3548
Sök

Problem med centrallås och larm

173 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
Har lite problem med centrallåset och larmet i min volvo 960.

Nyckeln går in, men inte runt i låsen i förardörren och bagageluckan. Så för att komma in i bilen måste man låsa upp passagerardörren med nyckel, sedan sträcka sig till förarsidan och öppna förardörren. Då går alla lås upp, inkl. bagaget.

Med fjärrkontrollen till centrallåset så går dörrarna upp, inte alltid genast men om man trycker på knappen på kontrollen ett par gånger så går dom upp. Dock så slår larmet på om man gör det, så genast man sätter på tändningen så börjar bilen tjuta. Tjutet slutar om man trycker på lås upp på fjärkontrollen igen, och så måste man stänga av larmet före man kan starta bilen.

Dessutom, för att låsa alla dörrar så måste man stänga förardörren, och från vänster bakdörr sträcka sig in och föra ner knappen på förardörren. Då låses alla dörrar. Man kan alltså inte trycka ner knappen i förardörren om den är öppen.

Någon som har en aning om var felet/felen kan ligga?

173 Inlägg
10 augusti 2010
Trådstartare
Kan nu låsa upp dörrarna med larmdosan, fixade det genom att vrida på och av tändningen 5 gånger och seadn hålla in lås knappen på dosan. Kan fortfarande inte låsa dörrarna utan att för hand trycka ner knappen på förardörren, när jag använder fjärrisen så försöker knappen gå ner men den orkar inte riktigt. Försökt smörja alla låsmekanismer i förardörren utan resultat.

400 Inlägg
10 augusti 2010
Det går inte att låsa på insidan av förardörren på min heller, sålänge den är öppen. Kan bara tänka mig att det ska va så, som en säkerhet. Angående problemet som du hade i första inlägget, så låter det precis som vad som händer när larmet gått. Det lämnar i ett "larmstadie" så man måste nolla det genom att vrida om tändningen 3 eller 5 ggr (minns inte exakt..)

Låter som en kass centrallåsmotor kanske ? Den som sitter i förardörren...

Annat kan jag inte komma på smile

Mvh. jonatan

Sök