Då har jag läst igenom den klistrade faktarutan om chippning och mappning samt sökt bland äldre trådar i ämnet.
Lite klokare blev jag men tyvärr inte mycket, så här kommer därför några frågor ni säkert har svarat på några gånger förut.
Please bare with me:
Jag har nyligen köpt en Audi A4 2.0t quattro -05. Den är rätt så pigg med sina 199 hk, men som ni säkert känner till så vill mycket gärna ha mer.
Därför så funderar jag på att låta chiptrimma den. (Ja
låta chiptrimma. Jag klarar nätt och jämt att byta olja eller någon enstaka glödlampa, så jag tänker
inte ge mig på något sådant här själv.)
Jag har tittat på hemsidorna hos Dahlbäck och Bsr vilka jag har förstått båda ska vara pålitliga.
Priset (8-9000:- inkl. montering) är kanske lite högt, men jag misstänker att som oftast så får jag vad jag betalar för om jag skulle välja någon billigare.
Steg 1 som ger c:a 45 hk extra känns som bäst valuta för pengarna just nu.
Så mina frågor är nu:
1. Hur går det till rent praktiskt? Lämnar jag in bilen någonstans så chippar de den medan jag väntar?
Måste jag åka till Borlänge resp. Växjö eller kan det ordnas här i Uppsala?
2. Kan en chiptrimning på något sätt skada motorn eller bilen? Vilka risker finns? (Förutom att man kanske kör lite för fort
![wink](img/smilies/wink.png)
)
3. Vad säger bilprovningen? Kan de se att man har trimmat den? Bryr de sig om det?
4. Vad säger försäkringsbolaget om jag skulle krocka med bilen? Kan de ställa till problem om jag har trimmat? Behöver de ens veta det?
5. Hur gör jag om jag vill återställa motorn till ursprungseffekt? Går det att ordna på något billigare sätt än själva trimningen?
6. Är det något annat väsentligt som jag bör tänka på innan jag bestämmer mig?
Många frågor blev det, men det är så man lär sig.
Ser fram emot era kloka tips och synpunkter.
![smile](img/smilies/smile.png)