3735
Sök

Bas slår åt fel håll

57 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Tjabba

Har precis köpt mig ett par nya Hertz 300 12". 300watt styck
Kopplade in allt för några dagar sen, Märkte igår att basarna slår åt inått istället för utått, alltså fel håll.

Har redan testat byta kablarna. men vart ingen skillnad.

Kan det ha att göra med mitt steg. GAS 400w, 2 kanals. Men endast 1 kanal funkar. så jag kör mina 2 basar på 1 kanal.
(steget ska bytas)

Tack på förhand

Team dBakuten
3 453 Inlägg
31 augusti 2010
Rigan skrev:
jakeger skrev:
Tjabba

Kopplade in allt för några dagar sen, Märkte igår att basarna slår åt inått istället för utått, alltså fel håll.

Kan det ha att göra med mitt steg. GAS 400w, 2 kanals. Men endast 1 kanal funkar. så jag kör mina 2 basar på 1 kanal.
(steget ska bytas)

Tack på förhand

När basarna spelar under avstämning så sugs de ofta in i lådan. (och tappar samtidigt kontrollen över konrörelserna) Bygg en låda efter din musiksmak så skall du se att det spelar bättre.

Å vad e det som suger in konen då?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

3 466 Inlägg
31 augusti 2010
Tokken skrev:
Rigan skrev:
jakeger skrev:
Tjabba

(steget ska bytas)

Tack på förhand

När basarna spelar under avstämning så sugs de ofta in i lådan. (och tappar samtidigt kontrollen över konrörelserna) Bygg en låda efter din musiksmak så skall du se att det spelar bättre.

Å vad e det som suger in konen då?

Den lille avstämningssugaren? lol

Nej men om du vänder på kablarna så måste ju basarna vända...
det jag tänker på är om ena basen är fasvänd mot den andra, då kommer en av basarna spela inåt och en utåt. Dock skulle dom bromsat varandra såpass att du inte skulle kunna se särskillt mycke konutslag med den massiva effekten som dom får (kanske uppemot 50w per bas)

Du behöver i vilket fall ett starkare steg, helst monoblock.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 augusti 2010
Definera "rör sig åt fel håll"? En högtalare rör sig åt båda hållen! Dock så kan det vara ett fasfel som tidigare nämnts, alltså att plus och minus till basarna är "felvänt", men det är inget som man ska titta sig fram till utan lyssna sig fram till. Det som låter bäst är det som gäller, oavsett om det är "rätt" eller "fel" fas!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
31 augusti 2010
Inte svårare än att testa med ett batteri, sätter man sen plus på plus och minus på minus så slår den rätt även om det inkluderar innåt emellanåt

Booyakasha!

3 466 Inlägg
1 september 2010
Japp som sagt, sätt ett batteri (räcker med 1,5v) på högtalarkablarna, när konen på basen går utåt har du rätt på plus och minus, sen är de bara att koppla in och vara glad.

Går basarna enbart innåt när du spelar så kan jag inte tänka mig mycket annat än att steget är kasst(ena kanalen har ju redan lagt av)..

10 287 Inlägg
1 september 2010
Om han kör bryggat och bara en kanal fungerar så har man bara "halvvåg" ut och då kan det bli konstiga fenomen. (Man får en dc-offset som flyttar konens vilopunkt)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

3 466 Inlägg
1 september 2010
Han skrev visserligen att han kör på en kanal.

10 287 Inlägg
1 september 2010
Ja precis. Frågan är om han fortfarande har någon bryggkopplingsknapp intryck när ena kanalen rök och han flyttade om kablaget till enbart den andra kanalen.

Få se om han kan återkomma när han har kollat det.

/Göran

M_icke_ skrev:
Han skrev visserligen att han kör på en kanal.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

57 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
problemet är fixat, kollade basarna med batteri. och sedan kopplade jag in därefter. nu låter det fint

tack för hjälpen

Sök