2765
Sök

Vad kan hända om man byter ut vanliga glödlampor mot LED-lampor på blinkersen?

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
#1
Fungerar det som vanligt?
Blir det blinkasnabbtfenomen?
Lyser lamporna hela tiden?
Blir blinkersen helt död?

Hur löser man det om man får något av dessa problem (förutom att byta tillbaka till glödlampor)?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Elektriker/Montör
534 Inlägg
2 september 2010
#2
Det blir blinkasnabbtfenomenet.

Det man gör är att koppla in ett effektmotstånd parallellt med dioden. Finns att köpa på dom flesta ställen som säljer dioder online..

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
2 september 2010
Trådstartare
#3
Okej!

Ungefär på hur många Ω bör ett sådant motstånd ligga på?
Behövs det ett till varje lampa (i mitt fall 4st)?
Kan fixa resistorer på jobbet nämligen.

Ska jag erkänna så på min bil så lyser blinkerslampan med ett fast sken fast mycket svagt när man påverkar blinkersspaken...
Men kan det bero på samma sak eller är det jag som har gjort nåt fel?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

I got Dubs!
2 423 Inlägg
4 september 2010
#4
Eller köper man ett led-blinkersrelä


27 Inlägg
4 september 2010
#5
Om du har CANbus-styrning av lamporna i bilen måste man ha effektmotstånd iaf, annars kommer den att varna.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
4 september 2010
#6
AndyF skrev:
Om du har CANbus-styrning av lamporna i bilen måste man ha effektmotstånd iaf, annars kommer den att varna.

Har inget med varken CAN/andra bussar eller att det är PWM-styrt att göra att det inte funkar. Fel strömförbrukning resulterar i att det varnar även på hederliga relän, simple as that!

Ska du byta alla till diod så hade jag köpt ett universalrelä, typ 2-100W och ett effektmotstånd typ 20Ohm-50W så kommer det glatt att fungera.

Vill du använda originalrelät så är det OHMs-lag + effektlagen som gäller.

Du behöver göra av med 20W per kabel som går till originalblinkers.
20W / 12V = 1.67A
12V / 1.67A = 7.18Ohm

Sen har du ju 2 lamor (utgår från att båda är 21W) som du har bytt per sida, så blir det halva motståndet.

Finns ju vissa fasta värden på motstånd, så troligtvis kommer du få seriekoppla 3.3 + 0.33 Ohm per Kanal/sida på bilen för att det ska lira med oroginalmotståndet smile

MVH


Kärnkraftstomte
775 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
#7
Tack för alla tips!

Det där med LED-blinkrelä lät onekligen smidigast, enda problemet är väl att man får lära sig att leva utan reläklickandet när man blinkar...
Finns ett sådant relä med samma sockel som orginalet tro...?

Tror inte det fanns några bilar med systembussar 1988 så det behöver vi nog inte tänka på i det här fallet...

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Motborgare
1 099 Inlägg
5 september 2010
#8
MagnumR skrev:
Tack för alla tips!

Det där med LED-blinkrelä lät onekligen smidigast, enda problemet är väl att man får lära sig att leva utan reläklickandet när man blinkar...
Finns ett sådant relä med samma sockel som orginalet tro...?

Tror inte det fanns några bilar med systembussar 1988 så det behöver vi nog inte tänka på i det här fallet...

LED-blink-relän borde väl klicka lika mycket som vanliga relän, så länge det är snack om ett relä.
Den enda skillnaden är att reläet är byggd så att det inte är beroende av en given belastning för att ge rätt blinkfrekvens.

-- K

1 948 Inlägg
5 september 2010
#9
Gå in på en swedol butik och fråga personalen. gjorde jag när jag köpte lite led lampor till lastbilen och dom hjälpte så snällt till med alltsammans big_smile

1 302 Inlägg
5 september 2010
#10
LED-lamporna kan gå sönder om man inte köper sådana lampor som tål den ström som du kopplar in den på, om du vill undvika att lampan går sönder så ska du skaffa dig en lämplig resistor. (motstånd)

Så din tanke om att använda dig utav LED-lampor i stället för vanlig lampa fungerar så länge som LED-lampan tål den spänning som ges av batteriet.

Kan tipsa om elprodukts företaget ELFA om du vill ha bra grejer för hobbybruk.
Senast redigerat av fegge_89 (5 september 2010)


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
5 september 2010
#11
LED-blinkrelän är en gräsligt namn egentligen, det handlar bara om blinkrelän som inte har övervakning av strömflödet.
Således så blinkar den med samma hastighet som vanligt oavsett om en lampa är trasig eller inte.
Naturligtvis finns det även modeller med olika strömvärde för att relät ska starta...


