4414
Sök

Kopplings byte volvo 855 t5!

BMW nörd
15 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hej!
kopplingen har gått åt helve*te på min 850 å nu e de så att ja har ingen erfarenhet av framhjulsdrivna bilar! har frågat runte lite men får bara "tror de eller de" som svar..
men här måste de ju finnas någon som har gjort det och vill dela med sig lite om sin kunskap..
som tex behöver ja lyfta motorn? några spec verktyg? det är en volvo 855 t5 20valve årsm-96 tyskimport!

MVH:jamie


Crime Village
111 Inlägg
8 augusti 2010
#2
Tror inte du behöver lyfta ur maskinen.

byta koppling på garage uppfarten på en FWD är nog svårt, skulle söka upp en verkstad eller någon som har / har tillgång till lyft.
Senast redigerat av Barkvik (8 augusti 2010)

BMW nörd
15 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#3
har smörjbrygga motorlyft och sånt så de e inga problem mer va man ska tänka på och så tongue

mvh


gasa tills de rasar!
225 Inlägg
12 augusti 2010
#4
det va inte länge sen jag bytte på min..
hade special verktyg från volvo osv..
det va ett rent helvete..
dock hade vi inte växellådslyft men endå.
du måste riva mer än va du tror..
mitt jobb blev halvdant.
så lyft ur maskin e de bästa om man vill ha gott om utrymme o pilla.

men har du INTE efarenhet sedan innan så ge dig inte på det själv om du inte har någon kompis som har gjort det innan o kan hjälpa till.


Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
16 augusti 2010
#5
att slita ur en t5 spis görs på 1.5-2timmar och 4timmar minst att plocka ihop

nu har jag iof mekat rätt mycket turbo sen innan

att riva lådan på plats tar nog iallfall 6-8timmar om man har vana att skruva
eftersom man får släppa styrväxel motorfästen och sen vika ner hela bryggan och ta bort fjäderbenet på vänster sida

tar man ur hela paketet kan man passa på att fixa alla små grejer så som kamrem packboxar osv när man endå har bra med plats

står du utan lyft så riv ur motorn och lådan
har du lyft ha motorn kvar

behöver du tips och råd får du gärna skicka ett pm så ska jag guida dig så mycket jag kan
på det sättet kan man nog spara ganska mycket tid

är inne på mitt 3:e i lyft och 4:e urlyft så man börjar lära sig vad man behöver och inte behöver meka med smile

Kör fort så hinner inget hända...

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 augusti 2010
#6
Vi tog inte bort fjäderben eller något sådant på min bil, dela bara fjäderbenet vid spindelleden, dra ut drivaxlarna och släpp subframen på växellådssidan och skruva nästan ur den helt på andra sidan.

Släpp styrväxel och slangar och motorfästen och allting till växellådan.
Behöver inte röra något till olja eller kylarvatten.

Vi tog ner lådan på ett par timmar.
Vi hade tillgång till en saxlyft, så man kunde ta växellådan i knät (den väger ca 50kg, som två säckar gräsfrö).

På daajvids Primera GT skruvade han loss alla runtomkring-grejer på fredagkvällen, på lördag eftermiddag lyfte vi av växellådan och på söndag eftermiddag lyfte vi dit den med nytt svänghjul och koppling, och då jobbade vi bara ett par timmar om dan.

Söndag kväll körde han med bilen.

På en uppfart, två domkrafter och två pallbockar, två personer.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök