3379
Sök

Möte med tungt fordon... Hur gör ni?

Bussförare
97 Inlägg
3 november 2006
Trådstartare
Eftersom jag kör buss tillvardags så händer det att man möter "svensson" på fel plats i korsningar och på trånga passager.
Även vid utfart på korsande väg så är det svårt att köra ut när man inte blir behjälpt av "svensson".

Jag är inte full, jag är beautiful

Gorgilus addictus
4 757 Inlägg
3 november 2006
I korsningar när jag ser att te x en lastbil ska svänga in på min väg, då kör jag inte ända fram till den korsande vägen, utan stoppar en bit ifrån och väntar tills lastbilen har svängt in. Jag vet sj hur de är att svänga in med lastbil vid en sån korsning, så jag försöker hjälpa dom genom att göra de så lätt för dom som möjligt att svänga in smile

Allt för den där jävla hatten!

Gorgilus addictus
4 757 Inlägg
3 november 2006
Spjutski skrev:
THEBADGUY skrev:
I korsningar när jag ser att te x en lastbil ska svänga in på min väg, då kör jag inte ända fram till den korsande vägen, utan stoppar en bit ifrån och väntar tills lastbilen har svängt in. Jag vet sj hur de är att svänga in med lastbil vid en sån korsning, så jag försöker hjälpa dom genom att göra de så lätt för dom som möjligt att svänga in smile

Precis. Sker ju lite av ren självbevarelsedrift också. Man blir ju ganska platt under en stor lastbil liksom smile

/Micke

Tyvärr så tänker ju inte alla så, många verkar tror att en lastbil har samma svängradie som en person bil tongue.....dom borde ta mig tusan sätta sig i en lastbil/buss och se själva.

Allt för den där jävla hatten!

Miklen
3 november 2006
Jo.. mycke sant.. Eftersom ja själv kört lastbil så vet ja ju vikket helsike d kan vara ibland.. smile

Ja brukar göra det som jag tycker är lämpligt för att trafiken ska flyta. Brukar respektera alla yrkesförare UTOM taxichaufförer för dom e fanimej dom mest respektlösa förarna i trafiken.. (gäller naturligtvis inte alla så hoppas ingen tar åt sig) ...

Ser ja att en t.ex lastbil ska backa å kruxa å hålla på så stannar jag på lämpligt avstånd å väntar tills han släpper förbi mig eller han e klar.. Annars tar det ju bara längre tid..

12 086 Inlägg
3 november 2006
Har inte tänkt på om jag uppför mig på något speciellt sätt? jag brukar inte ha problem iaf.. därimot vill jag tacka tradarna som så snällt håller ut när man cyklar på vägen. Minns när jag träna till vätternrundan i fjol.. vart imponerad av alla vänliga chaffisar=p eloge till dem

Bussförare
97 Inlägg
3 november 2006
Trådstartare
Då vet jag att det finns folk som kan köra bil iallafall:)
Man blir så j..la förbannad när man skall runda ett gathörn eller liknande då folk stannar mitt korsningen och bara blå stirra på en som om man var en idiot.

Eller när man skall försöka svänga ut från en hållplats så är det inte bara att svänga ut i gatan, försöker att visa tydligt att man vill ut men alla ha så j..la bråttom att passera . Vad vinner dem på det 1 min.

30 Inlägg
3 november 2006
Förstår vad du menar. Vore trevligt om alla kunde hjälpas åt mer i trafiken smile

btw vart i sthlm kör du axmark?

874 Inlägg
3 november 2006
alla ska fram först i alla fall där jag bor, det är hyfsat jobbigt ibland.. *suck* börjar bli väl många som köpt sitt körkort i bergsjön nu asså !

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
3 november 2006
Om jag på något sätt befinner mig i vägen för en långtradare/buss så backar jag självklart, ingår i grundlagen att man ska hjälpa varandra. Det jag därimot inte gillar är när alla lastbilar ligger i häcken på en. 80 ton i röven på min lilla golf slutar bara med katastorf. Men men

Jag spärrar inte för lastbilar iaf, Och jag brukar inte köra om bussar heller, det kan ju vara någon som springer ut framför.

Bussförare
97 Inlägg
4 november 2006
Trådstartare
Zander88 skrev:
Förstår vad du menar. Vore trevligt om alla kunde hjälpas åt mer i trafiken smile

btw vart i sthlm kör du axmark?

Norrort: Märsta ,Väsby

Och du då?

2 644 Inlägg
4 november 2006
jag stannar alltid vid avsmalningar o sånt för lastbil o bussar o sådant smile Tycker alla borde göra det fast de finns många som bara kör på.. sad

Johan Lindgren

320 Inlägg
4 november 2006
för lång-tradare så förstår man juh hur de har det. så man typ "stannar till" innan en korsning & ger dom plats så mkt som möjligt såklart !

Störst Går Först så är det.

Smålänning
7 887 Inlägg
4 november 2006
jag lämnar alltid plats för lastbilar och dylika tunga fordon. Man behöver inte köra många meter för att inse hur jävligt det skulle vara att köra där det e trångt. (har kört på en avskiljd plan).

Möter jag en lastbil på en smal väg så brukar jag köra så långt ut i dikesrenen som möjligt och stanna för att lämna plats. ibland in på en avtagsväg också om det hinns med.

det e ju faktiskt oftast våra livsnödvändigheter som fraktas på vägarna.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

69 Inlägg
6 november 2006
sen så är det många som glömmer att bussar har ett överhäng som förflyttar sig i sidled...

"I think -- tide turning -- see, as I remember -- I was raised in the desert, but tides kind of -- it's easy to see a tide turn -- did I say those words?" -President Bush-, asked if the tide was turning in Iraq, Washington, D.C., June 14, 2006

674 Inlägg
6 november 2006
måste bara säga "tack o lov är de flesta bussförare/lastbilsförare bra förare"

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

Sök