Kärnkraftstomte
775 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#12
Kavli skrev:
LED-blink-relän borde väl klicka lika mycket som vanliga relän, så länge det är snack om ett relä.
Den enda skillnaden är att reläet är byggd så att det inte är beroende av en given belastning för att ge rätt blinkfrekvens.

Så det är fortfarande frågan om ett traditionellt relä med andra ord, trodde det handlade om något elektroniskt fast som använde samma typ av reläsockel?

baltis skrev:
Gå in på en swedol butik och fråga personalen. gjorde jag när jag köpte lite led lampor till lastbilen och dom hjälpte så snällt till med alltsammans big_smile

Det tråkiga är ju att jag bor i en liten håla som saknar de flesta affärskedjor och om någon vill etablera sig här så säger politikerna bara att det inte finns någon mark för detta sad

Men Mekonomen eller Dannes autodelar kanske har eller i värsta fall stylingbutiken i Mönsterås. Men jag kan ju börja att kolla på nätet, nån som har nåt tips på någon sån webbutik som har?

fegge_89 skrev:
LED-lamporna kan gå sönder om man inte köper sådana lampor som tål den ström som du kopplar in den på, om du vill undvika att lampan går sönder så ska du skaffa dig en lämplig resistor. (motstånd)

Så din tanke om att använda dig utav LED-lampor i stället för vanlig lampa fungerar så länge som LED-lampan tål den spänning som ges av batteriet.

Kan tipsa om elprodukts företaget ELFA om du vill ha bra grejer för hobbybruk.

Det spelar väl ingen roll, lampan är ju gjord för 12 volt och så vitt jag vet så finns det ingenstanns i bilen där spänningen är högre (såvidare inte nån har försökt att koppla in lampan på någon tändhatt). Och lampan tar ju den ström den tar, tar den för mycket ström så går ju säkringen i alla fall. Det blir ju knappast strömrusning om jag skulle koppla in lampan direkt på + och - på batteriet.

Dock kan säkert något av detta hända om jag råkar vända katoden och anoden på lampan fel av någon anledning.

Vi beställer grejer från Elfa ganska ofta på jobbet så det är inte omöjligt att det kan finnas några effektmotstånd med rätt resistans i någon låda.

bumpe skrev:
LED-blinkrelän är en gräsligt namn egentligen, det handlar bara om blinkrelän som inte har övervakning av strömflödet.
Således så blinkar den med samma hastighet som vanligt oavsett om en lampa är trasig eller inte...

Kanske finns någon bil som har ett sådant relä monterat i orginal?
Senast redigerat av MagnumR (5 september 2010)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 september 2010
#13
MagnumR skrev:
bumpe skrev:
LED-blinkrelän är en gräsligt namn egentligen, det handlar bara om blinkrelän som inte har övervakning av strömflödet.
Således så blinkar den med samma hastighet som vanligt oavsett om en lampa är trasig eller inte...

Kanske finns någon bil som har ett sådant relä monterat i orginal?

Väldigt tveksam till detta, men beställer ni från elfa ofta så är det ju bara ta med effektmotstånd nästa beställning smile


Elektriker/Montör
534 Inlägg
6 september 2010
#14
MagnumR skrev:
Kavli skrev:
LED-blink-relän borde väl klicka lika mycket som vanliga relän, så länge det är snack om ett relä.
Den enda skillnaden är att reläet är byggd så att det inte är beroende av en given belastning för att ge rätt blinkfrekvens.

Så det är fortfarande frågan om ett traditionellt relä med andra ord, trodde det handlade om något elektroniskt fast som använde samma typ av reläsockel?

baltis skrev:
Gå in på en swedol butik och fråga personalen. gjorde jag när jag köpte lite led lampor till lastbilen och dom hjälpte så snällt till med alltsammans big_smile

Det tråkiga är ju att jag bor i en liten håla som saknar de flesta affärskedjor och om någon vill etablera sig här så säger politikerna bara att det inte finns någon mark för detta sad

Men Mekonomen eller Dannes autodelar kanske har eller i värsta fall stylingbutiken i Mönsterås. Men jag kan ju börja att kolla på nätet, nån som har nåt tips på någon sån webbutik som har?

fegge_89 skrev:
LED-lamporna kan gå sönder om man inte köper sådana lampor som tål den ström som du kopplar in den på, om du vill undvika att lampan går sönder så ska du skaffa dig en lämplig resistor. (motstånd)

Så din tanke om att använda dig utav LED-lampor i stället för vanlig lampa fungerar så länge som LED-lampan tål den spänning som ges av batteriet.

