Du ska ha en 99 eller 00, inte äldre.
Dom har bla Phase 2 motorn med mappningsbar ECU, starkare växellådshus, bättre bromsar (framförallt fram), lite fräschare inredning och exteriör och en hel rad andra små förbättringar jämfört med äldre modeller.
Bränsleförbrukningen är väll 0,7-0,8 som lägst om man inte gasar, gasar du så är det svårt att komma under 1l.
Alla gamla Imprezor har problem med rost, även 99-00 eftersom det är exakt samma kaross som dom äldre. Det är inga bagateller heller, för det finns inte ekonomiplåt att köpa till bilarna, EN bakskärm går tex lös på 6000kr exkl montering och lackering, så har bilen rostiga skärmkanter (mer regel än undantag) så blir det riktigt dyrt om det ska lagas seriöst. Dom rostar även runt antennen på A stolpen, runt listerna till rutorna osv. Skulle vilja säga att dom flesta är rostiga, det är svårt att hitta en fin GT idag, och då får man betala där efter.
Det är inga bilar som är billiga i drift, det gäller att man har en budget ifall lådan eller motorn skulle tacka för sig, treans drev i lådan är det som oftast rasar och en renovering går på ca 15k om du tar ur lådan själv. Är bilen inte tattartrimmad så ska motorn inte gå sönder, vissa kan ju gå 20-30k mil utan ett enda problem och vissa rasar efter några tusen mil.. Pysventiler, chip (inte mappning), för lågoktanig bensin etc tar död på motorena.
Stora servicen med kamremsbyte (10k mil eller vart 4år) går på ca 10k på verkstad.
Ska du köpa en fin 99-00 GT får du nog räkna med 90-100k eller mer, finns även lik i den prisklassen (en svart på blocket tex.....)
Slutligen så surfar du in på
www.impreza.nu och använder sökfunktionen.