3679
Sök

Japandämpare, hur är det med effektresultatet?

Supraman
2 300 Inlägg
6 november 2006
Trådstartare
#1
Hallå.

Håller på att fundera på om man ska sätta på en japandämpare på vardagsbile.
har en 2,2 liters sugmotor.
men vill ju inte tappa effekt och vrid, så frågan är om man riskerar någon effektminskning?
Planen är att bara byta ut sita bruken och låta resten vara.
vore gott med lite mera sång men utan att tappa effekten.

vad tror ni och vad har ni för erfarenheter?

Detta har varit uppe säkert femtielva ggr så det är något som ni inte behöver påpeka.

Sen har ni inget konstruktivt att säga, säg inget alls.
Skitsnacket först på offtopic eller någon annan site som passar skitsnack.
Har ingen lust att få denna tråden söndersnackad av sånt som inte hör hit.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Amatör
444 Inlägg
6 november 2006
#2
Vet inte hur det e med effekt o sånt men låter för jävla gott på subaru med japs dämpare


"audiot"
287 Inlägg
6 november 2006
#3
Om det skulle göra någon skillnad effektmässigt är väl egentligen skitsamma eftersom oavsett om det blir bättre eller sämre lär du väll inte märka det endå? Eller?

Jag tror inte du behöver bry dig så mycket , smacka på japsburken du om du vill ha en sådan.
Men "hey, that's just me"

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"

SSS -12
3 217 Inlägg
6 november 2006
#4
Jag kan vara av den trögare sorten, men jag kände av mer respons vid gaspådrag sedan jag satt på min, men det kan ju också röra sig om att det bara låter bättre!

Inte omöjligt att det ger samma "effekt" på dig...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
7 november 2006
#5
Att enbart byta ut slutburken kommer du säkerligen inte att märka av effektmässigt.


Dude
197 Inlägg
7 november 2006
#6
jag märkte på min när jag satta på japs...
jag bänka den efter med.. fick 1,7 hk + av japsen

Ät aldrig snö som blivit gul!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
8 november 2006
#7
Granholm skrev:
jag märkte på min när jag satta på japs...
jag bänka den efter med.. fick 1,7 hk + av japsen

haha ingen människa i världen känner av 1.7Hk mer på en bil som väger över 1 ton smile


7 120 Inlägg
8 november 2006
#8
MeloveGolf skrev:
Granholm skrev:
jag märkte på min när jag satta på japs...
jag bänka den efter med.. fick 1,7 hk + av japsen

haha ingen människa i världen känner av 1.7Hk mer på en bil som väger över 1 ton smile

haha

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
8 november 2006
#9
någon effektminskning får du nog inte, eftersom det är ju bara slutdämparen du byter och inte tidigare i systemet (där motståndet sitter). dock så lär du få +20 psykiska hästar.

man lever bara en gång så lev väl!

645 Inlägg
8 november 2006
#10
MeloveGolf skrev:
haha ingen människa i världen känner av 1.7Hk mer på en bil som väger över 1 ton smile

Ljudet och vetskapen gör att man ofta fokuserar och framhäver det vilket gör att man tycker det även om man egentligen inte känner någon skillnad i accelerationen.
Människan får för sig saker lätt:)

//Marcus Saari

Supraman
2 300 Inlägg
8 november 2006
Trådstartare
#11
Är ute efter lite mer muller men vill inte åka på en effektminskning.
Har ni några goa tips på dämpare?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

2 911 Inlägg
8 november 2006
#12
Riskerar du effektminskning? ja!
Riskerar du konstigt vrid? ja!

Observera ordet "riskerar".

Om du skriver exakt vilken bil, motor, årsmod. det handlar om, om annan än i sig. så får du nog mer relevanta svar än gissningar från folk som inte ens satt sig in i systemdatan för det du tänker göra wink

Mr
40 Inlägg
8 november 2006
#13
Det är väl inte ofta men får effektminskning av att lätta så pass lite på avgaserna som endast ändring av slutburk ger

"Från höger till vänster kan röra sig framåt även det"

10 287 Inlägg
9 november 2006
#14
Nej. Det är nog ett fåtal bilar där mindre motstånd i slutburken gör till eller från.

Och åter igen då: - Det diskuteras ofta om att måste ha "motstånd" i avgassystemet till en sugmotor. Detta kan man svara både Ja och Nej på beroende på vilket humör man är på. Det som är det egentligen handlar om är gasers dynamik och vill man - lekmannamässigt - kalla det för "motstånd" så det väl ok ibland. Titta på en F1 motor? Motstånd? Nej. Men en exakt uträknad gasdynamik.
Dock skall man inte som lekman lalla runt för mycket med avgassystem på en sugmotor eftersom man inte vet hur motorkonstruktören har räknat.

/Göran

Keup_85 skrev:
Det är väl inte ofta men får effektminskning av att lätta så pass lite på avgaserna som endast ändring av slutburk ger

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

892 Inlägg
9 november 2006
#15
Men vad gör då detta "motståndet"? Skulle någon kunnig kanske kunna förklara så ingående som möjligt...jag förstår verkligen inte varför det ska vara ett motstånd. Avgaserna ska ju ut liksom. smile

...kanske ska skapa en egen thread av detta, så jag inte snor tråden?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd


Sök