Kan tipsa om elprodukts företaget ELFA om du vill ha bra grejer för hobbybruk.

Det spelar väl ingen roll, lampan är ju gjord för 12 volt och så vitt jag vet så finns det ingenstanns i bilen där spänningen är högre (såvidare inte nån har försökt att koppla in lampan på någon tändhatt). Och lampan tar ju den ström den tar, tar den för mycket ström så går ju säkringen i alla fall. Det blir ju knappast strömrusning om jag skulle koppla in lampan direkt på + och - på batteriet.

Dock kan säkert något av detta hända om jag råkar vända katoden och anoden på lampan fel av någon anledning.

Vi beställer grejer från Elfa ganska ofta på jobbet så det är inte omöjligt att det kan finnas några effektmotstånd med rätt resistans i någon låda.

bumpe skrev:
LED-blinkrelän är en gräsligt namn egentligen, det handlar bara om blinkrelän som inte har övervakning av strömflödet.
Således så blinkar den med samma hastighet som vanligt oavsett om en lampa är trasig eller inte...

Kanske finns någon bil som har ett sådant relä monterat i orginal?

http://www.billjus.se/site/page/31?cNode=512&PID=38
Är ju inte ett relä men ett effektmotstånd.
Bara att "klicka fast" på + och - vid ena lampan på varje sida.
Sånna har jag på mina bilar och det funkar klockrent... smile

http://www.nelco.se/infobase/IB_Product … &web=1
Här finns relä annars...
Senast redigerat av Robbin_V90 (6 september 2010)

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

by proxy
167 Inlägg
6 september 2010
#15
Kolla med www.xenonkungen.se
Bra folk där.

Dura lex, sed lex

Motborgare
1 099 Inlägg
6 september 2010
#16
Robbin_V90 skrev:
http://www.nelco.se/infobase/IB_Product … &web=1
Här finns relä annars...

Låt dig inte luras av att det står diod på dom där. En diod är en elektronisk komponent som släpper fram ström i en riktning och blockerar i den andra. Att det sen finns dioder som också ger ljus ifrån sig, måste väl vara händt.

Det där är helt vanliga relän utan blinkfunktion. Om du studerar schemat, så är dioden kopplad mot den normala strömriktningen. Poängen med det, är att absorbera energin som blir upplagrad i spolen när den aktiveras. När du kopplar ifrån spänningen från spolen, så kommer den att försöka holda strömmen och det byggs upp en mycket hög spänning över den, fast spänningen kommer att ha motsatt polaritet, jämfört med den normala. Altså vill man inte att den spänningen skall förplanta sig ut i elsystemet, så då bränner man av den med dioden. Speciellt när man driver reläet med en transistor, vill man gärna ha den funktionen.

Annars har Biltema blinkrelän för LED. Har inte testat dom själv, men jag tror JonR, här på Gorg, köpte ett.

-- K

Elektriker/Montör
534 Inlägg
7 september 2010
#17
Kavli skrev:
Robbin_V90 skrev:
http://www.nelco.se/infobase/IB_Product … &web=1
Här finns relä annars...

Låt dig inte luras av att det står diod på dom där. En diod är en elektronisk komponent som släpper fram ström i en riktning och blockerar i den andra. Att det sen finns dioder som också ger ljus ifrån sig, måste väl vara händt.

Det där är helt vanliga relän utan blinkfunktion. Om du studerar schemat, så är dioden kopplad mot den normala strömriktningen. Poängen med det, är att absorbera energin som blir upplagrad i spolen när den aktiveras. När du kopplar ifrån spänningen från spolen, så kommer den att försöka holda strömmen och det byggs upp en mycket hög spänning över den, fast spänningen kommer att ha motsatt polaritet, jämfört med den normala. Altså vill man inte att den spänningen skall förplanta sig ut i elsystemet, så då bränner man av den med dioden. Speciellt när man driver reläet med en transistor, vill man gärna ha den funktionen.

Annars har Biltema blinkrelän för LED. Har inte testat dom själv, men jag tror JonR, här på Gorg, köpte ett.

-- K

Ooops..  Där ser man vilken hjälp jag kunde vara... =P
Kollade inte så noga.. roll

Men det FINNS iaf relä som är till för (lys)diodblinkers iaf, även fast dessa kanske inte va det.... sad

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??


Sök