3716
Sök

Ang byte från automat till mauel?

227 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
#1
Hej jag undrar om det är jätte dyrt/svårt att byta från automat låda till manuel låda på en peugeot 406 sport coupe? är inte jätte insatt men hitta ingen tråd om detta om det finns snälla länka.

Har nämligen en auto men villa ha manuel och undrar om detta kanske kan bytas sj eller om man måste lämna in den och vad summan är?


mvh krolle


German Engineering
9 083 Inlägg
25 september 2010
#2
Varför inte bara köpa en bil med manuell växellåda?

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

227 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
#3
för jag har enda i sverige med den utröstningen som jag har därför frågar jag om detta.


1 008 Inlägg
25 september 2010
#4
Det är nog bara att glömma tanken att byta låda, bilen måste vara inreggad före 1 januari 1993 för att du skall kunna göra en reg.besiktning med exempelvis utbytt låda eller motor.
Dessutom är din nog din bil helbilsgodkänd, byter du låda bara endå så kan du få problem om besiktningsmannen upptäcker att den är bytt..och då stor du där med långnäsan.
Tror inte det går gå via SFRO som Ombyggt fordon heller, och om det går så kostar det tusenlappar.

Sen kommer vi till det här med själva bytet om det nu skall göras endå, det krävs antagligen en del modifikationer i elsystem,styrboxar etc eftersom automatlådan har ett styrsystem som är ihopkopplat med insprutning och bilens övriga system, sedan tillkommer alla övriga detaljer som du behöver för bytet, svänghjul,koppling,pedalställ med kopplingscylinder,inredningsdetaljer för konsollen etc.
På bildelsbasen hittade jag några lådor och dom ligger i prisklassen 6500-8500:- för en 3.0
och då är det enbart själva lådan du får så det kommer att bli dyrt med allt som behövs + eventuellt jobb.

Mitt råd är att behålla automatlådan, den är ju en del av lyxutrustningen oxå, och det är skönt med automat smile


Med lem
1 127 Inlägg
25 september 2010
#5
240bns skrev:
Det är nog bara att glömma tanken att byta låda, bilen måste vara inreggad före 1 januari 1993 för att du skall kunna göra en reg.besiktning med exempelvis utbytt låda eller motor.
Dessutom är din nog din bil helbilsgodkänd, byter du låda bara endå så kan du få problem om besiktningsmannen upptäcker att den är bytt..och då stor du där med långnäsan.
Tror inte det går gå via SFRO som Ombyggt fordon heller, och om det går så kostar det tusenlappar.

Sen kommer vi till det här med själva bytet om det nu skall göras endå, det krävs antagligen en del modifikationer i elsystem,styrboxar etc eftersom automatlådan har ett styrsystem som är ihopkopplat med insprutning och bilens övriga system, sedan tillkommer alla övriga detaljer som du behöver för bytet, svänghjul,koppling,pedalställ med kopplingscylinder,inredningsdetaljer för konsollen etc.
På bildelsbasen hittade jag några lådor och dom ligger i prisklassen 6500-8500:- för en 3.0
och då är det enbart själva lådan du får så det kommer att bli dyrt med allt som behövs + eventuellt jobb.

Mitt råd är att behålla automatlådan, den är ju en del av lyxutrustningen oxå, och det är skönt med automat smile

Det där stämmer ej, jag frågade vad som skulle krävas för att få min 850 turbo reggad med manuell låda istället för automat. Det var bara att besiktiga som vanligt sa bes. killen.


1 008 Inlägg
25 september 2010
#6
Om det är bilen i din profil, 96:an så tycker jag att du snabbt skall passa på att få den omreggad uttav den killen, passa gärna på att stoppa i en annan motor också eftersom du fått klartecken att byta prylar.

Här finns lite regler både ang motorbyte och växellådsbyta att kika på: http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm


227 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#7
Vad ja kunde läsa där och kollat så är det inga problem att få igenom den med ny växellåda bara man registrerar den som ombyggt fordon.


Med lem
1 127 Inlägg
26 september 2010
#8
240bns skrev:
Om det är bilen i din profil, 96:an så tycker jag att du snabbt skall passa på att få den omreggad uttav den killen, passa gärna på att stoppa i en annan motor också eftersom du fått klartecken att byta prylar.

Här finns lite regler både ang motorbyte och växellådsbyta att kika på: http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm

Hm det var ju skumt han sa det då, hittade detta på länken du skickade.

"I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!)."

Min är ju en 96a så då behöver jag alltså avgasintyg. Vilket visserligen är jävligt löjligt då motorn är exakt likadan med manuell eller automatlåda. tongue


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
26 september 2010
#9
krolle_se skrev:
för jag har enda i sverige med den utröstningen som jag har därför frågar jag om detta.

då är det bra mycket lättare och byta bil och flytta över inredningen!.

Är mycket jobb att byta till manuell. och det är bara arbetet.

byta inredning gör man ju på en kaffe rast. (typ)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

227 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#10
sant sem så ska jag byta panelen också för att airbagen är sprängd


Avstängd
17 Inlägg
26 september 2010
#11
krolle_se skrev:
för jag har enda i sverige med den utröstningen som jag har därför frågar jag om detta.

"utröstning" hahahah

Tekniker
345 Inlägg
30 september 2010
#12
inget du vill göra.
Manuella vxllädan har annan infästning till motorblocket, så du måste modifiera växellådan och ev blocket, du behöver ett svänghjul,kopplingssats, sen vajer/ elller om du ska ha hydraliskt, behöver du cylindrar rör m.m, pedalställ, omkoppling av el systemet m.m

ett jäkla jobb..

Det man inte dör av gör ont.

227 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#13
okej tack för hjälpen blir inte till att byta möjligtvis köpa ny bli manuel senare.



Sök