3036
Sök

I-landsproblem, vilken av dessa 2st Volvos är "värd att spara på"? Amazon -64 / 855 T-5R T-gul

Avstängd
17 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder, Amazon -64, svart, vässad B20, weber, extraktor, tidsenliga magsfälgar mm
Alltså ingen original bil, mer busig "ungdomracer ala -70tal.
Många ägare, bra garagelack. Finns alltid o göra om man vill ha toppskick.
Så gott som rostfri, i min ägo sedan tidigt -00 tal, haft många roliga nätter i stan med denna big_smile

Eller svsåld 855 T-5R T-gul, 32000mil, all utr som alltid på dessa bilar.
Bra bruksskick, naturligtvis finns de några blämmor här o där men inget allvarligt, efter 15 vintrar i Sverige.
Helt original förutom ett chip, alltså inget sönderstylat "skit".
Nybytt koppling o låda, av mig. Haft bilen 1år, rätt många ägare, allt fungerar.

Andledningen till att jag funderar är att jag har en rätt rolig amerikanare och en hoj oxå så jag känner att jag inte riktigt har tid med allt just nu...flickvän, jobb, ev hus mm..Ja ni vet hur de är när man blir stor mad

Såklart så förstår jag att just nu är ju T-gulen "mer värd".
Samtidigt har Amazonen ett högre affektionsvärde för mig...

Hur hade just DU gjort?
Har tillgång till EN torr uppställningsplats, betonggolv.
Rensonerar lite så här, dom flesta Amazoner som rullar nu kommer ju ingen att skrota, så vill man åter njuta av denna Volvo klassiker så finns ju möjlighet att inskaffa en sådan i framtiden.
T-gul gjordes ju bara i 2500ex, hur många finns kvar nu? Svsålda? Hur många finns kvar om 10-15år?
Den är ju redan "halvvägsveteran" nu så...
Förstår om detta kan upplevas som ett I-landsproblem, de är inte de som jag vill ha slängt i ansiktet utan hoppas på seriösa svar, kanske av någon likatänkande!

Mvh Masturberaren

303 Inlägg
31 augusti 2010
#2
amazonen förstår hur du menar men en t gul är ju ändå så en t gul föregångare till R bilarna beror på vad du ska göra ska du renovera å plocka ut den bara på träffar å ha kvar den tills du dör så skulle jag satsa på T gulen fast det är ett svårt val

heter numera blyfot_racing här på garaget

Avstängd
17 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#3
T-gulen ÄR faktiskt Volvos första R modell...
Skillnad hade vart om Amazonen hade varit en 122 sport eller ännu hellre 123GT...jag har ju hunnit blivit så gammal så jag minns när "vanligt folk" dvs gamla farbröder o tanter åkte Amazon som brukis ända in på början mitten av -90talet.
Var 15 år när T-gulen släpptes -95...alla grabbars drömbil då...

Avstängd
17 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#4
Kan tillägga att jag haft en T-gul redan innan, oerhört roliga bilar de, lättskruvat o så, tåliga, även om de inte går o jämnföra med en Amazon till 940...

Snål gnällspik
402 Inlägg
31 augusti 2010
#5
Moderna bilar -dvs sen 80-90-talet och framåt består ju till stor del av olika plaster och gummisorter.  Gummi torkar och spricker, plast hårdnar, förstörs av UV-ljus osv.
Chansen att en 850-modell eller liknande ska vara körbar lika länge som en amazon (50 år) är nog små imho. I så fall måste otroligt mycket delar bytas ut till stora kostnader.

Din 855 är nog brukbar i kanske 10 år till gissar jag.  Sen blir det väldigt dyrt att hålla den i skick.  Givetvis lever den längre om den står mörkt, torrt och kallt, precis som bildäck.

Edit: Trots allt skulle jag i din sits satsa på T5-R'en. En riktigt rolig körmaskin.
Senast redigerat av perzy (31 augusti 2010)

Volvo S80 2,9.

1 638 Inlägg
1 september 2010
#6
perzy skrev:
Moderna bilar -dvs sen 80-90-talet och framåt består ju till stor del av olika plaster och gummisorter.  Gummi torkar och spricker, plast hårdnar, förstörs av UV-ljus osv.
Chansen att en 850-modell eller liknande ska vara körbar lika länge som en amazon (50 år) är nog små imho. I så fall måste otroligt mycket delar bytas ut till stora kostnader.

Din 855 är nog brukbar i kanske 10 år till gissar jag.  Sen blir det väldigt dyrt att hålla den i skick.  Givetvis lever den längre om den står mörkt, torrt och kallt, precis som bildäck.

Edit: Trots allt skulle jag i din sits satsa på T5-R'en. En riktigt rolig körmaskin.

Är väl inte mycket mer plast på 850 än 2/740 och dom har ju rullat ett par år tongue


12 086 Inlägg
1 september 2010
#7
Jag hade valt T-gul, det är ändå en styckebil som kommer va något eftertraktad i framtiden om du använder den sparsamt. En amazon kommer du ändå inte få mer än några tusen för hur fin den än är tongue

by proxy
167 Inlägg
1 september 2010
#8
Amazonen utan tvekan. Originalrenoverar du den kommer den garanterat vara värd mer
än en 850. Dessutom kommer du säkert ha kvar den när du blir gammal eftersom du har massor
av goda minnen av den.
En 850 är ju en modern bil som är masstilverkad på ett helt annat sätt än Amazonen. I grund
och botten är ju en 850 en 850 och inget annat oavsett vad som är påskruvat så att säga. Det
är bara ytterst få som kommer att vara intresserade av en sådan om 40 år.
850 är byggd med en begränsad livslängd vilket också gör att det blir en massa jobb med att
hålla den vid liv.

Dura lex, sed lex

Avstängd
17 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
#9
Tack för synpunkter!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 september 2010
#10
helt klart ska amazonen sparas

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

5 111 Inlägg
1 september 2010
#11
T-gulen. Amazon är ju en dussinbil.


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
1 september 2010
#12
Varför inte en PV då?
Det är lite coolare än en Amazon och T-gul!
Fast mellan Amazon och T-gul så skulle jag tagit T-gul.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
1 september 2010
#13
Om det är något som jag själv tycker så är en T-Gul rena rama dussin bilen. Ser dem fan överallt, vare sig det är italien import eller svensk såld. Det man dock inte ser är just bilar från 70-talet, sen så finns det inte många amazoner kvar i bra skick.

Jag skulle utan tvekan ha behållit Amazonen, då den troligtvis kommer att vara värd mer i framtiden, hålla bättre och kosta mindre.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

21 Inlägg
11 september 2010
#14
ah holla, köp en suppra

Hellre en spark på vinden än en på pungen.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
11 september 2010
#15
Linuz skrev:
ah holla, köp en suppra

???????? vad menar du?

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

11 september 2010
#16
amazonen såklart! smile


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
11 september 2010
#17
Team_risbrokillers skrev:
amazonen såklart! smile

Jag är nog beredd att hålla med!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

11 september 2010
#18
mycket enklare bil att skruva me plus att den håller! men 850 turbobilarna e jävligt roliga sålänge de inte krånglar! Turboträsket e lite upp o ner :p


1 327 Inlägg
11 september 2010
#19
En fin Amazon börjar vara värd en hel del pengar om den är i fint skick. Jag skulle satsa på att göra amazonen fin.



Sök