3318
Sök

Pris för lackning av balkar, känns som att jag blir blåst

Snabbast går först i kön
146 Inlägg
19 juli 2010
#21
jag skall lämna in min bil i Augusti för en kraftig stenskott stort som nästan en 10öres storlek och lack försvann samt bula av en 5kr diameter på passagerardörren har ingen list eller så. Samt skall vänstra bak strax ovanför kofångarn riktas lite lätt samt spacklas lackas osv .

fick pris på ca 4600kr för dörren och 4200 för vänster bak. var runt till flera lackare och dom höll stort sätt samma priser. Det dom förklarar är just förarbetet är tidskrävande ex så skall dörren hängas av och demonteras samt få bulan riktad  spacklad slipad grunna och lack och sist klarlack och klarlacken e inte billig själva basfärgen är ingen större kostnad sa dom.

så slutnotan blir ca 8800kr och självrisken är på 7500kr per sida så i mitt fall är det billigare att pynta ur egen ficka... Värt eller inte njaaa det kan man diskutera långt in på natten, men jag är pedantiskt av mig.
Senast redigerat av DarKMaNs (19 juli 2010)


1 534 Inlägg
19 juli 2010
#22
Lackeringspriser kan variera väldigt mycket och resultaten likaså
Man kan få ett jävligt bra resultat för jävligt lite pengar och man kan få ett dåligt reslutat med på tok för mycket pengar vilket många inte fattar.

Anledningen till just att du tror att det är "överpris" är för att det är dörrens nedersida, det är just nederdelen av bilen som är dyrast och lackera, varför? det är för att det är just där alla skador är som värst, det är där rosten biter först, och därför blir jobbet svårare och utföra, + konstiga arbetsställningar.
Vet du hur jobbigt det är och sitta på huk och slipa nederdelen på bilar eller?
Det är ett helvete kan jag säga, och även om skadorna inte är så grova så måste man ändå sitta på huk och lackera, sen är det ett helvete för dammkornsrisken, när man lackerar såpass nära golvet. Då kan det blåsa upp damm och lägga sej överallt i lacken, vilket blir jobbigt och polera bort sen eller om det blir så grovt att det är enklare och lackera om.
Dessutom tar lackerare oftast in de "enklaste" jobben för att de helt enkelt inte tjänar pengar på rostlagning, hellacker o.sv. för det tar så lång tid. De tjänar mer pengar på och lacka, säg en huv, eftersom det går fortast och när det går fort kan de ta in mera "snabba" jobb och på så vis tjänar de mer pengar. Därför drar en del lackerare till med random ockerpriser för att slippa ta emot arbetet.
Det är mina erfarenheter inom lackeringsyrket.


Arg Snickare
875 Inlägg
19 juli 2010
#23
Iam2fast4U skrev:
Lackeringspriser kan variera väldigt mycket och resultaten likaså
Man kan få ett jävligt bra resultat för jävligt lite pengar och man kan få ett dåligt reslutat med på tok för mycket pengar vilket många inte fattar.

Anledningen till just att du tror att det är "överpris" är för att det är dörrens nedersida, det är just nederdelen av bilen som är dyrast och lackera, varför? det är för att det är just där alla skador är som värst, det är där rosten biter först, och därför blir jobbet svårare och utföra, + konstiga arbetsställningar.
Vet du hur jobbigt det är och sitta på huk och slipa nederdelen på bilar eller?
Det är ett helvete kan jag säga, och även om skadorna inte är så grova så måste man ändå sitta på huk och lackera, sen är det ett helvete för dammkornsrisken, när man lackerar såpass nära golvet. Då kan det blåsa upp damm och lägga sej överallt i lacken, vilket blir jobbigt och polera bort sen eller om det blir så grovt att det är enklare och lackera om.
Dessutom tar lackerare oftast in de "enklaste" jobben för att de helt enkelt inte tjänar pengar på rostlagning, hellacker o.sv. för det tar så lång tid. De tjänar mer pengar på och lacka, säg en huv, eftersom det går fortast och när det går fort kan de ta in mera "snabba" jobb och på så vis tjänar de mer pengar. Därför drar en del lackerare till med random ockerpriser för att slippa ta emot arbetet.
Det är mina erfarenheter inom lackeringsyrket.

