3808
Sök

Info och köpråd för saab 9-3 aero

177 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
#1
Är på jakt efter en Saab 9-3 kombi Aero -06.

Bra bilar ? Kända fel?

Vad är de för skillnad på dem när de står TS, SC eller Bara T

Tacksam för svar.


60 Inlägg
30 juli 2010
#2
T=Turbo
SC=SportCombi
TS, vettefan...

60 Inlägg
30 juli 2010
#3
Turbosport?

Hemmainstruktör
641 Inlägg
30 juli 2010
#4
bobi85 skrev:
Är på jakt efter en Saab 9-3 kombi Aero -06.

Bra bilar ? Kända fel?

Vad är de för skillnad på dem när de står TS, SC eller Bara T

Tacksam för svar.

Låter som förkortningar folk hittar på själva. En turbo sitter ju i samtliga Aeron så ett T är öveflödigt, SC kan syfta på SportCombi, TS har jag ingen aning om. 
Kända fel för just  Aeron är väll bara expansionskärlet och dess slangar som kan vara skadade av värme, finns ett nytt kärl hos din Saab handlare till att åtgärda det.
Vanliga fel på senare 9-3 är hjullager fram och diverse mindre elfel.
Väldigt bra bil, en av dom bästa Saab byggt. Tidigaste modellerna hade lite mer fel men dom senare är väldigt pålitliga och håller en mycket hög kvalite.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

177 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
#5
Tänkte om beteckningarna hade nå med utrustning å göra på dem ?


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 juli 2010
#6
Nja dom utrustningsnivåer som finns är: Linear (snikis), Arc (fanns bara på dom tidiga modellerna), Vector (skapligt utrustade) & så den du kollat på, Aero. Finns även vissa tilläggspaket såsom Pilot, Horisont å allt vad dom heter. Dom modeller som finns på 9-3 är SS (SportSedan), SC (SportCombi) & SS cab.

EDIT: På senare årsmodeller finns även ett tilläggspaket som heter TX, det innebär samma exteriör som på Saab 9-3 TurboX.
Senast redigerat av ChriZtoffer (30 juli 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

177 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
#7
Okej tackar:) Angående expansionskärlet. Har de ett värre å bättre som man får i utbyte?

Är de med manuell växellåda dyrare i inköp?

Tycker de är fler med automatlåda.
Senast redigerat av bobi85 (30 juli 2010)


Hemmainstruktör
641 Inlägg
31 juli 2010
#9
bobi85 skrev:
Okej tackar:) Angående expansionskärlet. Har de ett värre å bättre som man får i utbyte?

Är de med manuell växellåda dyrare i inköp?

Tycker de är fler med automatlåda.

Dom e bara bygda annorlunda så att värmen inte ska spräcka dom, så bättre är den nog iaf.
Automat brukar vara extrautrustning så det brukar kosta mer än manuell.
Automat är nog vanligare än manuell på sexorna, den 6 petade manuella är ganska trögarbetad och tror slipsnissarna som köper dom bilarna nya föredrar automaten över den. Motorn känns stor å vridstark så den automatlådan passar bra till den också.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

177 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
#10
Finns de nån chans att de skruvar mätare på dessa ?
Senast redigerat av bobi85 (24 augusti 2010)


177 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#11
Finns de nån chans att de skruvar mätarna på dessa ? El är de för nya?

Är det å rekomendera å köpa 06ans modell eller ska man vänta å köpa den nya?
Senast redigerat av bobi85 (24 augusti 2010)


177 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
#12
Och vad ska 2000mil göra på priset tycker ni ? Är 164000kr mycke för en 06a som gått 8800 på bilfirma med drag å motorvärmare ?


177 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
#13
http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ … =5&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/Saab … =5&w=3


Står mellan dessa två.

FÅr motorvärmare inpå den svarta.


Hur ska man göra?


8 883 Inlägg
26 augusti 2010
#14
Gillar du putsa och motorvärmare är avgörande för köpet så väljer du den svarta.

Fotograf på tierpidag.se

177 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
#15
Hur menar du nu putsa smile att skiten syns. Motorvärmare var de ju på den silvriga också -. Svårt val ..


8 883 Inlägg
26 augusti 2010
#16
bobi85 skrev:
Hur menar du nu putsa smile att skiten syns. Motorvärmare var de ju på den silvriga också -. Svårt val ..

En svartbil ser skitig ut 10min efter att du tvätta. Annars är svartabilar helt rätt förutsatt att dom är rena

Fotograf på tierpidag.se

177 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
#17
ja du mena så smile va tror du då? Vad ska man välja?


3 121 Inlägg
26 augusti 2010
#18
bobi85 skrev:
Och vad ska 2000mil göra på priset tycker ni ? Är 164000kr mycke för en 06a som gått 8800 på bilfirma med drag å motorvärmare ?

Du hade fått den för hundra innan spyker gick in och köpte saab...på senare tid har de gått upp en del, men 164 är förmycket.
Jag skulle ge 198 för en fullutrustad 9-3 ttid för en -09 som hade gått 1100 mil, hos Saab handlare.
Senast redigerat av viccoA (27 augusti 2010)


1 080 Inlägg
26 augusti 2010
#19
ChriZtoffer skrev:
Nja dom utrustningsnivåer som finns är: Linear (snikis), Arc (fanns bara på dom tidiga modellerna), Vector (skapligt utrustade) & så den du kollat på, Aero. Finns även vissa tilläggspaket såsom Pilot, Horisont å allt vad dom heter. Dom modeller som finns på 9-3 är SS (SportSedan), SC (SportCombi) & SS cab.

EDIT: På senare årsmodeller finns även ett tilläggspaket som heter TX, det innebär samma exteriör som på Saab 9-3 TurboX.

dessutom den gråa nyansen på inläggen i fronten och grillen tongue

låter onekligen dyrt..

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

177 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
#20
okej fast de är på bilfirma? Vad ska man betala tycker ni ?

Tänkte annars åka ner imorrn å kika.
Senast redigerat av bobi85 (27 augusti 2010)



Sök