Tänkte fråga snabbt vilket avstånd som är minimum mellan magnet o vägg då man ska bygga en låda. Själv har ja för mig att avståndet skulle va lika långt som spolens storlek, men är lite osäker.
Har för mig jag läst nånstans att för porten ska det vara minst halva diametern mot bakväggen, basen bör iaf ha nån centimeter till godo ifall det är ventilationshål för talspolen bak i magneten.
Har för mig jag läst nånstans att för porten ska det vara minst halva diametern mot bakväggen, basen bör iaf ha nån centimeter till godo ifall det är ventilationshål för talspolen bak i magneten.
1xggr portens diameter hittade jag så på en 6" port en 15 cm mellan port och bakvägg.blir lite krångligt mitt bygge då basen är 47 cm i diameter samt att portar är väl 25 cm diameter vid största måttet.Så lådan måste ju iallfall var minst 5 dm invändigt och 8 dm hög för att det ska få plats på frontbaffeln och då blir ju inte lådan speciellt djup.
Det du kan göra low_and_loud är som jag gjorde med min sista låda jag byggde. Hade samma problem, fast min bas fick inte ens plats i lådan Kolla mitt galleri, hade min Memphisbas i den lådan.
Det beror väl på för vilken frekvens som lådan ska vara avstämd för, och hur nogrann man ska vara
Hur nära basen får vara bakväggen? Nej, absolut inte!
okidoki, jag kan ha fel men jag trodde att man även räknade på frekvens där med för att få lådan rätt avstämd, lirar inte frekvensensens bakpuls med elementets rörelse så borde det ju få en motverkande effekt....
bara en glad amatör som tänker på andra saker som man stämmer av vad gäller pulser
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må