hur svårt kan det vara att palla upp bilen en halvmeter över marken så kan man sitta och slipa. vem fan ligger på magen och slipar för hand?  ergonomiska arbetsställningar har nog dom flesta lackare lärt sig ett o annat om. hissa upp bilen på pallbockar eller billift. sätt dig på en stol och vila benen medans du sitter.

det där med att det är ett jobbigt ställe att lacka på är bara skitsnack.

och du killen som vill ha dina balkar lackade, hitta en lackare som gör det utan kvitto.

638 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#24
Iam2fast4U skrev:
Lackeringspriser kan variera väldigt mycket och resultaten likaså
Man kan få ett jävligt bra resultat för jävligt lite pengar och man kan få ett dåligt reslutat med på tok för mycket pengar vilket många inte fattar.

Anledningen till just att du tror att det är "överpris" är för att det är dörrens nedersida, det är just nederdelen av bilen som är dyrast och lackera, varför? det är för att det är just där alla skador är som värst, det är där rosten biter först, och därför blir jobbet svårare och utföra, + konstiga arbetsställningar.
Vet du hur jobbigt det är och sitta på huk och slipa nederdelen på bilar eller?
Det är ett helvete kan jag säga, och även om skadorna inte är så grova så måste man ändå sitta på huk och lackera, sen är det ett helvete för dammkornsrisken, när man lackerar såpass nära golvet. Då kan det blåsa upp damm och lägga sej överallt i lacken, vilket blir jobbigt och polera bort sen eller om det blir så grovt att det är enklare och lackera om.
Dessutom tar lackerare oftast in de "enklaste" jobben för att de helt enkelt inte tjänar pengar på rostlagning, hellacker o.sv. för det tar så lång tid. De tjänar mer pengar på och lacka, säg en huv, eftersom det går fortast och när det går fort kan de ta in mera "snabba" jobb och på så vis tjänar de mer pengar. Därför drar en del lackerare till med random ockerpriser för att slippa ta emot arbetet.
Det är mina erfarenheter inom lackeringsyrket.

Du får det att låta som att jag inte förstår kostnaderna, sure att jag trodde att det var billigare men har du läst alla inlägg jag skrivit så ser du att jag insett vilket pris det är också. Jag förstår klart och tydligt att dom måste få in sina pengar för material/hyra/löner etc etc etc men trodde inte att det var så mycket jobb bara.

Kommer nog att fixa detta själv med ett halvbra resultat istället för att lämna in då bilens värde inte kommer ge igen för dom pengarna.
Tack som sagt för alla svar.

Kommer väl nånting här snart!

1 059 Inlägg
19 juli 2010
#25
kollat med ford om dom står för nått? vi har väldigt mycket ford bilar som är inne på rostgaranti på jobbet.
värt och kolla.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

638 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
#26
Förra ägaren har missat 1 service och då är dom tydligen sjukt griniga tyvärr så det kommer dom inte ta på garantin. hmm

Kommer väl nånting här snart!

3 259 Inlägg
19 juli 2010
#27
Iam2fast4U skrev:
Lackeringspriser kan variera väldigt mycket och resultaten likaså
Man kan få ett jävligt bra resultat för jävligt lite pengar och man kan få ett dåligt reslutat med på tok för mycket pengar vilket många inte fattar.

Anledningen till just att du tror att det är "överpris" är för att det är dörrens nedersida, det är just nederdelen av bilen som är dyrast och lackera, varför? det är för att det är just där alla skador är som värst, det är där rosten biter först, och därför blir jobbet svårare och utföra, + konstiga arbetsställningar.
Vet du hur jobbigt det är och sitta på huk och slipa nederdelen på bilar eller?
Det är ett helvete kan jag säga, och även om skadorna inte är så grova så måste man ändå sitta på huk och lackera, sen är det ett helvete för dammkornsrisken, när man lackerar såpass nära golvet. Då kan det blåsa upp damm och lägga sej överallt i lacken, vilket blir jobbigt och polera bort sen eller om det blir så grovt att det är enklare och lackera om.
Dessutom tar lackerare oftast in de "enklaste" jobben för att de helt enkelt inte tjänar pengar på rostlagning, hellacker o.sv. för det tar så lång tid. De tjänar mer pengar på och lacka, säg en huv, eftersom det går fortast och när det går fort kan de ta in mera "snabba" jobb och på så vis tjänar de mer pengar. Därför drar en del lackerare till med random ockerpriser för att slippa ta emot arbetet.
Det är mina erfarenheter inom lackeringsyrket.

