2682
Sök

Impreza köp, första bil!

2 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#1
Hejsan, ska förhoppnings vis vid nästa månad köpa en bil som jag har redo och klar tills jag fyller 18 (i feb.)

Anledningen till att jag letar efter impreza är för att har varit ett sort subaru fan ända sen jag va liten, och när jag fick se/veta att dom inte är svin dyra började jag kolla runt lite,

det jag undrar nu är. om man ska köpa en Impreza GT -97/-00 eller om man ska köpa en äldre; te.x en -95 eller äldre (som inte är gt)

Har hört mycket att bränsle förbrukningen inte är speciellt stor (+ jag kommer använda den till att mest åka till skola eller kompisar etc etc.) har läst att om man ligger åtminstone under 3000 varv på GT:n så kan man hamna på ganska ''vanlig'' bränsle förbrukning (0.7 - 0.8 ?)

Medans andra har sagt att dom är väldigt törstiga (1.2 - 1.4 Liter per mil?)

Det andra jag undrar, har även hört att impreza som är äldre än -97,-96 har ganska många bekymmer med rost,växellåda,motor.

Så med tanke på Bränsleförbrukning och Service kostnad, vilken borde jag köpa ?

+ att GT ser lite fräschare ut än en vanlig impreza :p

Tack i förhand!

/Simon
Senast redigerat av Energyzer (15 september 2010)


373 Inlägg
15 september 2010
#2
Du ska ha en 99 eller 00, inte äldre.

Dom har bla Phase 2 motorn med mappningsbar ECU, starkare växellådshus, bättre bromsar (framförallt fram), lite fräschare inredning och exteriör och en hel rad andra små förbättringar jämfört med äldre modeller.

Bränsleförbrukningen är väll 0,7-0,8 som lägst om man inte gasar, gasar du så är det svårt att komma under 1l.

Alla gamla Imprezor har problem med rost, även 99-00 eftersom det är exakt samma kaross som dom äldre. Det är inga bagateller heller, för det finns inte ekonomiplåt att köpa till bilarna, EN bakskärm går tex lös på 6000kr exkl montering och lackering, så har bilen rostiga skärmkanter (mer regel än undantag) så blir det riktigt dyrt om det ska lagas seriöst. Dom rostar även runt antennen på A stolpen, runt listerna till rutorna osv. Skulle vilja säga att dom flesta är rostiga, det är svårt att hitta en fin GT idag, och då får man betala där efter.

Det är inga bilar som är billiga i drift, det gäller att man har en budget ifall lådan eller motorn skulle tacka för sig, treans drev i lådan är det som oftast rasar och en renovering går på ca 15k om du tar ur lådan själv. Är bilen inte tattartrimmad så ska motorn inte gå sönder, vissa kan ju gå 20-30k mil utan ett enda problem och vissa rasar efter några tusen mil.. Pysventiler, chip (inte mappning), för lågoktanig bensin etc tar död på motorena.

Stora servicen med kamremsbyte (10k mil eller vart 4år) går på ca 10k på verkstad.

Ska du köpa en fin 99-00 GT får du nog räkna med 90-100k eller mer, finns även lik i den prisklassen (en svart på blocket tex.....)

Slutligen så surfar du in på www.impreza.nu och använder sökfunktionen. smile

353 Inlägg
15 september 2010
#3
Energyzer skrev:
Hejsan, ska förhoppnings vis vid nästa månad köpa en bil som jag har redo och klar tills jag fyller 18 (i feb.)

Anledningen till att jag letar efter impreza är för att har varit ett sort subaru fan ända sen jag va liten, och när jag fick se/veta att dom inte är svin dyra började jag kolla runt lite,

det jag undrar nu är. om man ska köpa en Impreza GT -97/-00 eller om man ska köpa en äldre; te.x en -95 eller äldre (som inte är gt)

Har hört mycket att bränsle förbrukningen inte är speciellt stor (+ jag kommer använda den till att mest åka till skola eller kompisar etc etc.) har läst att om man ligger åtminstone under 3000 varv på GT:n så kan man hamna på ganska ''vanlig'' bränsle förbrukning (0.7 - 0.8 ?)

Medans andra har sagt att dom är väldigt törstiga (1.2 - 1.4 Liter per mil?)

Det andra jag undrar, har även hört att impreza som är äldre än -97,-96 har ganska många bekymmer med rost,växellåda,motor.

Så med tanke på Bränsleförbrukning och Service kostnad, vilken borde jag köpa ?

