1993
Sök

Extraktor rör till 940

149 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#1
hejsan funderar om de är värt å skaffa extraktor rör. hu mycke piggare blir bilen. var finns detta å beställa. eller fins de någon som vet någon som ska sälja ett sådant ??

tanken är att ha bilen på isen i vinter och bara vara en bus bil i skogen,

har 531 me vx3 kam just nu. men tycker de är slöt vill ha ut lite mera.

mvh rickard


8 253 Inlägg
15 september 2010
#2
På en isbil är det väl frågan om det verkligen är värt dem runt 2500:- man får ge för ett vettigt grenrör om du pratar motor utan turbo vill säga. KG trimning, Timos motor och JT har grenrör. Sen bör man ju kombinera ett sånt grenrör med ett 2,5" qavgassystem för att få ut mesta möjliga.


149 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#3
okey tackar.. ja de är ju de om de är värt dem 2500 om de nu kostar så mycket . sen om någon vet va de blir mera i effekt å hur respons å allt de blir?? hänger vanliga spridarna me. lamel tryckplatta något mera man skall göra för att allt ska funka kanon wink ??


1 Inlägg
15 september 2010
#4
tja. Jag har också 531 och vx3 kam och funderar också på extraktor. Men jag ska nog föröka mig på att bygga ett själv smile Jag har hört att det ger ca 20-25 hästar mera beroende på vad man har för avgasrör. jag har 2,5" utan katt:)

Mvh Mattias


Skåning
739 Inlägg
15 september 2010
#5
Jag hade utan tvekan turbokonverterat, det behöver inte vara mycket dyrare om man kan bygga
själv och smidigt få tag i billiga delar.
Bilen kommer ha mycket mer flås med gamla orginal turbodelar än med ett nytt extraktorgrenrör wink
Sen är frågan hur mycket effekt som behövs på isen..

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

149 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#6
Matte_Turbo skrev:
tja. Jag har också 531 och vx3 kam och funderar också på extraktor. Men jag ska nog föröka mig på att bygga ett själv smile Jag har hört att det ger ca 20-25 hästar mera beroende på vad man har för avgasrör. jag har 2,5" utan katt:)

Mvh Mattias

okey...


149 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#7
Ibanezman skrev:
Jag hade utan tvekan turbokonverterat, det behöver inte vara mycket dyrare om man kan bygga
själv och smidigt få tag i billiga delar.
Bilen kommer ha mycket mer flås med gamla orginal turbodelar än med ett nytt extraktorgrenrör wink
Sen är frågan hur mycket effekt som behövs på isen..

jo de vet jag ju. men har redan turbo konventerat min 740.. är sugen på å se vad man kan få ut av att sug trimma lite smile  sen om de är värt å sätta på 2 st 45:or å xtraktor å se vad man får ut.


Skåning
739 Inlägg
15 september 2010
#8
Volvo_-_740 skrev:
Ibanezman skrev:
Jag hade utan tvekan turbokonverterat, det behöver inte vara mycket dyrare om man kan bygga
själv och smidigt få tag i billiga delar.
Bilen kommer ha mycket mer flås med gamla orginal turbodelar än med ett nytt extraktorgrenrör wink
Sen är frågan hur mycket effekt som behövs på isen..

jo de vet jag ju. men har redan turbo konventerat min 740.. är sugen på å se vad man kan få ut av att sug trimma lite smile  sen om de är värt å sätta på 2 st 45:or å xtraktor å se vad man får ut.

Kör med 740:n då big_smile
Jag är ingen expert på trimma med förgasare på en gammal volvomotor, men jag tror att byta sprutet
mot förgasare gör nog inte så mycket på motorns effekt om du inte redan har lättat, viktat och balanserat
allt i hela motorn, portat och planat toppen, värstingkam, friflödes avgassystem osv.
Orginalsprutet i sig fungerar nog bra, men att programmera om styrboxarna efter motorn
är nog nödvändigt för att få ut max effekt om man har trimmat ordentligt.

När det tävlas med dessa bilar med sugmotor i rallyskogen så körs det med ommappade boxar.
Men du kan ju annars bränna i en Cheva smallblock med lagom förknasare wink

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

149 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#9
740 är såld..hade inte råd å fortsätta å bygga sen va den dyr i drift smile få la se om de bara blir ett nytt grenrör å nytt avgassustem så går de la lite bättre får man hoppas på..


Skåning
739 Inlägg
15 september 2010
#10
Volvo_-_740 skrev:
740 är såld..hade inte råd å fortsätta å bygga sen va den dyr i drift smile få la se om de bara blir ett nytt grenrör å nytt avgassustem så går de la lite bättre får man hoppas på..

Det är bara att testa, dock så ska det vara tillräckligt bra flöde i orginalgrenröret,
jag har sett rödblockare med 220 sughästar med orginalgrenrör.
Avgassystemet stryper dock bra, jag hade ersatt det med rör i 2,5-tums dimension
med endast en liten ljuddämpare, katten kan man montera tillbaka inför besiktningen.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."


Sök