Får man fråga vilken lackeringsfirma du har erfarenheter från som inte hade råd med varken en lyft eller en lackbox? smile

Exakt vad är det  som gör att nederdelen på en dörr kosta skulle mer att lackera än tex en skuff?

Att många lackerare drar till med ockerpriser för att slippa göra "skitjobben" kan jag hålla med om, men resten... nja...

Mvh/Jon

Edit: Stavfel
Senast redigerat av JonR (19 juli 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
19 juli 2010
#28
inte konstigare än att man inte vill ha alla jobb, men dumt o säga nej.

risk att det blir strul innebär mer arbete och då tar man i för annars kostar det manntimmar och det är inte gratis tyvärr... ingen vill ju jobba gratis eller ännu värre få betala för att jobba...


Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
19 juli 2010
#29
Att ta ut ett högt pris för att inte få ett jobb händer överallt.
Försäkringsbolag gör så jämt, speciellt på mc-försäkringar.
Vissa rekondfirmor gör så för att det inte lönar sig att göra vissa bilar, ett riktigt oxiderad bil t.ex.
Inom VVS-branchen (där jag jobbar) gör man likadant, vissa jobb tar för mycket tid och för liten marginal, så då vill man inte ha dom. Men man ger ju ändå ett pris, skulle man då få det iaf så är ju priset så högt räknat att man kan ge bort jobbet till en annan firma.

Ingen tvingar en att anlita firman om dom ger ett högt pris.
Jag ser inte det konstiga med att göra så här. smile

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

1 534 Inlägg
19 juli 2010
#30
volvo_r-optik skrev:
Iam2fast4U skrev:
Lackeringspriser kan variera väldigt mycket och resultaten likaså
Man kan få ett jävligt bra resultat för jävligt lite pengar och man kan få ett dåligt reslutat med på tok för mycket pengar vilket många inte fattar.

Anledningen till just att du tror att det är "överpris" är för att det är dörrens nedersida, det är just nederdelen av bilen som är dyrast och lackera, varför? det är för att det är just där alla skador är som värst, det är där rosten biter först, och därför blir jobbet svårare och utföra, + konstiga arbetsställningar.
Vet du hur jobbigt det är och sitta på huk och slipa nederdelen på bilar eller?
Det är ett helvete kan jag säga, och även om skadorna inte är så grova så måste man ändå sitta på huk och lackera, sen är det ett helvete för dammkornsrisken, när man lackerar såpass nära golvet. Då kan det blåsa upp damm och lägga sej överallt i lacken, vilket blir jobbigt och polera bort sen eller om det blir så grovt att det är enklare och lackera om.
Dessutom tar lackerare oftast in de "enklaste" jobben för att de helt enkelt inte tjänar pengar på rostlagning, hellacker o.sv. för det tar så lång tid. De tjänar mer pengar på och lacka, säg en huv, eftersom det går fortast och när det går fort kan de ta in mera "snabba" jobb och på så vis tjänar de mer pengar. Därför drar en del lackerare till med random ockerpriser för att slippa ta emot arbetet.
Det är mina erfarenheter inom lackeringsyrket.

hur svårt kan det vara att palla upp bilen en halvmeter över marken så kan man sitta och slipa. vem fan ligger på magen och slipar för hand?  ergonomiska arbetsställningar har nog dom flesta lackare lärt sig ett o annat om. hissa upp bilen på pallbockar eller billift. sätt dig på en stol och vila benen medans du sitter.

det där med att det är ett jobbigt ställe att lacka på är bara skitsnack.

och du killen som vill ha dina balkar lackade, hitta en lackare som gör det utan kvitto.

