2822
Sök

Angående dessa fotoskolor.

1 801 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Jag skulle gärna vilja se en liten guide på vad man ska tänka på och hur man redigerar bilder på ett bra och inte för överdrivet sätt!

Har ju kommit in i det här med att fota nu ganska bra men inte riktigt fått häng på hur jag ska gå till väga för att redigera och få det ännu bättre.
Man har ju hört att redigering är halva jobbet jo men man ska göra det på rätt sätt också.

Tror detta är mycket uppskattat bland andra nybörjarfotografer!

Någon som vågar sig på detta? smile

Vi gör ett exempel!

Vad ska jag tänka på med denna bilden?
Hur ska jag göra för att få den bättre?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/93432/994182_cfh67m.jpg

Vore väldigt trevligt då jag är ivrig att lära men vet inte riktigt vart jag ska börja smile

74 Inlägg
13 september 2010
Det bästa tipset jag kan ge är att försöka lära sig kameran fullt ut och få så bra bilder som möjligt direkt ur kameran. Man knäpper ju oftast flera hundra bilder vid en biltävling och då är det skönt att slippa behöva rädda var och varannan bild. Det blir många timmar i PS. Så tänker jag iaf smile

Sen finns det väl olika sätt vid redigering, när det gäller typiska bilbilder med lite längre slutartid så brukar man nästan alltid få lägga till lite skärpa. Då brukar jag använda "Unsharp Mask", jag kör med engelsk variant av CS3. Men först så brukar jag använda Auto Levels/Contrast/Color för att få rätt balans i bilden. Nå mycket mer än så förutom att beskära bilden om det behövs brukar inte jag göra iaf.
Naturligtvis kan man efterarbeta en bild hur mycket som helst, beror på hur mycket Tid man vill lägga ner smile

Var väl en dålig guide men iaf lite tips smile

Tog en egen före och efterbild:

http://i233.photobucket.com/albums/ee193/kadett_8v/_DSC1128001copy.jpg
http://i233.photobucket.com/albums/ee193/kadett_8v/_DSC1121copy.jpg

1 801 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Alla tips är välkommna! smile Ska kolla lite om jag hittar något liknande!

Kan ju vissa vad jag lyckats få till med bilden som jag visade i exemplet!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/93432/994479_d7ay1d.jpg

Inte någon jätte skillnad men lite mer skärpa och en aning mer tonad.

Fotograf
418 Inlägg
14 september 2010
Två tunga bitar som man måste bara lära sig..
Kameran i första hand. Grunder, hur allt funkar ihop, tider, bländare, ISO, vitbalans, mm. Mycket för man skall hantera situationer på rätt sätt när man är ute och skall ta bilder. Även att man skall få bra bild direkt i kameran. Men som alla duktiga fotografer vet att det räcker inte att få en bra bild direkt i kameran utan den skall göras ännu bättre.
Då gäller det att man är fullfjädrad på något fotoprogram, som typ Photoshop.
Photoshop är tung att lära sig om man inte har pysslat med den innan men otroligt bra när man väl har lärt sig den. Så där kan man få sin ”bra” bild ännu bättre.

Jag är aldrig nöjd med det som kommer ur kameran och pillar jätte mycket med mina bilder. Efterbelysningar, kontraster, färger, osv. Även om man har missat lite på vitbalansen kan man justera i PS. Så där lägger jag mycket krut. Man har skapat sk. ”Actions” i programmet så att arbetsflödet blir snabb och lätt att jobba med. Kommer man hem med 3000 bilder från ett motorsport event så går det inte pilla bild för bild.

Så kom ihåg! För att få bra bilder så är det hårt arbete som gäller, tid och tålamod. Viljan att lära sig och inte ge upp. smile

///Peter

Hemsida: Evenemang och Foto - www.oxigen-graphics.com

378 Inlägg
14 september 2010
Kontrast och att kontrollera färgerna på bilen är det enda man behöver egentligen. Att sen jobba med dessa lokalt på bilden är hemligheten.
Googla lite på justeringslager och hur du hanterar dessa så kan du jobba bit för bit med bilden. T ex om du vill få framfälgen att poppa lite mer så ska du ju inte skruva upp den färgen på hela bilden utan bara på fälgen.

1 801 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
Tack för alla tips! Är till stor hjälp! smile

Sök