ingångar har den. Men får jag bättre ljud med blu-ray trots förstärkaren inte har de ljudformaten? Ska väl byta den så småningom också, men inte just nu.

Mvh andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Sleeper
3 084 Inlägg
27 juli 2010
Kan inte så jävla mycket men det är större chans att du hittar någon som kan här http://www.minhembio.com/ Gorg men för TV apparater. wink

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

1 634 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
Sushikocken skrev:
Kan inte så jävla mycket men det är större chans att du hittar någon som kan här http://www.minhembio.com/ Gorg men för TV apparater. wink

Jo jag finns där också men orkar inte lägga upp nån fråga där så man får för mycket "det finns bara en tv som gäller" svar som kostar 20.000kr.

Numera Saab 9-5 Aero -00

347 Inlägg
27 juli 2010
andreas_gbg_ skrev:
Sushikocken skrev:

Jo jag finns där också men orkar inte lägga upp nån fråga där så man får för mycket "det finns bara en tv som gäller" svar som kostar 20.000kr.

Bättre ljud och bättre bild får du hursom med blueray (Tål inte att titta på DVD längre för det e så kasst)
Brukar alltid tycka att dom spelar så jäkla bra låtar i slutet av alla filmer men det beror på att ljudet är så fruktansvärt mycket bättre en tex CD och för att inte tala om mp3... så upplevelsen blir så bra oavsett vilken artist eller låt det är faktiskt big_smile. Jag har äldre grejer än du fast i samma prisklass och för mig blev det iallafall ett lyft.

När det gäller TV är nog det bästa att åka till tex Mediamarkt och titta på och jämföra ett par tv-apparater i din prisklass och även kanske snegla lite på vad du tycker om dom dyrare. Välj ut de 3 som är bäst och kolla sen in minhembio.com för att se vad folk skriver om dom.

Själv föredrar jag alltid Sony... men det är jag det.

Ska du köpa 42" så är det Full-HD som gäller och inget annat eftersom du ska använda blueray till den.

Krom-fascisten
439 Inlägg
27 juli 2010
KÖP!!!!! en Andersson-teve i valfri storlek från netONnet!

1 634 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
mr_yeahman skrev:

Ja just det.roll

Numera Saab 9-5 Aero -00

347 Inlägg
27 juli 2010
mr_yeahman skrev:

Haha duger knappt till att fylla ut en container big_smile

Nä usch köper man billig skit som är gjort med dom billigaste andrahandskomponenter som finns för att vara så billig som möjligt och för att ge så stor vinst som möjligt kan man inte bli annat än besviken.
Köpte en Anderssonstärkare när dom först kom men lämnade tillbaka den direkt för det var den värsta skit jag varit med om. Värdelöst brusigt ljud och kass kvalité

154 Inlägg
27 juli 2010
Mitt tipps är att kolla på 50 tummare. Har en 720p 50" plasma med 2 år på nacken. Man behöver sitta väldigt väldigt nära (inom 1 meter) för att uppfatta pixlar på den.

Jag tror att du kommer ångra dig om du köper en liten 42a.
Man vänjer sig fort vid stor tv smile

347 Inlägg
27 juli 2010
Lajning skrev:
Mitt tipps är att kolla på 50 tummare. Har en 720p 50" plasma med 2 år på nacken. Man behöver sitta väldigt väldigt nära (inom 1 meter) för att uppfatta pixlar på den.

Jag tror att du kommer ångra dig om du köper en liten 42a.
Man vänjer sig fort vid stor tv smile

Jepp det är sant. Kör själv med en projektor som ger en bild på 88" till film, serier, F1, TV-Spel mm. Sen har jag en 32" Sony för 4000kr som jag använder till vanligt TV-Tittande och endel TV-Spel funkar bättre på TV än på projektor. Mycket bra kombo

8 883 Inlägg
27 juli 2010
En Panasonic  TX-P42S20E får du för just under 7"
Alla det större handlarna har den

Fotograf på tierpidag.se

1 634 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
Kikar på en LG 50" för 7500kr. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=602103

Men en sak jag inte fattar är att Full HD är ibockad, men inte Full HD 1080P, men under detta står det "stödda bildsignaler" - 1080P

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 482 Inlägg
27 juli 2010
Jag har en 50PK250N som du hänvisar till.

