3402
Sök

BMw 520 E34. Problem: Vindrutespolare ej i funktion.

12 Inlägg
7 november 2006
Trådstartare
#1
Hallå där, ni som vet lite mer om elektronik och sådant.
Jag har en BMW 520 E34 -90 och problemet för tillfället är att vindrutespolaren inte fungerar.
Det är varken kablarna eller spolarpumpen som är defekt, dock fungerar lampspolningen.

Det är inte sperata tankar för lamp och vindrutespolare, vilket leder till att jag misstänker att det har något med elektroniken att göra.
Kanske ett relä eller så?

Finns det någon där ute som har haft liknande problem på en BMW eller annan bil (o och hur gjorde ni för att fixa det)

dARKiE
5 031 Inlägg
7 november 2006
#2
kolla säkringarna hade samma på min!

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

12 Inlägg
7 november 2006
Trådstartare
#3
Kommer du ihåg vad det heter?
Eftersom min säkringssats står på tyska så förstår jag inte ett smack av vad som står där.



Lite offtopic eftersom jag såg att du hade en BMW:
Är din torkararm på förarsidan böjd åt fel håll?
Vilket gör att inga torkare går att sätta dit typ.
Senast redigerat av rxl (7 november 2006)

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
7 november 2006
#4
hmm.. är de inte nått med spolar burken då?? asså jag har för mig att de är en burk som är upp delad i två.. och 2st pumpar.. farsans bmw 535 e34 är likadan... men de sitter ju iaf två stycken pumpar på spolar burken. vilket är att ena pumpen är till spolningen på lycktorna å andra pumpen till framrutan så är de inte där nånstan felet är då eller nått?

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Dude
197 Inlägg
7 november 2006
#5
Testat att kolla säkringarna?

Ät aldrig snö som blivit gul!

12 Inlägg
7 november 2006
Trådstartare
#6
volvo_glenne skrev:
hmm.. är de inte nått med spolar burken då?? asså jag har för mig att de är en burk som är upp delad i två.. och 2st pumpar.. farsans bmw 535 e34 är likadan... men de sitter ju iaf två stycken pumpar på spolar burken. vilket är att ena pumpen är till spolningen på lycktorna å andra pumpen till framrutan så är de inte där nånstan felet är då eller nått?

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur det såg ut vid spolarburken, kan mycket väl ha varit 2.
Jag vet att det finns en behållare för intensivrengöring med separat pump.
Men vad skulle vara fel isåfall. ;/


"Svar till Granholm": Jo jag hade tänkt att kolla upp säkringarna, men jag är inte så hajj på tyska.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
8 november 2006
#7
rxl skrev:
volvo_glenne skrev:
hmm.. är de inte nått med spolar burken då?? asså jag har för mig att de är en burk som är upp delad i två.. och 2st pumpar.. farsans bmw 535 e34 är likadan... men de sitter ju iaf två stycken pumpar på spolar burken. vilket är att ena pumpen är till spolningen på lycktorna å andra pumpen till framrutan så är de inte där nånstan felet är då eller nått?

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur det såg ut vid spolarburken, kan mycket väl ha varit 2.
Jag vet att det finns en behållare för intensivrengöring med separat pump.
Men vad skulle vara fel isåfall. ;/

hm vet inte exakt men jag tror de kan vara nått där iaf... vi har inte riktigt hittat felet på farsans heller men om vi gör de så säger jag till vad de va för de är säkert samma fel på din skulle jag tro.... men de är säkert nå lätt fel eftersom den bara la av helt plötsligt utan anledning hmm

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

12 Inlägg
9 november 2006
Trådstartare
#8
volvo_glenne skrev:
rxl skrev:
volvo_glenne skrev:
hmm.. är de inte nått med spolar burken då?? asså jag har för mig att de är en burk som är upp delad i två.. och 2st pumpar.. farsans bmw 535 e34 är likadan... men de sitter ju iaf två stycken pumpar på spolar burken. vilket är att ena pumpen är till spolningen på lycktorna å andra pumpen till framrutan så är de inte där nånstan felet är då eller nått?

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur det såg ut vid spolarburken, kan mycket väl ha varit 2.
Jag vet att det finns en behållare för intensivrengöring med separat pump.
Men vad skulle vara fel isåfall. ;/

hm vet inte exakt men jag tror de kan vara nått där iaf... vi har inte riktigt hittat felet på farsans heller men om vi gör de så säger jag till vad de va för de är säkert samma fel på din skulle jag tro.... men de är säkert nå lätt fel eftersom den bara la av helt plötsligt utan anledning hmm

Ok, det vore snällt.

Har kollat upp säkringar och reläer idag, inga fel alls.
Spolarvätska finns, pumpar går igång, strålkastarspolare fungerar felfritt, säkringar hela, reläer hela.
Jag förstår inte vad som kan vara fel. ska höra mig för lite på autopower.se om nån vet där.

Skulle bli jätteglad om nån snäll person vet vad som kan vara för fel, eftersom bilen ska besiktas snart och utan vindrutespolare blir det inte så bra.
Senast redigerat av rxl (9 november 2006)

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
9 november 2006
#9
hmm bara en tanke som slog mig.. är de kanske inte stopp i spolarslangen?? så den inte får fram vattnet de vill säga..

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

12 Inlägg
9 november 2006
Trådstartare
#10
Det kan självklart vara det också, tanken har slagit mig nån gång faktiskt. Men har aldrig liksom kommit mig för att kolla den.
Hmm, om allting annat fungerar så är det 80% chans att det är stopp i slangen. Det ska jag kolla upp imorgon faktiskt.
Tack för tipset. smile

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
9 november 2006
#11
varsegod... men eftersom allt annat funkar så borde de ju vara antingen de eller spolarmunstyckerna tycker man..hm..

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

12 Inlägg
9 november 2006
Trådstartare
#12
I'll keep you updated.

607 Inlägg
9 november 2006
#13
kanske så enkelt att de har frusit tongue

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

12 Inlägg
9 november 2006
Trådstartare
#14
Njae det har varit ett problem sen jag köpte den i augusti så.

Hursomhelst Update:
Har kollat slangen som går till munstyckena, särade på dem och blåste i den som går till tanken.
Fria vägar och det bubblade i tanken.
Testade igen, återigen bara strålkastarspolarna som fungerar, inget vatten kommer ur slangen som är särad.

Dock hittade jag 2 kontakter som jag inte vet var de ska sitta. JAg har tagit lite bilder så att ni kan få se själva.

Kontakt 1 som jag inte vet var den ska sitta:
http://i14.tinypic.com/3yo9ron.jpg

Kontakt 2 som jag inte vet var den ska sitta:
http://i14.tinypic.com/43e4n6x.jpg

Kabel som går från pumpen till munstyckena på huven:
http://i13.tinypic.com/42lu96p.jpg

Spolarpumpen:
http://i14.tinypic.com/4dlu3di.jpg

Spolarpump för intensivrengöring ( ström bortkopplad ):
http://i13.tinypic.com/40m8y1l.jpg

Spolartanken:
http://i13.tinypic.com/4drc17s.jpg

Någon som vet vad dessa okända kontakter gör och var de ska sitta?


Sök