När jag ställer vadå har jag 1:ans kolv i topp? Vevaxeln menar du?
Ska jag ta bort 1:a tändstiftet för att kolla när den är i topp?
När vevaxeln står i 0 så är I-N-T-E 1:an i topp som på dem absolut flesta motorer. Utan det är märkningen på drevet till kamremmen på vevaxeln och oljepumpen som ska linjera upp. Ställer man med ettan i topp så är man 15-20 vevaxelgrader fel.
Åfan, så vevaxeln har någon markering på själva "hjulet" också? För markeringen på oljepumpen hittar jag utan problem, men för att veta när vevaxelhjulet ligger rätt har jag i så fall ingen aning om. Men antar det är där felet ligger om det finns en markering.
När jag ställer vadå har jag 1:ans kolv i topp? Vevaxeln menar du?
Ska jag ta bort 1:a tändstiftet för att kolla när den är i topp?
När vevaxeln står i 0 så är I-N-T-E 1:an i topp som på dem absolut flesta motorer. Utan det är märkningen på drevet till kamremmen på vevaxeln och oljepumpen som ska linjera upp. Ställer man med ettan i topp så är man 15-20 vevaxelgrader fel.
Åfan, så vevaxeln har någon markering på själva "hjulet" också? För markeringen på oljepumpen hittar jag utan problem, men för att veta när vevaxelhjulet ligger rätt har jag i så fall ingen aning om. Men antar det är där felet ligger om det finns en markering.
Såhär ska det se ut när vevaxeln är i 0:
Det är alltså dem märkena som är vitmarkerade på bilden somska linjera upp.
Det är alltså dem märkena som är vitmarkerade på bilden somska linjera upp.
Åfan, aja de är för sent nu iaf. Vart ventilras på kärran så ska kasta i en ny topp. I boken ser man inte den där markeringen på veven. Men nu vet jag till nästa gång.