2267
Sök

1,4bar i S40 med steg 1 bsr?

1 353 Inlägg
19 juli 2010
#21
Loffeboy skrev:
okej...grejen är den att jag funderar på att köpa bilen. den har gått 16 000 och de va det jag ville veta han har kört med det laddet i drygt ett halvår och bilen går hur fint som helst...spikar ingenting. ville bara veta om jag vågar köra med den på det laddet eller om man ska ställa ner det.....olika svar o erfarenheter finns det ju wink

om bilen är chippad osv så ska man inte krabba nåt med laddtrycket, detta styrs elektroniskt, och är då magnetventilen inkopplad som de ska och inga slangar som e spruckna och grundladd e som de ska så e de inga problem, steg 1 chippade t4:or ska väl ladda runt 1,3-1,4 om ja inte missminner mig?


3 860 Inlägg
19 juli 2010
#22
Crille88 skrev:
Loffeboy skrev:
okej...grejen är den att jag funderar på att köpa bilen. den har gått 16 000 och de va det jag ville veta han har kört med det laddet i drygt ett halvår och bilen går hur fint som helst...spikar ingenting. ville bara veta om jag vågar köra med den på det laddet eller om man ska ställa ner det.....olika svar o erfarenheter finns det ju wink

om bilen är chippad osv så ska man inte krabba nåt med laddtrycket, detta styrs elektroniskt, och är då magnetventilen inkopplad som de ska och inga slangar som e spruckna och grundladd e som de ska så e de inga problem, steg 1 chippade t4:or ska väl ladda runt 1,3-1,4 om ja inte missminner mig?

Håller med! Men skriver inte TS att det är skarvat med ett T kord på en av slangarna?! Typiskt fusk trim!!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

3 860 Inlägg
19 juli 2010
#23
Loffeboy skrev:
har pratar om att han satt ett t-kors och sen en slangbit?:S.....det ska tydligen bli bättre?

. . . detta jag menade!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

I brist på annat :)
526 Inlägg
19 juli 2010
#24
spokenratt skrev:
Loffeboy skrev:
har pratar om att han satt ett t-kors och sen en slangbit?:S.....det ska tydligen bli bättre?

. . . detta jag menade!

Förstår dock inte grejen med att fusk-trimma med ett t-kors. Själv märkte jag ingen skillnad då jag glömde täta ena utgången på korset, och inte när jag hade en sprucken slang. Allt det hade motsatt effekt, körde på omkring 0,6-0,7 istället för 1,2 som jag vanligen glider runt på. (APR steg 1)

1 353 Inlägg
20 juli 2010
#25
är fallet så att den är pystrimmad så ta bort de då o koppla in magnetventilen precis som den ska sitta, är då bilen chippad så laddar den precis som den ska och alla problem är ur världen,,

"fan har lite luft i högerframhjul, vad göra?"
PUMPA DE DÅ FÖ H***ete...
Senast redigerat av Crille88 (20 juli 2010)


295 Inlägg
15 augusti 2010
#26
Beeenny skrev:
eacan skrev:
Loffeboy skrev:
har pratar om att han satt ett t-kors och sen en slangbit?:S.....det ska tydligen bli bättre?

Så brukar man koppla in Laddtrycksmätarn.

Känns som din polare snackar utom vetskap... tongue

eller du!!


förövrigt skulle jag inte ladda på 1,4 bar i en t4a med original stakar då dom brukar ge sig vad 1,0-1,2

skitsnack . ge fan i att svara om du inte kan svara på frågan riktigt

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 augusti 2010
#27
Arnie skrev:
Beeenny skrev:
eacan skrev:
Så brukar man koppla in Laddtrycksmätarn.

Känns som din polare snackar utom vetskap... tongue

eller du!!


förövrigt skulle jag inte ladda på 1,4 bar i en t4a med original stakar då dom brukar ge sig vad 1,0-1,2

skitsnack . ge fan i att svara om du inte kan svara på frågan riktigt

det handlar om så mycket mer än laddtrycket.   allt bygger på att ha det korrekt injusterat.  man kan knäcka vevstarar vid 1bar, men gör man rätt håller dem för 300hk vilket med de turboaggregaten innebär 1.6bar i laddtryck på en oöppnad motor.   

Samma aggregat fast omslipade kamaxlar maxade ur gröna r-spridare vid 1.2bar i laddtryck. Vet inte exakt effekten, men det räckte till 171km/h i slutfart på 402m mätt med g-techen 3:e växeln i en v40 med full tank och två pers i.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Rejsa ?
2 959 Inlägg
15 augusti 2010
#28
Beeenny skrev:
Weermets skrev:
Beeenny skrev:
eller du!!


förövrigt skulle jag inte ladda på 1,4 bar i en t4a med original stakar då dom brukar ge sig vad 1,0-1,2

Min är steg 3 trimmad hos Autotech i trollhättan och laddar 1.5bar....

och dom böt inte stakar..då säger jag grattis och lycka till i längden

Eller så e det du som inte har koll...

En T4 går bra att köra på 1,4-1,5 bar i ladd om man har mjukvara som är anpassad för det.
Stakarna håller.....som det sagt i tråden ca 300 Hkr är lungt.
Min gamla T4 98 körde jag 1,7-1,8 bar på original stakarna i ladd med 18T och det håller.
Min T4 03 jag har nu kör jag med ett rejält påställt program och laddar 1,5-1,6 bar och det håller bra.

Läs på lite först....


Däremot att pystrimma bilen till dom laddtrycken kommer innebära ras !
Senast redigerat av Busgrabb (15 augusti 2010)

Autotech


Sök