Vem har sagt något om och ligga på magen?
Jag tycker att det är den jobbigaste delen på bilen är just nederdelen om man jämför det tex med en huv.


JonR skrev:
Får man fråga vilken lackeringsfirma du har erfarenheter från som inte hade råd med varken en lyft eller en lackbox? smile

Exakt vad är det  som gör att nederdelen på en dörr kosta skulle mer att lackera än tex en skuff?

Att många lackerare drar till med ockerpriser för att slippa göra "skitjobben" kan jag hålla med om resten... nja...

Mvh/Jon

Ja vi på skolan hade (har slutat nu) en helt ny anläggning, med nya lackboxar osv
De lackfirmor jag har varit ute på har inte haft billyftar, åtminstonde inte på lacksidan utan på plåtavdelningen.

nederdelen på bilen som jag sa är alltid dyrast eftersom det är där skadorna är oftast störst och mest angripna av tex rost, stenskott och annat, borde väl vara självklart att kostnaden blir högre då.


3 259 Inlägg
19 juli 2010
#31
Iam2fast4U skrev:
Ja vi på skolan hade (har slutat nu) en helt ny anläggning, med nya lackboxar osv
De lackfirmor jag har varit ute på har inte haft billyftar, åtminstonde inte på lacksidan utan på plåtavdelningen.

nederdelen på bilen som jag sa är alltid dyrast eftersom det är där skadorna är oftast störst och mest angripna av tex rost, stenskott och annat, borde väl vara självklart att kostnaden blir högre då.

En nederkant på en dörr behöver inte vara rostig bara för att det är en nederkanten på en dörr... En rostig del kostar mer att laga än en rostfri oavsett om det är på taket eller sparklådan...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Avstängd
1 714 Inlägg
19 juli 2010
#32
Nosliwe skrev:
lät inte det lite väl dyrt. jag har ju fått pris förslag ifrån en seriös lackerare på ca 20 000kr på hel lack av en golf 2a.

Och den seriösa lackeraren tar betalt med kvitto också?


Avstängd
1 714 Inlägg
19 juli 2010
#33
2ooSX skrev:
Haha, nej..5000-9000 är inte ett normalt pris för att lacka lite på trösklarna och lite på en dörr..

Va? varför inte??

Sjukt vad mycket okunskap det finns här, och 20-30 olika personer som vet exakt vad som är vettiga och inte vettiga priser fast det är helt åt fanders?

Bara det faktum att du använder uttrycket "lacka lite" visar på hur lite du egentligen vet.

Är dörrarna rostiga lönar det sig inte alltid att laga det, och då byter man i fallet av en gammal bil till en begagnad dörr, och det innebär att först måste plåtslagaren rensa den gamla dörren på grejer,
och kolla så den nya passar, lackeraren kollar sen över om den beggade dörren är skadad, slipa HELA den dörren och lacka HELA, insida och ut. för det är i dem flesta fall fel färg eller dåligt skick.
Och det är inte bara att "lacka lite" utan först grundfärg, slipa grundfärg plant (vilket tar tid)
och sen lägga på bas och klarlack, sen måste det torkas, och in till plåtslagaren igen,
där dörren ska monteras och plockas på alla grejer från den gamla dörren.

Det va arbetstimmarna det, vi är fortfarande bara inne på dörren. Och nu är vi uppe i en del timmar.
Eftersom det måste löna sig att ha folk stå och arbeta på bilen och betala lokalhyror osv. så måste timkostnaden ligga på några hundra. en dörr sammanlagt är inte bara 100 perioder, utan det blir bra många fler eftersom den måste rensas och monteras av plåtis, slipas, grundas, slipas, tvättas av lackerare och lackas, lackas, klarlackas, torkas av lackerare.

några timmar gånger några hundra blir snabbt många pengar.

Sen var det materialkostnad. Precis som JonR sa så är det en hel del.
Och vet inte ens om han tog med priset för ny dörrlist, nya eventuella emblem på dörren osv.