Den är stört jävla prisvärd. Jag är extremt nöjd med min. Jag har haft den i 1 vecka nu och den är tamefan värd vartenda öre!
Den har Full HD. Jag har kört filmer i Full hd, samt datorn till tv'n i 1920x1080 eller vad det nu är.

Minus på den:
2st HDMI ingångar ( 350N o högre har 3st ) Jag klarar mig iaf på 2st.

Alla 50PK lider av lite ghostning, dvs att det blir en "tämporär" inbränning. Den försvinner efter 10minuter om man byter kanal. Canal + loggan i samband med letterbox ger en längre ghosting, men somsagt det försvinner.

Några +:
Ett stort + är att den är väldigt tunn för att vara en Plasma och den drar jävligt lite ström också. Drar mindre än många LCD.

Intelligent sensor.. drar lite ström somsagt och ändrar kontrasten då och då. Inget jag märker men motverkar inbränningar. Den flyttar även bilden ( utan att man kan se det ) för att motverka inbränningar.
Men ghostingen är kvar ( kanske är för jag fortfarande håller på att "bränna" in den ).

Bilden är riktigt skarp och fin också smile

Slutsats: Mer tv för pengarna hittar man nog inte...
Senast redigerat av Noxxer (27 juli 2010)

BLT Service
Theracords Music Label

1 634 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
Noxxer skrev:
Jag har en 50PK250N som du hänvisar till.

Den är stört jävla prisvärd. Jag är extremt nöjd med min. Jag har haft den i 1 vecka nu och den är tamefan värd vartenda öre!
Den har Full HD. Jag har kört filmer i Full hd, samt datorn till tv'n i 1920x1080 eller vad det nu är.

Minus på den:
2st HDMI ingångar ( 350N o högre har 3st ) Jag klarar mig iaf på 2st.

Alla 50PK lider av lite ghostning, dvs att det blir en "tämporär" inbränning. Den försvinner efter 10minuter om man byter kanal. Canal + loggan i samband med letterbox ger en längre ghosting, men somsagt det försvinner.

Några +:
Ett stort + är att den är väldigt tunn för att vara en Plasma och den drar jävligt lite ström också. Drar mindre än många LCD.

Intelligent sensor.. drar lite ström somsagt och ändrar kontrasten då och då. Inget jag märker men motverkar inbränningar. Den flyttar även bilden ( utan att man kan se det ) för att motverka inbränningar.
Men ghostingen är kvar ( kanske är för jag fortfarande håller på att "bränna" in den ).

Bilden är riktigt skarp och fin också smile

Slutsats: Mer tv för pengarna hittar man nog inte...

Låter bra, lite oroande dock med inbränningarna även om du nu till en början bara är temporära, kanske någon annan känner till om det kan vara så på en ny tv men att det slutar efter ett tag? Jag hade klarat mig med 1 hdmi utan problem eftersom jag kör allt via förstärkaren.

Vilket lanseringsår har tv:n? Vill helst få en tv från 2010.

Numera Saab 9-5 Aero -00

Knegare
718 Inlägg
28 juli 2010
Panasonic 42/50" x20e, 42"aren finns hos Expert för 6999:- medans 50"aren ligger runt 8K något..

Det är inte världens bästa TV men du bör absolut klara dig med den..
HD-ready och 100hz duger gott och väl...

William 2009-02-20

1 634 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
Murvald skrev:
Panasonic 42/50" x20e, 42"aren finns hos Expert för 6999:- medans 50"aren ligger runt 8K något..

Det är inte världens bästa TV men du bör absolut klara dig med den..
HD-ready och 100hz duger gott och väl...

Nä inte bästa tv:n, MEN när jag köpte min nuvarande tv:n gick det knappt att hitta någon dyrare, hoppsan va glad jag var ett litet tag. Men så jävla glad över att ha köpt en 30k tv är man inte ens i ett år då tekniken utvecklas i sån rasande takt att man känner att man slängde pengarna i sjön. Köper mig en "billig" tv nu och kommer va nöjd över att inte gjort mig av med en förmögenhet wink

Vill helst handla på mediamarkt pga deras fördelaktiga avbet utan avgifter. Troligtvis betalar jag av den innan vintern men ändå skönt att veta att man kan betala lågt om något oförutsett händer.

