2555
Sök

Bmw e30 318 -87. M10b18 spökar riktigt ordentligt.

24 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
Tjena !

Det är så att jag har en e30 318i med M10 motorn och det är något seriöst fel. Vi kan börja med att vissa saker har gjorts, dock inte allt i syftet att åtgärda just detta problem. Det som gjorts är : Bytt ladd. regu. på generatorn så att den laddar som den ska, kylvätsketermostat bytt, ersatt nästan 1 meter spruckna bränsleslangar, bytt bränslefilter.

Nu till problemet. Ibland när man lämnar bilen över natten eller bara över dagen så kan den vara JÄ***GT svår att starta. Den hoppar igång men dör sedan efter några sekunders hoppande och skuttande. Provar man igen så händer samma sak. Den går liksom aldrig upp till tomgång utan bara rycker. Några gånger när man fått nog så lämnar man bilen för att sedan nästa dag försöka starta den och den hoppar igång som aldrig förr. Problemet kommer och går.

Så jag skulle uppskatta tips och ledtrådar på felsökning. Kanske någon som vart med om samma sak ?

Tveka inte att skriva !

/Liebling

Montör
664 Inlägg
13 september 2010
Jag åker själv en E28 med M10B18, och har jävligt kass tomgång när motorn är kall, och jag måste gasa pyttelite för att starta den på morgonen, ochs en hålla gas när jag står still för att den inte skall dö. Släpper jag gasen så hoppar och skuttar den lite, och sen så brukar den dö. Så det är nog inte riktigt lika illa som din, men frågan är om det inte kan vara det problemet du med har? Att den helt enkelt inte har någon tomgång när den är kall eller när det är nån viss temperatur ute.

Anledningen till mitt problem är tomgånsreglerventil-historian som sitter uppe vid ventilkåpan verkar det som. Jag tror inte min öppnar/stänger ordentligt.

Blir det nån skillnad när du försöker starta bilen om du gasar samtidigt?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

24 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
berthelsen skrev:
Jag åker själv en E28 med M10B18, och har jävligt kass tomgång när motorn är kall, och jag måste gasa pyttelite för att starta den på morgonen, ochs en hålla gas när jag står still för att den inte skall dö. Släpper jag gasen så hoppar och skuttar den lite, och sen så brukar den dö. Så det är nog inte riktigt lika illa som din, men frågan är om det inte kan vara det problemet du med har? Att den helt enkelt inte har någon tomgång när den är kall eller när det är nån viss temperatur ute.

Anledningen till mitt problem är tomgånsreglerventil-historian som sitter uppe vid ventilkåpan verkar det som. Jag tror inte min öppnar/stänger ordentligt.

Blir det nån skillnad när du försöker starta bilen om du gasar samtidigt?

Nej om jag försöker gasa upp den så dör den illa kvickt... Men jag kanske borde börja vid tomgångsregleringsventilen.

Sök