3299
Sök

Köpråd: R AWD -04 eller T5 -05

13 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#1
Funderar på att sälja min 540 Kompressor och köpa en mer "vanlig" bil. Har snöat in mig lite på en Volvo V70 men är inte så hemma på Volvo och behöver därför lite råd. Vill gärna ha en med lite kraft i, därav valet mellan R och T5.

Gillar R-designen men de finns även fina T5. Snygga fälgar, lagom sänkning och toning där bak så blir dom riktigt fina.

260hk vs 300hk är ju inget större problem, bara i med ett chip i T5 så har man samma prestanda i princip?

Kända problem och brister med modellerna?
Förlorar man mycket effekt pga AWD?
Hur är automatlådorna? Kör automat idag och de är ju ganska behagligt.

Får kosta ~150.000:-
Inga speciella krav på utrustning egentligen men en schysst stereo och skinnsäte är ett stort plus.

Eller ska man gå ner ett steg till T5 01-04 och få 250hk-maskinen? Är ju i princip halva priset...
Hjälp mig gärna med lite information, tankar och ideér.

Ingen som har en och vill byta med mig? :-)


4 822 Inlägg
12 september 2010
#2
värt att tänka på är att V70 R AWD 04-05 med automat låda har 50Nm mindre i vrid än motsvarande med manuell låda.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

17 Inlägg
12 september 2010
#3
Jag tycker du går på en R direkt... först var jag inne på en vanlig t5:a men när jag fick upp ögonen lite mer för R:en var jag helt bestämd! jag tycker det är lite kaxigare att säga: jo visst detta är en äkta R än att säga tja... det är ju bara en T5:a smile

menmen är du ute efter att trimma så kan väl t5:an vara ett bättre alternativ om de nu är enklare att trimma den, är inte så duktig på den fronten! Köpte min R för att den redan har en hel del power och jag inte behöver lägga en massa pengar på trim utan lite mer på annat:)

Den jag fick tag i var automat... synd ville kanske egentligen ha manuell pga mam får lite mer manlighetskänsla då:) + att de ska då vara lite mera power. Enligt volvo gör den manuella R 0-100 på 5,7 sek och dautomat på 6,7 sek har jag för mig... men sen vill det ju tilll att man växlar rätt också:)

jag tycker nu att automat är super härligt, visst inte lika manligt:) men så jävla skönt!

Så jag tycker du går på en R... de är lite dyrare men så mycket tuffare!


95 Inlägg
12 september 2010
#4
Jag har bara åkt R och den känns styvare, hårdare och kränger mindre än T5, utan att för den skull vara mer obekväm. Helt enkelt "mer sportig". Förmodligen tack vara 4c-chassit. Prestandamässigt räcker det dock i princip med en steg1+ trimmad T5a från -05 för att hålla jämna steg med en steg3 s60r, om vi inte pratar starter från stillastående (om båda är manuella). Vill du ha en riktigt snabb motorvägsracer ska du satsa på en trimmad T5a. Är du suger på en mer unik bil med awd, gå på R:en.

Det enda som talar för en T5 från 01-04 är priset och jag hade valt bort den. Mindre trimvänlig motor, 5växlad låda och lite sämre kvalitetskänsla i inredningen som fick sig en liten översyn -05.


Sök