3226
Sök

Volvo S40 T4 -03 kokar efter ett tags körning...

2 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#1
Halloj,

Tänkte se om ni kan rädda mig

Min s40 t4 börjar koka och går upp till maxtemp på mätaren efter att man kört med den ett tag. Den kan hålla temperaturen helt stabilt en hel dag och ibland upp till flera dagar men helt plötsligt under körning så ökar temperaturen till maxtemp på mätaren

Det händer oftare under sommarperioden än nu när det e höst och kallare..

Den är inte trimmad, helt original och gått 12.5k mil.

Det var väldigt mycket tryck när man öppnade locket till expansionskärlet och det bubblade fastän mätaren stod på 90C efter att jag körde hårt med den för att se hur den beter sig.

Har bytt termostat på den men det hjälpte ej

Oljan är chokladbrun och ser inte ut och ha vatten i sig..


Låter det som topplocket har tagit skada eller finns förslag på nått annat fel?
Senast redigerat av Osires (20 september 2010)

Glidarn
408 Inlägg
20 september 2010
#2
Osires skrev:
Halloj,

Tänkte se om ni kan rädda mig

Min s40 t4 börjar koka och går upp till maxtemp på mätaren efter att man kört med den ett tag. Den kan hålla temperaturen helt stabilt en hel dag och ibland upp till flera dagar men helt plötsligt under körning så ökar temperaturen till maxtemp på mätaren

Det händer oftare under sommarperioden än nu när det e höst och kallare..

Den är inte trimmad, helt original och gått 12.5k mil.

Det var väldigt mycket tryck när man öppnade locket till expansionskärlet och det bubblade fastän mätaren stod på 90C efter att jag körde hårt med den för att se hur den beter sig.

Har bytt tempmätaren(?) (den som öppnar och stänger sig)

Oljan är chokladbrun och ser inte ut och ha vatten i sig..


Låter det som topplocket har tagit skada eller finns förslag på nått annat fel?

Vattenpumpen som kanske håller på att ge upp lr termostaten ??

(obrut)

2 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#3
Har bytt termostaten men kan vattenpumpen orsaka detta?

1 319 Inlägg
20 september 2010
#4
om det är så att vattenpumpen börjar ge sig så bör du byta pump omgående! då pumpen drivs av kamremmen. Går pumpen sönder=motor SKROT. hört några missljud?.

Annars kan du ju ha igenkläggad kylare eller någon kanal i blocket.


Hmm bubblar det  i expansions kärlet när motorn är kall/luktar avgaser?
Senast redigerat av Volvofarfar (20 september 2010)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

dARKiE
5 031 Inlägg
20 september 2010
#5
Säkert lite luft kvar i värmepaketet.

Lufta den riktigt ordentligt med värmen på max inuti i bilen.
Hade samma problem med min bmw, fick rätt på det efter 4luftningar.

Sista luftningen gjorde jag det med luftryck och en trasa som jag höll för öppningen med, när munstycket var i hålet. Sen "spolade/blåste" jag till det bara kom vatten ur urluftningesskruven.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Glidarn
408 Inlägg
20 september 2010
#6
Volvofarfar skrev:
om det är så att vattenpumpen börjar ge sig så bör du byta pump omgående! då pumpen drivs av kamremmen. Går pumpen sönder=motor SKROT. hört några missljud?.

Annars kan du ju ha igenkläggad kylare eller någon kanal i blocket.


Hmm bubblar det  i expansions kärlet när motorn är kall/luktar avgaser?

ska byta min vattenpump snarast då impellern på pumpen brukar släppa då den e gjord av plast, min temp ligger på ca 95-100 pga dålig cirkulation. vanligt fel på audi iaf.
Senast redigerat av zlaban08 (20 september 2010)

(obrut)


Sök