2652
Sök

Håller min motor för detta?

145 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
#1
tja! har en t5:a 2,3l årsm 94..
bilen och motorn har gått 29000mil och jag undrar om motorn kommer hålla för större turbo,
större ic och tryckrör, btr, och ett sportavgas, sitter även öppet filter..
tror ni den kommer hålla för den prestandan och vad måste jag göra mer?
bilen är servad just nu med kamrem+spännrulle,olja,oljefilter,tändstift..smile


Smålänning
7 883 Inlägg
18 augusti 2010
#2
De gör den säkert.

MEn vill dui ladda mycket mer öän original ska du nog fundera på förstärkningar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

145 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
#3
twin_cam skrev:
De gör den säkert.

MEn vill dui ladda mycket mer öän original ska du nog fundera på förstärkningar.

okej vet inte riktigt hur mycket min laddar org..tror jag håller mig lite över org bara..
okej vad är det som ska förstärkas? kolv stakar? nått mer jag behöver byta?tongue


55 Inlägg
18 augusti 2010
#4
Jag vet att polarn bytte till o med spridare och bränsle pump på sin t6a när han ställde upp trycket lite.. Och då har ju t6an redan spridare som ska klara av ganska mkt men man kan aldrig vara för noga smile

145 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
#5
UhrJr skrev:
Förutom milen på motorn så är det inget som stoppar för effekter uppåt 450-500 kusar.
29000 mil är långt, vilket sliter duktigt på lager och kolvringar. Toppen har nog sett bättre dagar den med.
Du har nära till Robban på Nordic i borlänge. Hör med honom vad han tror är lämpligast. Men jag skulle aldrig göra något åt en motor som gått så långt innan jag fräshat upp den. smile

okey..har han någon användare på garaget man kan nå han på:P?


145 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
#6
Calsu skrev:
Jag vet att polarn bytte till o med spridare och bränsle pump på sin t6a när han ställde upp trycket lite.. Och då har ju t6an redan spridare som ska klara av ganska mkt men man kan aldrig vara för noga smile

mjo de är ju sant..


P o r s c h e
1 700 Inlägg
18 augusti 2010
#7
originalstakarna håller ju precis för 1,2 bar i 850 ( om de nu är det vi snackar om? ) Dom går på max med steg 3 chip.

I alla fall vad alla har sagt till mig roll


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
18 augusti 2010
#8
Tar tillbaka allt jag skrivit då det uppenbarligen var tal om volvo här... lol

T5 2,3l -94 kan vara fler saker än bara Saab. Lätt att bli insnöad när man jobbar endast det. wink
Senast redigerat av UhrJr (18 augusti 2010)

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

55 Inlägg
18 augusti 2010
#9
94 års t5a måste ju vara en 850 eller? Vem fan kör S A A B liksom? hihi lol
                                                                             ä  s n y                                 
                                                                             l   e n t                     
                                                                             j   t a                         
                                                                                    r                   
                                                                                    s
Senast redigerat av Calsu (18 augusti 2010)

145 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
#10
Calsu skrev:
94 års t5a måste ju vara en 850 eller? Vem fan kör saab liksom? hihi lol

japp det är en 94:ans 850.. b5234t eller vad motorn nu heter.. smile


337 Inlägg
18 augusti 2010
#11
jag skulle spara dom pengarna du tänkt lägga ner. 29k mil så är risken hög att du har relativt sliten motor, slitna kolvringar m.m. min åsikt/tips är att vill du ha lite mer pulver så byt chip, annars byt bil. det blir troligen billigare. ramlagrena i 850n är inte kända för att hålla hela livet heller.... dock har jag för mig att det gällde 2,5liters motorn så det kanske inte är nåt o gå på. men man ska nog tänka efter ett par gånger innan man lägger ner massa pengar på en så gammal motor.. sen är det ju ganska värdelöst att trimma fwd enligt mig. har en v40 t4 med chip i som nästan bara är jobbig när man gasar på... då med alla delar i framvagnen bytta och hjulinställd, sliter hit o dit på vägen.. kör bak eller 4krafs. (4krafs är ju min favorit smile)


145 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
#12
så motorn kan hålla ett tag framöver om jag laddar under 1 bar och servar den med jämna mellanrum?
har planer på att fixa nya stakar osv men det får bli när man har lite mer pengar:) förresten är det någon som har bättre/billiga stakar och kolvar till salu:)?


55 Inlägg
18 augusti 2010
#13
T5driver skrev:
så motorn kan hålla ett tag framöver om jag laddar under 1 bar och servar den med jämna mellanrum?
har planer på att fixa nya stakar osv men det får bli när man har lite mer pengar:) förresten är det någon som har bättre/billiga stakar och kolvar till salu:)?