Kilar iväg om ett par timmar.

Mvh

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 634 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
MediaMarkt hade inte LG:n inne, däremot en billigare variant som inte hade full HD så den gick bort.

Det blev istället en Panasonic Viera TX-P46S20E för 10490kr + en Blu-ray Panasonic DMP-BD45EG-K för 1490kr. Lite mer än jag hade tänkt mig mig det ska tydligen vara en riktigt bra tv enligt en kompis som jag hade med mig som har stort intresse för detta.

Tack för era tips wink

Numera Saab 9-5 Aero -00

347 Inlägg
28 juli 2010
andreas_gbg_ skrev:
MediaMarkt hade inte LG:n inne, däremot en billigare variant som inte hade full HD så den gick bort.

Det blev istället en Panasonic Viera TX-P46S20E för 10490kr + en Blu-ray Panasonic DMP-BD45EG-K för 1490kr. Lite mer än jag hade tänkt mig mig det ska tydligen vara en riktigt bra tv enligt en kompis som jag hade med mig som har stort intresse för detta.

Tack för era tips wink

Det blir alltid mer än man har tänkt sig wink

Kul att Blu-ray spelarna är nere i humana priser. När jag köpte så var en PS3 på 4200kr lika dyr som en blu-ray spelare. Valet var därför ganska enkelt...

1 634 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
Kopplade in tv:n ikväll och är mycket nöjd smile Blir dock en del reflexer ifrån rummet på den blanka bildpanelen, men man får väl släcka ner mer wink

Numera Saab 9-5 Aero -00

4 005 Inlägg
29 juli 2010
hehe, i Lyxfällan häromdagen så sa Andreas eller vad han heter (den lilla killen) att alla svenskar är dumma i huvudet som köper platt-TV då det är iaf lika bra bild på, och när man ändå sitter framför tvn så är skärmen iaf platt och att man aldrig går bakom tvn så det gör inte så mycket att den var tjock.

hahahhahaha.

Möjligtvis kan jag hålla med om alla som köpte 42" för herrejösses pengar och inte kollade att de ens klarade av hd-ready (720p) är dumma i huvudet. smile Eller dem som köper fetaste tvn och ändå kör kabeltv i värdelös mottagning. smile

Ofttopic! men men

Skaffa eldrivna mörkgardiner så får du lite extra lyxkänsla och mer tvkänsla. smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juli 2010
linuslinje skrev:
hehe, i Lyxfällan häromdagen så sa Andreas eller vad han heter (den lilla killen) att alla svenskar är dumma i huvudet som köper platt-TV då det är iaf lika bra bild på, och när man ändå sitter framför tvn så är skärmen iaf platt och att man aldrig går bakom tvn så det gör inte så mycket att den var tjock.

hahahhahaha.

Möjligtvis kan jag hålla med om alla som köpte 42" för herrejösses pengar och inte kollade att de ens klarade av hd-ready (720p) är dumma i huvudet. smile Eller dem som köper fetaste tvn och ändå kör kabeltv i värdelös mottagning. smile

Ofttopic! men men

Skaffa eldrivna mörkgardiner så får du lite extra lyxkänsla och mer tvkänsla. smile

Fast syftet med den kommentaren är nog mer att få tittarnas (Som förstås köpt en Platt-TV) uppmärksamhet än att det är något belägg för det hela.

Sedan har möjligheten att hänga upp en snygg skärm på väggen, gömma undan kablarna (Helst skall man förberett för detta i väggen) varit guld värd. Tidigare var TV´n en ful klump som man var "tvungen" att ha och som var riktigt svår att placera snyggt, idag är TV´n en möbel som ofta smälter in väl och ibland kan vara pricken över i:et i ett rum.

Jag lade märke till att du inte höll med Lyxfällan, men fyllde bara på med egna åsikter. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök