Som jag tidigare skrev är detta en spekulationstråd, en riktigt korkad tråd där pajerna flyger som sparvar en sommardag. Samtliga etablerade märken har sedan CD-spelaren introducerades fått sänka sina priser för varje år som gått, detta till trots tycker folk fortfarande att en huvudenhet från oss (Alpine), ett framsystem från Focal eller ett kraftigt steg från Kicker är för dyra, det är skrattretande hur folk för varje dag som går sänker sin egen kvalitetsstandard i jakt på "billigare MEN bättre".
Jag kan garantera er att ni aldrig betalar för mycket för något i vår bransch enbart för varumärkets skull (talar om etablerade varumärken, ej kinaprylar, egenbrandade produkter eller blandskräp som säljs från farsans garage). För att bibehålla kvalitet och kunna leverera produkter, ens tillverka produkter krävs att samtliga märken lägger på avgifter på konsumentprodukter (gäller inte bara bilstereo, det gäller allt från köttfärs till deodorant), det är inte bara en produkt ni köper, ni köper service, manualer, förpackningar, reservdelar som skall lagerhållas i 10 år, personal i steg från utveckling till produktion till logistik till marknadsföring till importör till butikspersonal m.m. m.m.
Alla dessa led till trots, så klagar ni över ex en Alpine-stereo för 2000:- eller ett Focal-kit för 3000:-, matten går inte riktigt ihop. Därför reagerar jag när ni slänger ur er "MTX" och "Kicker" osv i en tråd om överpriser; bara för att ett varumärke ej passar era plånböcker- så innebär inte detta att produkterna är för dyra .