2487
Sök

Dioder i framlyktan s40 ?

Meldem
4 137 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
Tjenna !

Har en s40 -98 och fick iden att man gör någon slags "ljus ramp" i mini storlek och sätter in i Framlyktan på något sätt, så det ser ut ungefär ut som på dom nya audi bilarna.
Och eftersom jag inte är så jätte bra på el så har jag ju endel frågor, vilket är följande:
Är det ens någon ide att ge sig på det?
Och om man nu gör det, måste man ha motstånd osv till dioderna? Sam storlek på dioderna, räcker 5mm storlek på dioderna?
Och för att få det att lysa så bra som det gör på audi bilarna, måste man ha någon typ av reflektor till dioderna, eller räcker det bara med att sätta dit dom på en "ramp" ?
Och ska man bara koppla in en vanlig strömbrytare till dom, eller koppla dom på Halvljuset, Parkeringsljuset?

Tack på förhand! smile

MVH

I got Dubs!
2 423 Inlägg
18 augusti 2010
Finns färdiga diodslingor, kapas 3 dioder i taget om man vill korta den.
enklast är att koppla på p ljuset

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
18 augusti 2010
röstar oxå på p ljuset. enklast & bäst enligt mig. och som dubs sa innan. köp färdiga slingor & kapa i önskad storlek. bara att kopla in på p ljuset sen & åka när du fått dit dom som du själv vill att dessa ska sitta. annars köper du devileyes bara? smile fast det kostar väll lika mycket som att fylla hela fronten med dioder tongue

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
18 augusti 2010
ps. om du ändå ska öppna lysena för att få in dioderna kan du ju passa på att lacka insidan om du vill smile sen limmar du bara ihop det igen med typ PL600, "samma som PL400" fast det torkar & fäster mycket snabbare.

Meldem
4 137 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
Dubs skrev:

Okej, men blir det samma ljus som audi bilarna? typ lite vit/blått ljus, eftersom det är det jag vill åt tongue men antar att man får välja färg på diodslingan?

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
18 augusti 2010
TouchOfRed skrev:
Dubs skrev:

Okej, men blir det samma ljus som audi bilarna? typ lite vit/blått ljus, eftersom det är det jag vill åt tongue men antar att man får välja färg på diodslingan?

fins nog i alla olika färger. har själv 2 st liggandes i garaget. eller ja, min kompis har som jag tänkte använda men dom ligger där iallafall tongue

Meldem
4 137 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
Piratstikins skrev:
röstar oxå på p ljuset. enklast & bäst enligt mig. och som dubs sa innan. köp färdiga slingor & kapa i önskad storlek. bara att kopla in på p ljuset sen & åka när du fått dit dom som du själv vill att dessa ska sitta. annars köper du devileyes bara? smile fast det kostar väll lika mycket som att fylla hela fronten med dioder tongue

Oki men behöver man någon slags motstånd etc till diodslingan? eller är det typ inbyggt tongue
sen går det att göra "S-Form" på slingan?

Meldem
4 137 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
Piratstikins skrev:
TouchOfRed skrev:
Dubs skrev:

fins nog i alla olika färger. har själv 2 st liggandes i garaget. eller ja, min kompis har som jag tänkte använda men dom ligger där iallafall tongue

Och just det, går det koppla på någon säkring så att slingan slipper paja om något händer? tongue

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
18 augusti 2010
det går väll alltid att göra. antar jag. men annars ska det bara vara att kopla in kablarna om du köper en hel sling till bilar. är inbyggt isåfall så slipper du göra mer än att bara forma som du vill tex ett S sen fästa den, kopla in den & slå på p-ljuset big_smile är mer jobb om du ska tillverka egna med dioder & sånt. dä kanske du behöver nå motstånd & säkringar & grejer.

282 Inlägg
23 augusti 2010
Diodslingor behöver inget motstånd. Däremot kan det vara bra med en kopplingsdosa eftersom kablarna till diodslingan är väldigt tunna. Blir svårt med vanliga kabelskor antar jag... Har själv monterat 7 st ledslingor på min bil. Om du kopplar diodslingan till parkeringsljuset så blir det ju automatiskt avsäkrat till bilens ordinarie "säkringsdosa". Så någon säkring kan du nog skippa.

Köpte mina slingor från stylingwebben.se men finns även på xenonkungen.se och många andra sidor.

Sök