3832
Sök

Saab 9000 A50 Hack/boostcuts

89 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
#1
Hej, har nydligen köpt en saab 9000 a50 -97 som lite av en bruksbil, av en gammal man som haft den i  6 år och enligt han har bilen haft samma problem under han ägo.
bilen är trimmad, men han visste inte med vad men sa att effekten var runt 225 hk. den är trimmad av nordic. å har 2,5" mer vet ja inte.

Problemet är att vid kraftig gas pådrag på alla växlar över 1-2 så vid ca 3 000 varv hackar hela bilen som sedan över går till ett blödder ett tag sen vid ca 5-6000 varv så släpper det.

så alternativen va jag har läst är Di/tändkasset, tändstift, bränsle filter/bränslepump? eller något annat?

någon som kan fastställa vad det är? tacksam för hjälp.roll


#2573
1 489 Inlägg
27 juni 2010
#2
DI och tändstift är prio 1.. Du ska ha NGK i den, inget annat smile

• Även den starka måste ta i när han skiter

89 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
#3
såg att tändstiften var bytta för ca 500 mil sen? fortfarande behov att byta dom tro? oki se om jag kan få tag i någon DI. och NGK är vad?big_smile


3 295 Inlägg
27 juni 2010
#4
tändstiften heter NGK BCPR7ES-11. finns på speedparts.se hur är bilen trimmad? sitter det magnetventil eller är bilen fultrimmad? (pystrim)


89 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
#5
ah tack! Just att ja inte vet hur den är trimmad. Men kan ta kort på motor rummet. även om det inte är en vacker syn.  sen tändkasset finns det någonstans man kan se utan att köpa en ny då dom kosta endel. e studerande så plånboken är inte vidare stor.


7 277 Inlägg
27 juni 2010
#6
Jag har en gammal DI liggandes som fungerade klockrent på min bil.
Men kika över slangarna till magnetventilen.
Om dom är spruckna så kan allt hända med laddet.

Ventilen i sig kan också vara trasig.

Se även till att rätt tändstift sitter i. Dvs NGK stiften som nämnts tidigare.


89 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
#7
så fixat bilder å film. hur laddar jag upp bilder?  och film? kollat megnetventil men vilka slangar går via den?


89 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
#8
http://forumbilder.se/images/287201031823P2171.jpg


89 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
#9
http://forumbilder.se/images/407201032009Pdc0b.jpg

http://forumbilder.se/images/667201032124Pe4e0.jpg

http://forumbilder.se/images/cb7201032250Pf583.jpg

http://forumbilder.se/images/b37201032402P61d4.jpg


461 Inlägg
27 juni 2010
#10
Skruva loss tändkasseten och kolla vilka stift som sitter i, vad det står på dom.
Är vanligt att folk sätter i dom billigaste stiften dom hittar vilket inte alltid funkar så bra med di-tändningen.
Bytt isåfall till NGK BCPR7ES-11.
Ser även att det fattas en skruv till din di-kasset, fixa en till där och se till så den sitter ordentligt.

När det gäller dina buntade slangar på ventilkopan så åker du till saab och köper ut den bussningen dom sitter i för en strunt summa så sitter slangarna kvar av sig själva.
Köp gärna ut den backventilen som sitter på den övre slangen då dom ofta är dåliga vid höga miltal, du ser den till vänster på din 4 bild.

Och magnetventilen är grejen längst ner till höger på din första bild där det går in 3st slangar från turbon.

Och som sagts tidigare, kolla över alla slangar efter sprickor.
Senast redigerat av M.Persson (27 juni 2010)

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

89 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
#11
tack så hemskt mycket! ska se över det du så så återkommer ja om problemet kvarstår.


461 Inlägg
27 juni 2010
#12
Lundbergarn skrev:
tack så hemskt mycket! ska se över det du så så återkommer ja om problemet kvarstår.

Inga problem, hoppas det löser sig med detta!

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

89 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
#13
Såja nu är problemet löst!big_smile problemet var att slangen till vevhusventilation som hade torkat sönder och fel tändstift! nu går den som ett skållat troll igen big_smile tack alla för all hjälp!



Sök