3046
Sök

Hur ska man göra med besiktning 940 ltt-96 300 hp +

214 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#1
hej jag funderar hur jag ska göra om jag ska ha en 940 ltt (b230fk) 136hk vid besiktning om man har trimmat den till 300 hk +


8 252 Inlägg
30 september 2010
#2
Det beror ju på hur mycket man byggt om. I vissa fall kamn det räcka med att ställa ner laddtrycket medans det i vissa fall behövs att man bygger tillbaks så att motorn ser original ut.


2 656 Inlägg
30 september 2010
#3
sawander skrev:
hej jag funderar hur jag ska göra om jag ska ha en 940 ltt (b230fk) 136hk vid besiktning om man har trimmat den till 300 hk +

bara kör in o besa smile e de din du tänker på ? va e gjort med den ?


214 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#4
ja de e min bil men jag bara funderar tills jag trimmar den.

jag kommer att byta intercooler,turbo,topp,avgas(3"),spridare(630cc),koppling(ca500nm),mappa.

men jag kommer att ha orginal tryckrör och lacka intercoolern svart (orginalfärg) lika mycket ljuddämpare som orginal.

så att det blir som en "sleeper" smile


1 353 Inlägg
30 september 2010
#5
så här gör du:
trimma din bil
boka bestid på nätet eller hur du nu vill göra (drop in på vissa stationer)
åk dit o besiktiga
klart.

tror du att du är den första som åker in med en trimmad 940? goddammit, dom flödestestar inte spridarna, mäter inte luftassemätare och kommer framförallt inte vrålköra den eller kolla så org koppling sitter där, så du kan utan problem åka in.. är du trots de livrädd så ställ ner laddtrycker till 0,1bar då..


214 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#6
Crille88 skrev:
är du trots de livrädd så ställ ner laddtrycker till 0,1bar då..

tack då vet jag smile men vad händer om jag blir stoppad på flygande inspection da?


1 353 Inlägg
30 september 2010
#7
dom bänkar inte din bil på en rullandebes, så de är inga problem


1 738 Inlägg
30 september 2010
#8
alltså mappa? menar du då att det ska i tt annat styrsystem? Lite tips från mig:

*vid besiktning släng på original grenrör samt turbo
*skaffa 2 mappar i ditt styrsystem, mapp 1 ( besiktningsmapp ) som levererar 200-230 hk med LITE laddtryck, som är mappad med original grenröret samt turbon. Mapp 2 fullt ös wink

Turbo storleken är väll det första dom kollar på, är det ett agg som är stort som ett hus så fattar dom nog vad bilen levererar wink Men med original grenrör och agg så säger dom inte mycket, de kan ju inte se vad det sitter för grejer I motorn smile Om dom klagar på att lambdan lyser om du kopplar ur original sprutet så kan du säga att enligt regler får den lysa på äldre bilar (Till sena 90 talare), bara värderna håller måtten.


MVH


7 276 Inlägg
30 september 2010
#9
Ställ ner laddet och hoppas på det bästa....
Har sett klarade besiktningar med öppen WG så allt handlar om ren tur!


214 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#10
ok men turbo jag ska ha e inte så stor för 300 hk+ (19t) och sen så tro jag att ja har 2 st wastgaten asså den som sitter på turbon inte extern.


1 738 Inlägg
30 september 2010
#11
Crille88 skrev:
så här gör du:
trimma din bil
boka bestid på nätet eller hur du nu vill göra (drop in på vissa stationer)
åk dit o besiktiga
klart.

tror du att du är den första som åker in med en trimmad 940? goddammit, dom flödestestar inte spridarna, mäter inte luftassemätare och kommer framförallt inte vrålköra den eller kolla så org koppling sitter där, så du kan utan problem åka in.. är du trots de livrädd så ställ ner laddtrycker till 0,1bar då..

HAHAH ja han lär ju inte va den första som kör igenom besiktningen med en trimmad 940 som du säger! Men om nu växellådan rasar 1 efter 1 o kör på en om svetsad bmw låda så ser dom ju svetsen på sprängkåpan, när dom kollar under huven så hänger alla motor styrnings kabblar lösa ( ej inkopplade ), turbon stor som ett hus annat grenrör osv då tror jag dom fattar wink dom är inte helt inkompetenta angående volvo bilar för det har dom nog ägt och trimmat själva en gång i tiden wink Och så har dom nog sett ett o annat försök att lura dom, som dom nog kollar på när nästa " trimmade " bil rullar in smile

Så det kanske inte bara är att besikta iaf wink
Senast redigerat av 940RDALLE (30 september 2010)


214 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#12
jag kommer att ha orginal styrenhet och el system smile


Tvivlare
2 266 Inlägg
30 september 2010
#13
940RDALLE skrev:
alltså mappa? menar du då att det ska i tt annat styrsystem? Lite tips från mig:

*vid besiktning släng på original grenrör samt turbo
*skaffa 2 mappar i ditt styrsystem, mapp 1 ( besiktningsmapp ) som levererar 200-230 hk med LITE laddtryck, som är mappad med original grenröret samt turbon. Mapp 2 fullt ös wink

Turbo storleken är väll det första dom kollar på, är det ett agg som är stort som ett hus så fattar dom nog vad bilen levererar wink Men med original grenrör och agg så säger dom inte mycket, de kan ju inte se vad det sitter för grejer I motorn smile Om dom klagar på att lambdan lyser om du kopplar ur original sprutet så kan du säga att enligt regler får den lysa på äldre bilar (Till sena 90 talare), bara värderna håller måtten.