+ att GT ser lite fräschare ut än en vanlig impreza :p

Tack i förhand!

/Simon

tro bensin konto är den låga utgiften om man ska se till din ålder och vad försäkringen kommer kosta på en GT eller ska du skrivar den på din föräldra

07-08 per mil ja då får du verkligen köra snålt på landsväg räknar minst 1,2-1,5 om du kör vanligt istan med den!


414 Inlägg
15 september 2010
#4
Klart du ska ha en GT. Skulle alldrig köpa den vanliga!
Som sagt tidigare i tråden bör du undvika dem billigaste liken (om du inte vill lägga ner tid&pengar för att göra den fin dvs)

I papprena så vill impreza gt -01 ha 10.1L per 100km blandad körning vilket är några droppar mer än tex en vanlig volvo v70. Visst det finns snålare bilar, men 1L milen är inte så mkt enligt mej.

Köpte själv drömbilen (mb 500E) för 1 år sedan. och det är verkligen inget jag ångrar!
Så om du har råd med en GT, Satsa inte på en snik! smile


333 Inlägg
15 september 2010
#5
Jag skulle skippat GT och skaffat en STI av liknande årsmodell istället smile
Visst blir det högerstyrt, men vi snackar typ samma priser som en GT för en STI.

Har en lågmilad -97 STI som är väldigt fin som jag tänkt lägga ut för runt 80papp. Skicka PM om det är intressant. går sjukt bra även i originalform. R33an känns slö i jämförelse.


38 Inlägg
15 september 2010
#6
Har tröttnat på volvo 850 så jag tänkte köpa en impreza gt jag med! Jag gillar motorljudet.

Japan Power!

373 Inlägg
15 september 2010
#7
yakozan skrev:
Jag skulle skippat GT och skaffat en STI av liknande årsmodell istället smile
Visst blir det högerstyrt, men vi snackar typ samma priser som en GT för en STI.

Har en lågmilad -97 STI som är väldigt fin som jag tänkt lägga ut för runt 80papp. Skicka PM om det är intressant. går sjukt bra även i originalform. R33an känns slö i jämförelse.

Det beror ju helt på, en vanlig STi är ju inte så mycket roligare än en GT, Type R med 2 dörrar och Type RA är ju lite mer bus med DCCD låda och låg utväxling etc jämfört med en vanlig STI. Specen på motor skiljer ju inte så extremt mycket och hjulupphängning, bromsar och annat är mycket lika. Ska man ändå börja riva i grejerna och trimma kan man lika gärna starta med en GT och sitta på rätt sida, man får ju ändå byta samma saker.

Däremot är det enorm skillnad på en STI vs en icke STI när vi snackar newage!
Senast redigerat av ImprezaGC8 (15 september 2010)

Das vas das das
179 Inlägg
15 september 2010
#8
är inte försäkringarna sky höga på dessa ??? mins att en polare betalade 25 papp för halvförsäkring helår...

Some say, one of his legs get longer when he sees a pretty lady... and that I haven't done one of these for some time and I've forgetten to make up a second thing. All we know is, he's called the Stig.
--Richard Hammond [S12E6]

4 822 Inlägg
16 september 2010
#9
danne460 skrev:
är inte försäkringarna sky höga på dessa ??? mins att en polare betalade 25 papp för halvförsäkring helår...

nä, jag betalar ca 900:-/månad i helförsäkring för min och det är ungefär samma som jag betalade för V70 jag hade innan.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

2 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
#10
Tack för alla seriösa svar!

Vet i allafal vad jag ska kolla efter och se upp för.


Har sett några 99-00 GT:or för runt 60-70k är det kanske för billigt?


P.S: Såg en GT på blocket för 50k som rullat 20 000 - 24 999 enligt honom, med totalt 7 ägare. Låter som ett ganska dåligt köp ? smile

( http://www.blocket.se/dalarna/Subaru_Im … =4&w=3 )


414 Inlägg
16 september 2010
#11
Energyzer skrev:
Tack för alla seriösa svar!

Vet i allafal vad jag ska kolla efter och se upp för.


Har sett några 99-00 GT:or för runt 60-70k är det kanske för billigt?


P.S: Såg en GT på blocket för 50k som rullat 20 000 - 24 999 enligt honom, med totalt 7 ägare. Låter som ett ganska dåligt köp ? smile

( http://www.blocket.se/dalarna/Subaru_Im … =4&w=3 )

Ibland så kan man göra klipp! Bara att gå och kolla på den ju smile



Sök