Ang turbo konventering av BMW 535 E34 (M30B35)

Team-Adolfsson Gödseldräng
11 augusti 2008 · 4 529 Inlägg

tjenare
har bestämt mig för att pilla i turbo i BMWn när resten av sakerna jag har kvar på den är fixade
så nu till lite frågor
hade tänkt köra på en ganska liten turbo och bara försöka klämma ut ca 50-60hk borde väl räka med 0.4-0.5 i ladd ?
men hur ska jag göra med LMM har ju redan BMWs största sexa under huven och kan ju inte ta en LMM från en större sexa går det ta LMM från en V8 istället ?
och om jag senare vill köra på 300hk+ så kommer jag köra på smidda kolvar och stakar för att avra på den säkra sidan och kosta på bilen rejält för grejerna ska hålla
vad är det bästa sprutet man ska köra på till BMW ? har hört att nira är bra men bara japs som kör på det kanske inte är till tyskar ?
ni får gärna komma med lite tips smile
topp packning har jag redan som ska sänka kompet och klara 300hk+

Koop
11 augusti 2008 · 1 867 Inlägg

En såndär motor klarar 0.4-0.5 i originalskick.
Försök få tag på 745ans grenrör och turbo, så kan du bara bulta dit det med större spridare och en progressiv regulator så har du en snabbkonvertering.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Germax
11 augusti 2008 · 12 086 Inlägg

För de första så är väl inte B35 bmws största 6a tongue

0.5 i ladd klarar din motor orginal utan problem och du får ut bra mer än 50hk, runt 300hk borde du landa på. Kolvar och stakar håller bra länge innan de behöver bytas. När du kommer över 500hk är de inte nödvändigt men man börjar närma sig smärtgränsen. Det man måste göra är att sänka kompet när du kommer upp i ladd. Oftast svarvar man kolvarna och sätter på MLS packning, finns billigt i USA.. lr för knappt 2 lök på ppf.

Jag ska själv turbokonvertera M30B35 i vinter så vi kan ju hålla kontakten wink

Tänk inte på sprut nu, du klarar dig med större spridare och en ny sopparegulator.
Nira kostar dubbelt så mkt som din bil så de kanske inte är så aktuellt tongue
Vill du köpa nytt sprut sen så finns vems och ms, bra och prisvärda sprut.

BMWKimmo Mekaniker
11 augusti 2008 · 472 Inlägg

Köp M5 spridare och ett MS sprut så du kan kasta Luftmängdsmätaren. Som sagt så kan du nog ladda lite mer än 0,5 om du ska byta packning. Kolla lite på min 525a..

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
Team-Adolfsson Gödseldräng
11 augusti 2008 · 4 529 Inlägg

jaså har dom en sexa som är större ? visste jag inte

men om jag kör hela soppa systemet från en M5a med spridare och hela rasket så borde det räcka för 350hk ? ca ?
kan inte mycket om turbo men är ju sånt man lär sig big_smile
fan gött att fler gillar M30B35 snurror med turbos wink
ja det får vi göra då jag hade tänkt börja bygga i vinter om jag hinner
men om jag ska hålla mig runt 300hk och kör på det mesta orginal förutom bränsle och topppackning
vad kommer prislappen sluta på på ett ungefär ? köper ju självklart allt beg utan packnigen

fredde85
11 augusti 2008 · 1 798 Inlägg

ja största sexan är ju i m5an på 3.8 liter o den mindre på 3.6

Kul att du bygger turbo bara älskar bmw turbos

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Team-Adolfsson Gödseldräng
11 augusti 2008 · 4 529 Inlägg

fredde85 skrev:
ja största sexan är ju i m5an på 3.8 liter o den mindre på 3.6

Kul att du bygger turbo bara älskar bmw turbos

justifan det har du rätt i big_smile
glömde jag bort helt och hållet ^^

jo BMW turbo är fint big_smile
dock börjar det bli alldeles för vanligt ser man ju nästan varje gång man är ute nånstans tycker jag

Senast redigerat av Team-Adolfsson (11 augusti 2008)

jimmyh
26 oktober 2009 · 63 Inlägg

hoppar in lite här har också tänkt att ladda min 535 med turbo men jag tänkte ladda mer
än 0.5 snarare 1bar:)om det nu är möjligt..men måste man svetsa toppen då?hur gör man med luftmass..
spänner den eller??vad var det för topplockspackning ni nämnde..
koppar?

BMW 535 turbo "Min m5a" (1988)
Audi S4 (1994)
Richardloord
9 september 2010 · 111 Inlägg

Tycker du ska besöka pure-pf.com gå in i deras forum. Där har du allt!smile

Bmw turbo.
BMW 325 T "DRFT" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang