3650
Sök

Kamremsbyte Volvo 850 GLT -92

546 Inlägg
4 september 2010
#21
hmmm okej trodde det var samma som på T5an jag sry

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
4 september 2010
#22
ante123 skrev:
hmmm okej trodde det var samma som på T5an jag sry

Du tolkar mot oljepumpen på den också ? smile
Den har inte heller 1an i topp.
Senast redigerat av Equinox (4 september 2010)


73 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#23
Marlboroman skrev:
LaggE89 skrev:
När jag ställer vadå har jag 1:ans kolv i topp? Vevaxeln menar du?

Ska jag ta bort 1:a tändstiftet för att kolla när den är i topp?

När vevaxeln står i 0 så är I-N-T-E 1:an i topp som på dem absolut flesta motorer. Utan det är märkningen på drevet till kamremmen på vevaxeln och oljepumpen som ska linjera upp. Ställer man med ettan i topp så är man 15-20 vevaxelgrader fel.

Åfan, så vevaxeln har någon markering på själva "hjulet" också? För markeringen på oljepumpen hittar jag utan problem, men för att veta när vevaxelhjulet ligger rätt har jag i så fall ingen aning om.
Men antar det är där felet ligger om det finns en markering.

8 252 Inlägg
5 september 2010
#24
LaggE89 skrev:
Marlboroman skrev:
LaggE89 skrev:
När jag ställer vadå har jag 1:ans kolv i topp? Vevaxeln menar du?

Ska jag ta bort 1:a tändstiftet för att kolla när den är i topp?

När vevaxeln står i 0 så är I-N-T-E 1:an i topp som på dem absolut flesta motorer. Utan det är märkningen på drevet till kamremmen på vevaxeln och oljepumpen som ska linjera upp. Ställer man med ettan i topp så är man 15-20 vevaxelgrader fel.

Åfan, så vevaxeln har någon markering på själva "hjulet" också? För markeringen på oljepumpen hittar jag utan problem, men för att veta när vevaxelhjulet ligger rätt har jag i så fall ingen aning om.
Men antar det är där felet ligger om det finns en markering.

Såhär ska det se ut när vevaxeln är i 0:

http://i32.photobucket.com/albums/d17/JAndersson/Bil/6d201051609PM67dd.jpg

Det är alltså dem märkena som är vitmarkerade på bilden somska linjera upp.


73 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#25
Marlboroman skrev:
LaggE89 skrev:
Marlboroman skrev:

När vevaxeln står i 0 så är I-N-T-E 1:an i topp som på dem absolut flesta motorer. Utan det är märkningen på drevet till kamremmen på vevaxeln och oljepumpen som ska linjera upp. Ställer man med ettan i topp så är man 15-20 vevaxelgrader fel.

Åfan, så vevaxeln har någon markering på själva "hjulet" också? För markeringen på oljepumpen hittar jag utan problem, men för att veta när vevaxelhjulet ligger rätt har jag i så fall ingen aning om.
Men antar det är där felet ligger om det finns en markering.

Såhär ska det se ut när vevaxeln är i 0:

http://i32.photobucket.com/albums/d17/J … PM67dd.jpg

Det är alltså dem märkena som är vitmarkerade på bilden somska linjera upp.

Åfan, aja de är för sent nu iaf. Vart ventilras på kärran så ska kasta i en ny topp. I boken ser man inte den där markeringen på veven. Men nu vet jag till nästa gång.

Tack för svaret!


Sök