2782
Sök

Sätta in v12a i MB 190E?

30 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
är det möjligt att göra de? och i så fall vad kan jag räkna med att få göra om jag gör detta? måste man regga om den? kommer skatten höjas, och i så fall med hur mycket kan jag räkna med?  jag sitter bara och funderar på ideen till nästa sommar men är sugen på och veta om de är genomförbart.

Första gången jag postar tråd, förlåt om de är i fel del.

5 111 Inlägg
7 september 2010
1: Ja allt går ju men räkna inte med att det är någon enkel operation...
2: En hel massa, beroende på vilken V12 du ska ha förstås men det finns då ingen tolva som är enkel att få i, kan jag säga på rak arm.
3: Skatten beräknas efter hur tung bilen är. Bibehåller du samma vikt (ganska otroligt med 8 cylindrar till) så bibehåller du samma skatt.
4: Ja du måste helt klart regga om den, dessutom som ombyggt eller amatörbyggt fordon, och släpps det genom så räkna inte med att de kommer låta dig ha särskilt mycket 190 kvar i 190n.

2 266 Inlägg
7 september 2010
Är de mercas egna? ja först kan de bli svårt att regga den kanske om du använder allt från en modell med v12a sen kan merca ha sagt stopp för så mycke effekt i en 190. utrymmesbristen är ett faktum men brabus har ju lyckats med de i en w210 e klass så

svetsdiff !!!

30 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
Det låter som en hel del fix alltså, det bästa kanske hade varit och snacka med besiktingsmännen innan man gör ett sånt här projekt. men måste man byta styrservo och bromsar och sånt för att den ska lyckas gå igenom tros?

30 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
Vilken sorts v12 hade varit den mest rekommenderade att lägga in i bilen då?

5 111 Inlägg
7 september 2010
Ja du, att döma av dina frågor behöver du nog lite mer kött på benen innan du börjar lägga i nån V12, några år erfarenhet till av att skruva i bilar...

Men om det ändå ska göras, så är min rekommendation att du tar så mycket delar som möjligt från en 90-tals SL600, R129... Inklusive motor. Den SL-modellen är nämligen baserad på W124an, som i sin tur delar mycket teknik med W201 (dvs. 190). Det mesta på en sådan borde vara av samma konstruktion som på 190n fast biffigare, och borde därför vara en lämplig donator av t.ex. bromsar och hjulupphängningar. Sedan kan de ju vilja att man förstärker upp karossen en del med V12a också...vridmomentet ökar ju rätt rejält.

30 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
Hah jaa jag behöver verkligen mer kött på benen big_smile inte jag som ska lägga i motorn, men kan ju vara bra att lära sig lite anmält innan. jag kan verkligen inget om sånt här.  vad kan dettta projekt kosta sammanlagt ungefär om man skulle göra på ditt sätt? (volvo554)

Sök