3295
Sök

Audi A4 1.8T -96.... GÅR Mycket dåligt.

526 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
Hejjsan alla garaget folk.

Här om dagen när jag åkte och handla hände nånting med min bil som jag inte kan förklara.
Bilen började "BLÖDDRA" ohejdat vid gaspådrag.
Jag körde inte agresivt vid tillfället heller så jag har ingen aning vad som är fel..
Bilen går även oroligt under tomgångskörning och de låter som om den tappar 1-2 cylindrar ibland!

Det konstiga är att jag har inge vatten i oljan... Den ryker inte mer en vanligt..

Kan det vara att stifterna är dålig/Brända så den inte tänder ordentligt Eller är det så att mina tändspolar har tagit en semester??? För jag har en svag odör av bensin när den står på tommgång också.
Eller ska man gå en rond med den berömda luftmassemätaren som a4 är känd för?

När jag besökte en autoriserad verkstad för audi så fick jag svaret att antingen har kammen hoppat 1 kugg..
Men det låter ganska otroligt! Då skulla jag ju ha ventilknack?? Eller??

Sen fick jag även en teori på Turbon. Men den låter inget illa eller svajar i laddtryck så de kan ju inte vara lekage där heller?!?!

SNÄLLA hjälp mig med ideer på detta problem.

OBS VARSSFAN HAR DOM PLACERAT TÄNDSTIFFTERNA I 4 1996 års modell????????

7 274 Inlägg
1 augusti 2010
Börja med att byta tändstiften iaf.
Sen kanske du kan gå över med lite startgas och se om du har ett läckage någonstans.

1 562 Inlägg
1 augusti 2010
nej om ventilknack får du om ventilspelet är för stort. hade kammen kuggat över mer hade du krökt ventiler då hade motorn inte alls gått.kolla så kammen står rätt till att börja med, om aukotoriserad verkstad misstänkte att de va felet.
stiften hittar du under kåpan sitter i fyra skruvar sen bort med tändspolarna.
Senast redigerat av mange_240 (1 augusti 2010)

526 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
tack så mycket smile är välldigt tacksam för hjälp smile Men då börjar ja me å titta på stifterna nu smile

526 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
skruva skruva skruva skruva skruva skruva skruva skruva

526 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
behöver verkligen fler ideer och förslag på va de kan vara :S

I brist på annat :)
526 Inlägg
2 augusti 2010
Röstar på en rond med LMM smile

49 Inlägg
2 augusti 2010
Har lite svårt i att tänka mig in i hur din bil reagerar när du säger att den blöddrar tongue går han dåligt o ryckigt/hackigt? dör den när du stannar vid t.ex korsningar? isf så är min gissning luftmassemätaren.

enklaste sättet att kolla det är om du har någon polare med en 1.8T så du kan provmontera hans/hennes luftmassemätare för det tar inte många minuter att skruva bort/montera den. skulle inte förvåna mig om det är samma LMM på Volkswagens 1.8T motorer också wink

Tändstiften är ju inte heller en dålig gissning, se till att du får rätt stift bara, det brukar stå i bilens manual har jag för mig? annars kan dom nog slå i register på närmsta bildelsbutik.

turbon vet jag inte om det låter troligt däremot (har ju inte hört eller kört din bil så jag kan ju inte utesluta det heller iofs)
wastegateklockan va kass på min A4a när jag köpte den men det visade sig inte i de symtomen du pratar om, hade istället problemet att turbon inte byggde upp något tryck så bilen va orkeslös, men det va inga missljud i den tongue

hoppas jag bidrog med någon form av hjälp
och jag hoppas du löser problemet, aldrig kul när det jävlas =/

MVH Ugge

526 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
tack så mycket!!! ja man har hört mycket om dendär jävla lMM :S de e bara å ut å skruva igen!

526 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
har bytt stifft kollat luftmassemätaren och en jävla massa nu!! I morgon bitti blir de dahlbäcks racing med biljäveln :S

526 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
Nu är bilen hel igen!!! Det var ett tändningsrelä och luftmassemätaren som hade tagit sen permanent semester tongue

Sök