Finns inga 16V "lågfriktionsmotorer" utan 16V har alltid stora lagren.
Hade inte det även med andra kolvar att göra ?
Kolvarna var lika oavsett. Det är inte så att du blandat ihop med vitblock där kolvarna gjorts om? Vevstakarna är jag mer osäker på, för under den tiden så var väl dem klenare, vissa i alla fall.
Finns inga 16V "lågfriktionsmotorer" utan 16V har alltid stora lagren.
Hade inte det även med andra kolvar att göra ?
Kolvarna var lika oavsett. Det är inte så att du blandat ihop med vitblock där kolvarna gjorts om? Vevstakarna är jag mer osäker på, för under den tiden så var väl dem klenare, vissa i alla fall.
Kanske det är....jo vevarna blev ju klenare i nya motorn.
alla B2xx motorer är lågfriktionsmotrer dessa motorer kom 85 då vart alla volvos motorer lågfriktions motorer
Jo, men volvo insåg -88 att det var en dålig ide och gav upp det där. Lågfriktionsmotorerna är ju dem från 85 till 88/89 beroende på motortyp. Sen försvann det man kallar lågfriktionsmotorn.
alla B2xx motorer är lågfriktionsmotrer dessa motorer kom 85 då vart alla volvos motorer lågfriktions motorer
Jo, men volvo insåg -88 att det var en dålig ide och gav upp det där. Lågfriktionsmotorerna är ju dem från 85 till 88/89 beroende på motortyp. Sen försvann det man kallar lågfriktionsmotorn.
det är fortfarande en lågfriktions motor bara att dom gjorde lite ändringar efter 88 så även om den är gjort 88b-98 så är det en så kallad lågfriktions motor
B234 nämns dock inte men säkert någon som har nytta av det
alla 234 har dom förbättrade lagren och då oxå andra stakar och lite sånt tror inte volvo ens tänkt tanken att dom skulle komma modellåret 88 om det inte varit för att köparna fick skatterabbat på bilar som var av modellåret 88 därav blev alla volvos bilar som tillverkades under 1988 märkta med modellåret 88 istället för 89 därav att man har 88 uppdelat i 2delar A och B där B aldrig sålts som 88:or om det inte varit för att folk tjänade på att köpa en bil som var en 88 istället för 89
alla B2xx motorer är lågfriktionsmotrer dessa motorer kom 85 då vart alla volvos motorer lågfriktions motorer
Jo, men volvo insåg -88 att det var en dålig ide och gav upp det där. Lågfriktionsmotorerna är ju dem från 85 till 88/89 beroende på motortyp. Sen försvann det man kallar lågfriktionsmotorn.
det är fortfarande en lågfriktions motor bara att dom gjorde lite ändringar efter 88 så även om den är gjort 88b-98 så är det en så kallad lågfriktions motor
Det man kallar lågfriktionsmotorn är B230 med dem mindre ramlagerna och dem klenare stakarna. Sen är det kanske ingen korrekt benämning, men det är dem man menar när man pratar lågfriktion och rödblock.
Jo, men volvo insåg -88 att det var en dålig ide och gav upp det där. Lågfriktionsmotorerna är ju dem från 85 till 88/89 beroende på motortyp. Sen försvann det man kallar lågfriktionsmotorn.
det är fortfarande en lågfriktions motor bara att dom gjorde lite ändringar efter 88 så även om den är gjort 88b-98 så är det en så kallad lågfriktions motor
Det man kallar lågfriktionsmotorn är B230 med dem mindre ramlagerna och dem klenare stakarna. Sen är det kanske ingen korrekt benämning, men det är dem man menar när man pratar lågfriktion och rödblock.
har aldrig hörtalas om att någon nyare B230 skulle varit ej lågfriktions motor om man kollar uppbyggnaden av vevaxel så ser man redan där att det skiljer rejält mellan en B2x och en B2xx oavsätt årgång på detta sättet blev det lägre friktion
det som skiljer med lagrena är väll i stora drag storleken på vevaxeln och att man har inbyggda koxiallager det var framför allt dom lösa koaxiallagren som var ett stort problem på dom tidigare B230
blir mer än gärna överbevisad med information från volvo om att dom senare B2xx motorerna inte är lågfriktions motorer
blir mer än gärna överbevisad med information från volvo om att dom senare B2xx motorerna inte är lågfriktions motorer
Alla motorer volvo byggt sen 85 kanske per ren teknisk defintion är lågfriktionsmotorer, det är fullt möjligt. Men det är inte det intressanta. Det intressanta är att dem tidiga 230-blocken kallas för lågfriktionsmotor.
Skippa allt tekniska runt lågfriktionsmotorn för en stund och tänk på det mer som ett smeknamn för en viss sorts motor, eller i det här fallet vissa årsmodeller av en viss motor.
B234 nämns dock inte men säkert någon som har nytta av det
alla 234 har dom förbättrade lagren och då oxå andra stakar och lite sånt tror inte volvo ens tänkt tanken att dom skulle komma modellåret 88 om det inte varit för att köparna fick skatterabbat på bilar som var av modellåret 88 därav blev alla volvos bilar som tillverkades under 1988 märkta med modellåret 88 istället för 89 därav att man har 88 uppdelat i 2delar A och B där B aldrig sålts som 88:or om det inte varit för att folk tjänade på att köpa en bil som var en 88 istället för 89
B234-bilarna verkar har rullat in i trafik mars 1988, årsmodell-brytpunkten brukar vara på hösten så inga konstigheter.