Slutsteg - inställningar ?

dashi
19 februari 2010 · 52 Inlägg

Hej!
Jag vet att det finns många trådar om slutsteg och inställningar, men alla slutsteg verkar vara ganska olika.. tongue Så jag frågar er!

Jag har:
Bas: GAS 2x12"
Slutsteg: MDS FAN-4120X - 4-kanals 150W, bryggkopplat till 2x300W
och jag tog en fin bild på inställningarna på slutsteget!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/123835/862845_r6l6q7.jpg

Jag har hört att basarna kan gå sönder om man ej har rätt inställningar.. ?
Vad är rätt inställningar?

Wanegardh Asgammal medlem.
19 februari 2010 · 2 246 Inlägg

Rätt inställningar är vad dina öron hör.

dashi
19 februari 2010 · 52 Inlägg

Wanegardh skrev:
Rätt inställningar är vad dina öron hör.

Så det här med att basarna kan gå sönder är bs eller?

michieff ljudfantast
19 februari 2010 · 1 372 Inlägg

nej det är inte bs

En bas kan gå sönder på väldigt många olika sätt. Vanligast är väl att man krämar på volymen med ett för klent steg så att det uppstår en distortion i ljudet som pajar spolen på basen. Har gjort det själv.

Du bör dela av din bashögtalare med lågpassfiltret på steget så att basen inte spelar över ett spec frekvensregister. Har du inte filtret på så försöker högtalaren spela register den inte är byggd för.

Du kan också knäcka basen genom att du har på tok för hög signal från steget alltså du har ett steg som  ger ut markant mycket mer effekt så att du bränner spolen på basen på så sätt. Oftast är distproblem vanligare.

dashi
19 februari 2010 · 52 Inlägg

michieff skrev:
nej det är inte bs

En bas kan gå sönder på väldigt många olika sätt. Vanligast är väl att man krämar på volymen med ett för klent steg så att det uppstår en distortion i ljudet som pajar spolen på basen. Har gjort det själv.

Du bör dela av din bashögtalare med lågpassfiltret på steget så att basen inte spelar över ett spec frekvensregister. Har du inte filtret på så försöker högtalaren spela register den inte är byggd för.

Du kan också knäcka basen genom att du har på tok för hög signal från steget alltså du har ett steg som  ger ut markant mycket mer effekt så att du bränner spolen på basen på så sätt. Oftast är distproblem vanligare.

och hur gör jag det ? tongue är det low-pass och high-pass jag ska skruva på eller? och hur vet jag vilka frekvenser som basarna tål? kolla hos tillverkaren eller?


EDIT: HIttade detta på brls hemsida:
Baslåda: Dubbla 12-tumsbasar. Effekttålighet 2x250W RMS, 2x500W max. Impedans 4ohm. Känslighet 87dB. Magnet 33oz. Frekvensomfång 28-800Hz. Skyddsgaller. Volym: 58 liter.

Då borde jag kunna skruva ner low-pass till 50 och high pass till 500... eller?

Senast redigerat av dashi (19 februari 2010)

michieff ljudfantast
19 februari 2010 · 1 372 Inlägg

du ska ha switchen på low pass för en bashögtalare och du kan dela den vid 50hz ungefär. Highpass är för element som kitsystsem och koaxer.

M_icke_
19 februari 2010 · 3 466 Inlägg

michieff skrev:
du ska ha switchen på low pass för en bashögtalare och du kan dela den vid 50hz ungefär. Highpass är för element som kitsystsem och koaxer.

Det kan variera lite på olika baselement och lådor men runt 50-80hz brukar vara lagom. Detta får man lyssna sig fram till vad som låter bäst.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 februari 2010 · 8 744 Inlägg

Det där steget blir inte direkt optimalt till dina basar så det bara finns högpass filter att välja på kanal 3&4, kan du möjligtvis slå på nåt lågpassfilter i din huvudenhet och ställa på typ 60-100Hz? Det vore det klart bästa, för så som det står nu så blir det inge bra då basen kopplad till kanal 1&2 kommer spela upp till 250Hz (vilket är på tok för högt för att det ska låta bra) och basen kopplad till kanal 3&4 kommer att spela från 250Hz och uppåt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
dashi
19 februari 2010 · 52 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Det där steget blir inte direkt optimalt till dina basar så det bara finns högpass filter att välja på kanal 3&4, kan du möjligtvis slå på nåt lågpassfilter i din huvudenhet och ställa på typ 60-100Hz? Det vore det klart bästa, för så som det står nu så blir det inge bra då basen kopplad till kanal 1&2 kommer spela upp till 250Hz (vilket är på tok för högt för att det ska låta bra) och basen kopplad till kanal 3&4 kommer att spela från 250Hz och uppåt.

Tack för alla svar smile

tyvärr kan jag inte ställa in min HU på 60-100Hz...
förresten, vad är crossover?

Så jag får bara försöka mixtra med low- och highpass för att hitta det jag tycker låter bäst?
Gain antar jag att jag inte ska skruva upp på max eftersom basarna tål 2x250 w RMS, och steget pumpar 2x300w ...
och crossover.. ? :p

ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 februari 2010 · 8 744 Inlägg

Crossover är just det, delningsfilter. smile Du ska INTE ha något högpassfilter på till basarna (eller ja, ett filter ställt på typ 20-30Hz funkar väl) utan du ska ha ett lågpassfilter! Det har du som sagt tyvärr bara på kanal 1&2. Säker på att du inte har något ställbart filter i HUn? Beroende på din HUs utnivå så kan du kanske behöva ställa gainen på fullt, steget ger ju inte ut 2x300W hela tiden bara för det. wink Sen så är det bättre att ha för mycket effekt ut från steget än för lite då signalen inte överstyrs lika mycket och därmed så slipper man en hel del distorsion.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
low_and_loud
18 augusti 2010 ·

gain och input level är samma sak eller hur är det ?

Sharky
18 augusti 2010 · 10 287 Inlägg

Tillverkare blandar nog namnen på det som egentligen är samma - dvs hur mycket insignal som krävs från stereon för att styra ut slutsteget.

/Göran


project_black_v70N skrev:
gain och input level är samma sak eller hur är det ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
AndrAAx
19 augusti 2010 · 742 Inlägg

Eftersom du har ett 4-kanals steg så på ingång 1-2 har du ett högpass filter eller flat, om du ställer det i högpass läge så kommer enbart frekvenser över det värde du ställt in passera ut i högtalarna och det vill du inte du vill spela bas och i flat kommer den att spela alla frekvenser så det är heller inte bra!

Detta steg går inte att använda till en baslåda i bryggat läge om du inte kan dela i stereon, du kommer inte att få det att låta bra! Orsaken är det jag skrev ovan!

Kolla om du har några filter i stereon, som du kan ställa in eller en subutgång på lågnivån! Om du har det så ställ steget i flat på bägge sidor, gain på steget står bra enligt bild till en början. Då borde det fungera.

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
DC4
19 augusti 2010 · 170 Inlägg

Har du inget Lpfilter i Hu så måste du köra basarna på varsin kanal på ch3 och 4, övriga kanaler får kopplas på framsystem el dyl, Lpfiltret på steget bör stå på ca 80Hz och högpass på ca 50Hz om du kör ett framsystem också

Senast redigerat av DC4 (19 augusti 2010)

Less is more
http://www.digitalcompaniet.se/
ÅF för: Hertz, Alpine, Amega, Digital Designs, Hifonics, SPL Dynamics, DLS, MDS
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang