2821
Sök

Hjälp Vänster bakhjul har låst sig efter att bilen stått ett tag

9 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
Har haft bilen avställd ett ganska bra tag nu. Det är en Saab 900 årsm 95. Den har stått ute hela vintern.
När jag häromdagen skulle se över den för att se vad sombehövs göras på den så tog det stopp när jag skulle flytta bilen. Ena bakhjulet var helt låst. Tänkte först det var bromsarna som satt sig men verkar inte vara troligt för när jag hissade upp det gick det att vicka hjulet lite och jag såg på skivan att det inte satt fast där. Vad kan det vara och vad kan man göra åt saken?

243 Inlägg
18 augusti 2010
Tror nog Handbromsbackarna hängt sig, helt normalt,  vicka bilen lite med backen i så ska de nog släppa.

Kolla gärna in mitt Turbo-Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159288

772 Inlägg
18 augusti 2010
Slå och knacka med en hammare på oket och på skivan så brukar handbromsbackarna släppa.
Det är dom som gör att bakhjulet låst sig precis som Blue_celicA skrev.

9 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
Okey jag har testat att knacka en del rosten faller i högar. Vickar jag bilen händer inte mycket kör jag så skriker det om däcket kan det sitta så hårt? Sitter handbromsbackarna på ut eller insidan?
Varför går det att vicka lite?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 augusti 2010
stoppa mycket tyngd i bagaget och ut och åk en sväng samt banka lite med slägga då och då smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Skogsmålare
630 Inlägg
18 augusti 2010
Garanterat handbromsbackarna som sitter. banka tills  det inte kommer någon rost längre, och försök rulla hjulet.

Du kommer förmodligen behöva byta backarna + fjäder väldigt snart om den stått.

tänk på att aldrig dra åt handbromsen om bilen ska stä länge. Bättre att lägga den i växel alt P om det är automat

772 Inlägg
18 augusti 2010
Amateur skrev:
Okey jag har testat att knacka en del rosten faller i högar. Vickar jag bilen händer inte mycket kör jag så skriker det om däcket kan det sitta så hårt? Sitter handbromsbackarna på ut eller insidan?
Varför går det att vicka lite?

Det är bara och fortsätta banka och slå, till slut lossnar dom.
Handbromsbackarna sitter på insidan, så om du ska byta dom så måste
du ta av skivan, vilket kan vara lite besvärligt. Slå med hammare brukar hjälpa
där oxå.

9 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
Jag tackar så mycket för tipsen. Jag får testa. Är det fler som har tips eller lösningar hör av er

9 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
Tack för alla tips.. körde lite banka och slå idag. Tappade tålamodet skruvade loss hela skivan och slog bort den. Slipade bort rost och skräp insidan av skivan och på backarna det får duga som handbroms. Var lite knivigt att få dit skivan sen men nu rullar den... men så uppkom ett nytt problem.. får bli en ny frågetråd om det
Tack

Sök