Avstängd
1 714 Inlägg
19 juli 2010
#34
2ooSX skrev:
Emilius skrev:
2ooSX skrev:
Haha, nej..5000-9000 är inte ett normalt pris för att lacka lite på trösklarna och lite på en dörr..

Va? varför inte??

Sjukt vad mycket okunskap det finns här, och 20-30 olika personer som vet exakt vad som är vettiga och inte vettiga priser fast det är helt åt fanders?

Bara det faktum att du använder uttrycket "lacka lite" visar på hur lite du egentligen vet.

Är dörrarna rostiga lönar det sig inte alltid att laga det, och då byter man i fallet av en gammal bil till en begagnad dörr, och det innebär att först måste plåtslagaren rensa den gamla dörren på grejer,
och kolla så den nya passar, lackeraren kollar sen över om den beggade dörren är skadad, slipa HELA den dörren och lacka HELA, insida och ut. för det är i dem flesta fall fel färg eller dåligt skick.
Och det är inte bara att "lacka lite" utan först grundfärg, slipa grundfärg plant (vilket tar tid)
och sen lägga på bas och klarlack, sen måste det torkas, och in till plåtslagaren igen,
där dörren ska monteras och plockas på alla grejer från den gamla dörren.

Det va arbetstimmarna det, vi är fortfarande bara inne på dörren. Och nu är vi uppe i en del timmar.
Eftersom det måste löna sig att ha folk stå och arbeta på bilen och betala lokalhyror osv. så måste timkostnaden ligga på några hundra. en dörr sammanlagt är inte bara 100 perioder, utan det blir bra många fler eftersom den måste rensas och monteras av plåtis, slipas, grundas, slipas, tvättas av lackerare och lackas, lackas, klarlackas, torkas av lackerare.

några timmar gånger några hundra blir snabbt många pengar.

Sen var det materialkostnad. Precis som JonR sa så är det en hel del.
Och vet inte ens om han tog med priset för ny dörrlist, nya eventuella emblem på dörren osv.

Hans dörr va inte ens rostig..detta är ju ett helt annat fall du beskriver?

Jasså, läste inte ens inlägget för det brukar alltid va samma visa.
Vad vare? klarlackssläpp? ja då är det bara att lacka om hela dörren,
räkna minus byte av dörr då, annars så stämmer det jag sa.


Meldem
4 137 Inlägg
26 augusti 2010
#35
evilaudio skrev:
villon skrev:
Jag fick två stötfångare lackerade + nedre delen av en dörr rostlagad och lackad utan nyasskillnader på min gamla 850, för 3000:- dock inget kvitto men endå, han sa att vitt hade det gått på betydligt mer, bara nedre delen av dörren då hade gått på 3000:- men är väldigt olika på olika ställen..

3000 e galet billigt villja lova..


lacka om ena sidan på min förra firmabil å de kostade 35.000.

Då blev du nog lurad rejält ! Min farsas Mitsubishi L200 är helt nylackad, Silvrig underdel, sen grå överdel, Båda är metalliclack och han hade skåp till den oxå. Denna roliga affär gick på 40.000. Kan hända att det kostade några tusen extra !
Så aa.. tongue


46 Inlägg
27 augusti 2010
#36
TouchOfRed skrev:
evilaudio skrev:
villon skrev:
Jag fick två stötfångare lackerade + nedre delen av en dörr rostlagad och lackad utan nyasskillnader på min gamla 850, för 3000:- dock inget kvitto men endå, han sa att vitt hade det gått på betydligt mer, bara nedre delen av dörren då hade gått på 3000:- men är väldigt olika på olika ställen..

3000 e galet billigt villja lova..


lacka om ena sidan på min förra firmabil å de kostade 35.000.

Då blev du nog lurad rejält ! Min farsas Mitsubishi L200 är helt nylackad, Silvrig underdel, sen grå överdel, Båda är metalliclack och han hade skåp till den oxå. Denna roliga affär gick på 40.000. Kan hända att det kostade några tusen extra !
Så aa.. tongue

Förmodligen var det försäkringsbolaget som var inblandad och då brukar priset bli lite högre?

Vill ha volvo 960 med 850 motor!


Sök