3419
Sök

Vad säger besiktningen om moddad motor?

191 Inlägg
16 november 2006
Trådstartare
#1
undrar va besiktningsmännen säger om dom ser att man byt lite saker i motorn: fmic,andra spridare, annan soppapump, höjt ladd,öppet filter,3" från downpipe,steg 2 chipp, flyttat batteriet. Liksom motorrummet ser ju inte ut som orginal. fick höra att man får göra en regbesiktning.. kommer de gå bra? kostar? nån som kan berätta lite?

Paying someone to do all the work on your car and feeling proud when it runs a fast time is like paying someone to have sex with your wife and feeling proud when she has his baby
"Den som ingen turbo har, den får åka utan bar"

10 287 Inlägg
16 november 2006
#2
Reg.besiktning kan du inte göra. Bilen är typad med en viss motor. Skall du typa om den så måste du vara biltillverkare och genomföra hela batteriet med krocktester och avgascertifiering , komponentcertifiering etc.

Men varför skall besiktning se att du bytt tex spridare. Tänkte du berätta det för dom....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
16 november 2006
#3
Däremot kan man få domen reg-besiktning och då blir det jobbigt.....
Kan det inte i detalj men återställande till originalskick är iaf en sak som måste till.

Dock är det sällan det händer och inte något som de bara delar ut hursom.
Mycket beror på vilken besiktningsgubbe det är, kan ta exemplet min bil:

För 2 år sedan "hotade" mannen på besiktningen med:
.......mmmm vi får se hur det går på provkörningen.....den här IC:n var inte original......OJ....här har någon skruvat.

De senaste  besiktningarna har de inte nämt något alls.

MVH Jonas
..............

4 571 Inlägg
16 november 2006
#4
jonTe skrev:
För 2 år sedan "hotade" mannen på besiktningen med:
.......mmmm vi får se hur det går på provkörningen.....den här IC:n var inte original......OJ....här har någon skruvat.

De senaste  besiktningarna har de inte nämt något alls.

Jo det där har man ju fått höra några gånger faktiskt.

Oj då här har det byggts om, ojsan detta är inte original osv men det brukar oftast gå vägen


Miklen
16 november 2006
#5
Som ovan säger det beror på gubben.. Förra besiktningen muttrade bara gubben åt sportfiltret (extremt liten modd lixom).. han va inte glad åt d iaf.. Sen för några veckor sen va d dags igen..d enda dom komenterade va hur gött det lät å att det va snyggt gjort osv osv.. Men d e klart vill dom så kan dom..

191 Inlägg
17 november 2006
Trådstartare
#6
men om ja åker dit me bilen, är altså  ganska stor chans att dom muttrar lite men släpper den   i allafall men va är de sämsta som kan hända då? att ja måste åka å byta allt till orginal?

Paying someone to do all the work on your car and feeling proud when it runs a fast time is like paying someone to have sex with your wife and feeling proud when she has his baby
"Den som ingen turbo har, den får åka utan bar"

3 121 Inlägg
17 november 2006
#7
Om de är lite gnälliga försök vara trevlig och saklig! smile Jag fick också gnäll på allt från "satans race-belägg som inte tar när det är kallt" till "den där kolfiber vingen på taket är inte orginal, den får du ta bort"


231 Inlägg
17 november 2006
#8
Lennstrom skrev:
men om ja åker dit me bilen, är altså  ganska stor chans att dom muttrar lite men släpper den   i allafall men va är de sämsta som kan hända då? att ja måste åka å byta allt till orginal?

Det enklare kan bli att du helt sonika får åka vidare, alt ta bort prylarna och få ett föreläggande att besiktiga om bilen.

Det värsta scenariot är att du kan få ett föreläggande om regbesiktning med ursprungsintyg som visar att bilen är i originalskick.. Får du ett sånt ser inte din bil dagens ljus mer. Finns en viss inspektör på VV i skövdetrakten som gärna skriver ut sådana....

(Efter - 87 års model är det i princip omöjligt att göra en regbesiktning med eftermarknadstrim pga det som Sharky skriver...)


Lastbilschaufför
265 Inlägg
17 november 2006
#9
När jag besiktade saaben så stod det 3 gubbar o kollade på min 3,5" batteriböj och flinade wink


256 Inlägg
17 november 2006
#10
9-5 AERO M-06 skrev:
Lennstrom skrev:
men om ja åker dit me bilen, är altså  ganska stor chans att dom muttrar lite men släpper den   i allafall men va är de sämsta som kan hända då? att ja måste åka å byta allt till orginal?

Det enklare kan bli att du helt sonika får åka vidare, alt ta bort prylarna och få ett föreläggande att besiktiga om bilen.

Det värsta scenariot är att du kan få ett föreläggande om regbesiktning med ursprungsintyg som visar att bilen är i originalskick.. Får du ett sånt ser inte din bil dagens ljus mer. Finns en viss inspektör på VV i skövdetrakten som gärna skriver ut sådana....

(Efter - 87 års model är det i princip omöjligt att göra en regbesiktning med eftermarknadstrim pga det som Sharky skriver...)

varför skulle bilen aldrig få se dagsljuset igen?och vad är föreläggande om regbesiktning?

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
17 november 2006
#11
varför skulle bilen aldrig få se dagsljuset igen?och vad är föreläggande om regbesiktning?

Du måste visa upp bilen i orginal skick.. dvs återställa ALLT i orginal skick och ibland nöjjer dom sig inte med att det ser ut att vara orginal på utsidan av motorn. kan krävas massa konstiga intyg och grejjer ifrån höger och vänster.

vanligt är att bilar som åker på reg-besigning styckas i småbitar och säljes eller säljs hela för att det är förmycket jobb för att få dom godkända igen. ibland instintill omöjligt.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

256 Inlägg
17 november 2006
#12
jag försåt inte en sak.. dom där med moddade bilar med motorer på över 500hk o breddade o shit stylade, hur kommer dom ens igenom besiktningen?? kan nån svara på de? hmm

4 767 Inlägg
17 november 2006
#13
Tur, fiffel, en besiktningsbil (samma färg, modell och chassinr..), besiktningsmotor, känner nån på bes.. många möjligheter.. Givetvis är allt utom tur olagligt.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård


Sök