MVH

Lambda-lampan=motorfelslampa på Volvo = 2a på bes.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 738 Inlägg
30 september 2010
#14
MantaRobin skrev:
940RDALLE skrev:
alltså mappa? menar du då att det ska i tt annat styrsystem? Lite tips från mig:

*vid besiktning släng på original grenrör samt turbo
*skaffa 2 mappar i ditt styrsystem, mapp 1 ( besiktningsmapp ) som levererar 200-230 hk med LITE laddtryck, som är mappad med original grenröret samt turbon. Mapp 2 fullt ös wink

Turbo storleken är väll det första dom kollar på, är det ett agg som är stort som ett hus så fattar dom nog vad bilen levererar wink Men med original grenrör och agg så säger dom inte mycket, de kan ju inte se vad det sitter för grejer I motorn smile Om dom klagar på att lambdan lyser om du kopplar ur original sprutet så kan du säga att enligt regler får den lysa på äldre bilar (Till sena 90 talare), bara värderna håller måtten.


MVH

Lambda-lampan=motorfelslampa på Volvo = 2a på bes.

Nepp, nya regler wink kompisen hade det problemet senast i veckan. 1 gången underkänd pga lampan, 2 gången alltså förra veckan gick den igenom pga ändrade regler, bara det höll sig inom värderna sa besiktningsmannen! och då kan jag säga att mjölby är nog 1 av de hårdaste, tjurigaste gubbarna som man kan besikta hos i hela sverige smile  Han fick även tebax om besiktnings pengarna för senaste gången wink
Senast redigerat av 940RDALLE (30 september 2010)


Tvivlare
2 266 Inlägg
30 september 2010
#15
940RDALLE skrev:
MantaRobin skrev:
940RDALLE skrev:
alltså mappa? menar du då att det ska i tt annat styrsystem? Lite tips från mig:

*vid besiktning släng på original grenrör samt turbo
*skaffa 2 mappar i ditt styrsystem, mapp 1 ( besiktningsmapp ) som levererar 200-230 hk med LITE laddtryck, som är mappad med original grenröret samt turbon. Mapp 2 fullt ös wink

Turbo storleken är väll det första dom kollar på, är det ett agg som är stort som ett hus så fattar dom nog vad bilen levererar wink Men med original grenrör och agg så säger dom inte mycket, de kan ju inte se vad det sitter för grejer I motorn smile Om dom klagar på att lambdan lyser om du kopplar ur original sprutet så kan du säga att enligt regler får den lysa på äldre bilar (Till sena 90 talare), bara värderna håller måtten.


MVH

Lambda-lampan=motorfelslampa på Volvo = 2a på bes.

Nepp, nya regler wink kompisen hade det problemet senast i veckan. 1 gången underkänd pga lampan, 2 gången alltså förra veckan gick den igenom pga ändrade regler, bara det höll sig inom värderna! Han fick även tebax om besiktnings pengarna för senaste gången wink

yikes se på fan... hade jag inte en susning om tongue

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 738 Inlägg
30 september 2010
#16
MantaRobin skrev:
940RDALLE skrev:
MantaRobin skrev:

Lambda-lampan=motorfelslampa på Volvo = 2a på bes.

Nepp, nya regler wink kompisen hade det problemet senast i veckan. 1 gången underkänd pga lampan, 2 gången alltså förra veckan gick den igenom pga ändrade regler, bara det höll sig inom värderna! Han fick även tebax om besiktnings pengarna för senaste gången wink

yikes se på fan... hade jag inte en susning om tongue

De e inte lätt o veta allt wink men regeln kom ju liksom förra veckan så det har nog inte hunnit blivit skrivet i regelboken än wink

MVH


1 738 Inlägg
30 september 2010
#18
Bensinskallen skrev:
Plocka ur glödlampan? lol

Heheh ja tyvärr så kollar dom det med wink man har provat allt nu för tiden smile Annars är jag inne på att koppla om kablarna till typ " en glödlampa är sönder" kontakten smile då släcks den ju när man startat bilen, om man inte har en trassig glödlampa förstås lol


1 738 Inlägg
30 september 2010
#19
sawander skrev:
jag kommer att ha orginal styrenhet och el system smile

ok, men tänk bara på att byta kanske agg o grenrör för säkerhets skull, men alltså 250kr för en eventuell besiktning igen är ju inte mycket att snacka om smile det kan ju vara värt o spännande att köra in med trimmet men ställa ner laddet till max bara wink

angående flygande inspection så skriver ju snuten bristande grejer på bilen, och tycker dom att agget inte ser så original ut så anmärker ju dom det, sen är det ju som en vanlig besiktning igen fast du måste bytt turbon då självklart o så kan du få lite böter på köpet wink

Men hur stor är risken på en skala? kör på för satan wink


214 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#20
ok haha smile ja få höra av mig då ja ha fixat det smile ska prova med att bara byta wastagen till en som laddar 0.4 smile  men asså jag tror det gör ganska mycket för jag känner alla på besiktningen där jag bor (ombess på epa wink ) sen har pappa bessat där i hela sitt liv så vi känner dom riktigt bra smile
Senast redigerat av sawander (30 september 2010)



Sök