2493
Sök

Ta Bort Tråd

BFO
130 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
#1
!
Senast redigerat av BayIcon (1 oktober 2010)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
28 augusti 2010
#2
byt kylare helt, vattenpumpen är ett standardfel att dom pajar, då pumphjulet ofta är i plast.

har den kokat åker du kanske på att plana toppen om den slagit sig, men det märker du.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 augusti 2010
#3
BayIcon: Topparna brukar tåla en kokning, men helt säker kan man aldrig vara. Har du grädde vid oljepåfyllningsloclet så blandar den olja/vatten vilket betyder att man i bästa fall har en kass topplockspackning alternativt en skev topp...Byt kylare & vpump (du kan köpa dessa två saker för under 2" på ebay.de) o sedan kan du nog rulla vidare, e man lite taktisk byter man termostat med...
Om din 328:a e manuell med ett miltal kring max de 30" kanske vi kan byta bil*haha*. Jag har en otroligt driftsäker men tråkig Passat 2.0 kombi -95, 31000 mil, kamremmen bytes nästa gång vid ca 40". Fungerande klima! Haft den i ca 2.5 år o rullat 10" problemfria mil (kan kanske bero på att jag gick igenom hela bilen efter inköp vilket resulterade i: nya hjullager bak, ny bromsskivor fram, ny drivknut osv). Brister är en sprick i vindrutan, gick dock igenom förra året o sprickan är lika stor i år, eller den kan knappt bli större*haha*. Rost finns men inger man ser så där jättefort, frisk under. Som sagt ett byte kan jag fnula på, men kruxet e hur man får ner din bil till Sthlm...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

GREASEMONKEY
822 Inlägg
28 augusti 2010
#4
Låter som ditt expansionkärl har spruckit, osäker på om det går att byta på din modell, men det sprack på min 528 -99 och då gick det att byta enkelt.
Sen är BMW lite jävliga att få ur luften ur, jag fick fylla ca 8L i avluftningshålet vid termostaten på min E39 innan den sluta gå upp i temp, jag började med att fylla i expansionskärelts påfylling, hittade detta på Autopower.se, att lufta systemet får man tydligen göra i olika moment: lufta lite, kör 1km, lufta lite igen, kör 1km osv tills det är klart, jag rekommenderar dig starkt att forska runt lite på Autopower.se det är det absolut bästa BMW forumet !

Att summera, ta reda på mer precis vart det läcker, laga, fyll kylvätska, lufta ordentligt, dom är känsliga för luft och luftar inte sig själva ! forsätter felet komma så undersöker du vattenpumpen alternativt termostaten, om det är okej så kan det vara toppen/toppackingen.
Senast redigerat av 770_EVOLVE (28 augusti 2010)

Mvh S.Österdahl


Sök