Två tunga bitar som man måste bara lära sig..
Kameran i första hand. Grunder, hur allt funkar ihop, tider, bländare, ISO, vitbalans, mm. Mycket för man skall hantera situationer på rätt sätt när man är ute och skall ta bilder. Även att man skall få bra bild direkt i kameran. Men som alla duktiga fotografer vet att det räcker inte att få en bra bild direkt i kameran utan den skall göras ännu bättre.
Då gäller det att man är fullfjädrad på något fotoprogram, som typ Photoshop.
Photoshop är tung att lära sig om man inte har pysslat med den innan men otroligt bra när man väl har lärt sig den. Så där kan man få sin ”bra” bild ännu bättre.
Jag är aldrig nöjd med det som kommer ur kameran och pillar jätte mycket med mina bilder. Efterbelysningar, kontraster, färger, osv. Även om man har missat lite på vitbalansen kan man justera i PS. Så där lägger jag mycket krut. Man har skapat sk. ”Actions” i programmet så att arbetsflödet blir snabb och lätt att jobba med. Kommer man hem med 3000 bilder från ett motorsport event så går det inte pilla bild för bild.
Så kom ihåg! För att få bra bilder så är det hårt arbete som gäller, tid och tålamod. Viljan att lära sig och inte ge upp.
///Peter