3316
Sök

Byta turbo volvo 940 problem

331 Inlägg
10 augusti 2010
Trådstartare
tjenna, jag håller på att byta turbo i min 940 full tryckare, jag har en 16t turbo från volvo 850 t5 som jag tänkte slänga i, men har dykt upp ett problem, på mitt orginal så sitter oljereturen på undersidan av turbon men på 16t så kommer oljereturen att komma på översidan,  pch eftersom det är från en t5:A så måste man vända turbon upp o ner för att den ska passa på en raklång motor så  min fråga är om jag endå kopplar allt rätt så kan oljetrycket försämras eftersom oljan in kommer undifrån och oljereturen uppifrån? eller om ngn har en anan turbo som passr till 940 typ kkk24 eller 19t som vill sälja ? smile är tacksam för svar, mvh: Robin strömbäck

\m/(><)\m/
742 Inlägg
10 augusti 2010
Eller så plockar isär din 16t turbo och vrider på kompressorhuset och avgashuset så oljereturen kommer rätt. Avgashuset sitter med klamma och kompressorhuset sitter med en låsring, ev får du ta bort något styrstift om det sitter sånt.
Senast redigerat av isso (10 augusti 2010)

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

331 Inlägg
10 augusti 2010
Trådstartare
okki, men  kan man vrida det så, trodde bara att turbon satt i ett sätt, en tack för svar smile

1 915 Inlägg
10 augusti 2010
Standard så är turbon anpassad till den bilen den sitter på, men tar man bort styrstiften så kan man vrida på den och montera den på andra bilar..

Bara att ta isär o vrida rätt, så det ser ut som din original turbo.
Ingående olja uppifrån och oljeretur ner.

Sen behöver du modifiera din downpipe(byta fläns), det sitter en labyrintfläns på 16T, standard har du konad fläns.
Sen behöver du även göra ett fäste till wastegaten.

fisken_ skrev:
okki, men  kan man vrida det så, trodde bara att turbon satt i ett sätt, en tack för svar smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Sök