540 E39 har i stort sett samma problem som 540 E34, förutom att du mer eller mindre slipper krångel med automatlådan. Dock inte helt. Backtrumman och tryckventiler är uppdaterade i E39 lådan (5hp24) = något mer pålitlig. Dock ej problemfri.
motorn går ca 10000 mil med ventilkåpspackningarna. dvs vid ca 10, 20 o 30k mil så är det dags för byte av de igen. (materiell kostnad ca 1000kr + arbete)
Insugsmembran har du förmodligen hört talas om o de går runt 15-25k mil på det sen är det dags. Med ett trasigt sådant så har bilen kass tomgång, ju mer tjuvluft ju mer ojämn gång. (2-300kr + arbete)
Oljepumpen ska vara kontrollerad. Den brukar lossna pga vibrationer om inte skruvarna sitter med locktite. (1 timmes arbete)
Expansionskärlet i plast brukar börja läcka efter en 10-12 år ungefär. ca 30 min o byta o beg på skroten ligger runt 250 spänn.
Vattenpump + termostat brukar ryka på 540 e39 efter en 10 år ungefär. cirkus 2000kr o fixa det själv.
detta är mina erfarenheter om vad som alltid ryker på en 540 oavsett hur grejerna sköts.