Det bästa du kan göra är att ring runt till olika skrotar och kollar vad dom har. Mkt mkt billigare och dom har oftast hyffsat fräscha grejjer. Der är inte värt att lägga ned allt för mycket pengar på nya saker till en 850 för du kommer vilja ha mer kraft om ett litet tag ändå och då måste du ändå antingen byta bil eller göra något drastigt med 850 som kostar säkert dubbelt som en ny bil. Köp en audi s4 eller något hehe xD

P o r s c h e
1 700 Inlägg
18 augusti 2010
#14
Ja satsa pengarna på att bygga botten först, sen är det fritt fram att trycka på mer wink

1 bar ska ju inte vara något problem på en relativt frisk motor


145 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
#15
Mitsuhini skrev:
jag skulle spara dom pengarna du tänkt lägga ner. 29k mil så är risken hög att du har relativt sliten motor, slitna kolvringar m.m. min åsikt/tips är att vill du ha lite mer pulver så byt chip, annars byt bil. det blir troligen billigare. ramlagrena i 850n är inte kända för att hålla hela livet heller.... dock har jag för mig att det gällde 2,5liters motorn så det kanske inte är nåt o gå på. men man ska nog tänka efter ett par gånger innan man lägger ner massa pengar på en så gammal motor.. sen är det ju ganska värdelöst att trimma fwd enligt mig. har en v40 t4 med chip i som nästan bara är jobbig när man gasar på... då med alla delar i framvagnen bytta och hjulinställd, sliter hit o dit på vägen.. kör bak eller 4krafs. (4krafs är ju min favorit smile)

så du tycker att det är bättre att jag bara chippar bilen tongue? ska ju göra iordning den nu så den går igenom bess sen blir väll bakhjulsdrivet:P


145 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
#16
Calsu skrev:
T5driver skrev:
så motorn kan hålla ett tag framöver om jag laddar under 1 bar och servar den med jämna mellanrum?
har planer på att fixa nya stakar osv men det får bli när man har lite mer pengar:) förresten är det någon som har bättre/billiga stakar och kolvar till salu:)?

Det bästa du kan göra är att ring runt till olika skrotar och kollar vad dom har. Mkt mkt billigare och dom har oftast hyffsat fräscha grejjer. Der är inte värt att lägga ned allt för mycket pengar på nya saker till en 850 för du kommer vilja ha mer kraft om ett litet tag ändå och då måste du ändå antingen byta bil eller göra något drastigt med 850 som kostar säkert dubbelt som en ny bil. Köp en audi s4 eller något hehe xD

haha ja s4 är fina, lite dyra bara:D


145 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
#17
Bensinskallen skrev:
Ja satsa pengarna på att bygga botten först, sen är det fritt fram att trycka på mer wink

1 bar ska ju inte vara något problem på en relativt frisk motor

mjo vill ju bygga bottendel..ligger en t5r motor på säljes här på garaget..
h-profilstakar osv..för 5000kr? tycker det låter lite billigt ja:P
fast då äre iofs inge kringutrustning..bara block vev topp..
Senast redigerat av T5driver (18 augusti 2010)


337 Inlägg
18 augusti 2010
#18
känsliga delar som kolvar, stakar, lager m.m är ju inte att rekommendera att köpa beg, om du inte har mätinstrument för att se att allt är ok. men fråga dig själv först om du är redo för att lägga ner mer pengar än vad bilen är värd. ska du öppna o trimma seriöst så är det mycket som skall göras. för att nämna ett par saker så ska blocket borras, topparna planas, ventilsäten fräsas och ventiltätningar bytas. veven ska balanseras och nya lager överallt. sen när du ändå har allt i sär är det lika bra att göra fullservice såsom oljepump, vattenpump, remmar, stift, tändkablar etc. till detta sen ska turbo, spridare, avgas (gärna hela vägen från turbo om du vill ha fullt flöde, hur är skicket på kopplingen? bör kanske bytas om den suttit många mil. därefter ska bilen mappas osv osv... gör iaf en sak innan du börjar: ta reda på allt som behöver göras och räkna ut en offert.. sen lägger du på 5-10 tusen för utgifter som kommer på vägen (Det gör det alltid.) hur är skicket på bilen i övrigt? spindlar, länkarmar, bussningar, drivlina, låda etc. ? tänk på att bilen är 16år gammal och har rullat i mycket skit.

tänk efter före.. sen kan man åka fort smile


145 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
#19
Mitsuhini skrev:
känsliga delar som kolvar, stakar, lager m.m är ju inte att rekommendera att köpa beg, om du inte har mätinstrument för att se att allt är ok. men fråga dig själv först om du är redo för att lägga ner mer pengar än vad bilen är värd. ska du öppna o trimma seriöst så är det mycket som skall göras. för att nämna ett par saker så ska blocket borras, topparna planas, ventilsäten fräsas och ventiltätningar bytas. veven ska balanseras och nya lager överallt. sen när du ändå har allt i sär är det lika bra att göra fullservice såsom oljepump, vattenpump, remmar, stift, tändkablar etc. till detta sen ska turbo, spridare, avgas (gärna hela vägen från turbo om du vill ha fullt flöde, hur är skicket på kopplingen? bör kanske bytas om den suttit många mil. därefter ska bilen mappas osv osv... gör iaf en sak innan du börjar: ta reda på allt som behöver göras och räkna ut en offert.. sen lägger du på 5-10 tusen för utgifter som kommer på vägen (Det gör det alltid.) hur är skicket på bilen i övrigt? spindlar, länkarmar, bussningar, drivlina, låda etc. ? tänk på att bilen är 16år gammal och har rullat i mycket skit.

tänk efter före.. sen kan man åka fort smile

mjo de är nog sant det du säger..är ju en föredetta ungdomsbil..det är en automatare..har bytt till en
låda som gått 16000mil.. sen äre väll lite glapp här och därXD
men det ska ordnas nu,blir nya bättre bussningar och håller på att måla upp allt..
men allt det ska fixas.. den ska bli fräsch!
blir nog bara ett chip då och en stor service! sen köpa bakhjulsdrivet:D
Senast redigerat av T5driver (18 augusti 2010)



Sök