3699
Sök

Volvo 850 turbo chippad -95 några hästar på grönbete??

48 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#1
Volvo 850 Turbo -95a
B5234T
M56H
Chip okänt märke. helt org förövrigt.

Känns som det fattas några hästkrafter. 30-40hk ????

"förr" drog det iväg riktigt gött vid 2000rmp, släppte på 2 och 3ans växel. nu släpper det knappt. släpper gör det men inte hur som helst. Är inte så att jag åker och slirar hela tiden men tog det som ett exempel.

Jag har inte bara vant mig vid bilen, utan det är något mysko..

Inga felkoder finns.

kan det va nån slang elr wastegate, eller turbon eller det kanske inte ens har med turbon att göra ?? bränsle tryck?? luft elr ja ?? därför jag frågar här.
Laddtrycks mätaren (orginal mätaren går i bött på 2an men inte på 3,4,5. på dom växlarna är det ca 1mm kvar av det gula i mätaren.. Jag svär inte på det här men jag har för mig att det har gått i bött på alla växlar "förr"

Den går felfritt annars inga missljud elr liknande. men det är så skumt att den går sämmre vid hårt gas pådrag.

Nått mer ni behöver veta så är det bara att fråga..

Mycket tacksam för alla svar..


Reservdansk
6 271 Inlägg
30 september 2010
#2
Kolla alla tryckslangarna.

Mycket vanligt att slangarna blir torra och spröda efter en tio år, spricker och håller inte tätt.
Vanligast är nog vulkningen vid slangen till tomgångsmotorn.

Jag köpte nya silikonslangar istället för original, och sicken skillnad det blev omedelbart!
Helt annan bil att köra.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 253 Inlägg
30 september 2010
#3
Skulle tippa på att du antingen har ett litet läckage eller en klen wastegateklocka. Koll aigenom alla vacuumslangar och sånt. Och hjälper inte det så är det dags att prova wastegaten. Bara att prova och dra i staget, man ska behöva ta i ganska rejält för att kunna rubba det om klockan är frisk.

Sen kan det ju vara en turbo som börjar bli trött, en katalysator som börjat sättas igen, dåliga tändelar och såna saker.


48 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#4
TurbOla.. Var din oxå så som jag förklarade, något liknande ?


Marlboroman.. ja men det är ju just det, vart ska man börja..

Har en magkänsla av att antingen är det vacumslangar elr katt jäveln.. eller är jag helt ute och cyklar..
Är långt ifrån full lärd men.
men om det är katten som är (full) ska inte den rena sig själv ?


Reservdansk
6 271 Inlägg
30 september 2010
#5
Ivarsson_volvo skrev:
TurbOla.. Var din oxå så som jag förklarade, något liknande ?

Den kändes efter ett års ägo väldigt trött, orkade inte dra loss på samma vis som förut, precis som om den tröttnat. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 253 Inlägg
30 september 2010
#6
Börja med slangarna, det finns massvis trådar här som folk startat som haft samma bekymmer som dig för att sedan upptäcka att det räckte med nya vacuumslangar, eller en ny slang mellan tryckrör och gasspjäll. Och en rätt viktig detalj att tänka på innan man börjar byta vacuumslangarna är att komma ihåg att byta EN åt gången. Det finsn nämligen nästa lika många trådar där folk rivit loss alla slangar på en gång och sen insett att dem inte har koll på vart dem gick...

Är katten full så är den full. Den kan inte rena sig själv om cellerna har börjar tjockna ihop.


48 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#7
Det är ju den symtomen jag har.. Tror jag börjar med att köra på ditt resept ! smile Kom gärna med förslag på vilka slangar och vad och hur.. vilka bytte du ? och vad för slangar.
Nått jag ska tänka på ?


8 253 Inlägg
30 september 2010
#8
Alla vacuumslangar, dem kan man byta i vilket fall eftersom vacuumslang inte kostar många kronor och är dem inte slut nu så komemr dem att ge upp snart om det är dem slangar som fabriken satte dit som sitter kvar. Sen lär man ju kolal slangarna till tryckrören med. Dem som sitter mellan tryckröret och spjällhuset brukar spricka där den lilal slangen till somgångsmotorn går in.


48 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#9
Givetvis inte ta alla samtidigt..! men är katten full får man den effekten då att den går trögt och inte orkar riktigt. visst du får ett motstånd, men får man den symtomen då ?


8 253 Inlägg
30 september 2010
#10
Desto mer motstånd man har i katalysatorn ju lägre laddtryck får man och den blir allmänt slöare.


48 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#11
Tusen tack för all hjälp.. ska kika på detta.. MVH


48 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
#12
Vill bara berätta att det var 2 vacuumslangar som var riktigt dåliga och nu är dom bytt, en var det hål i. så nu går den som den ska igen smile Tack för hjälpen.



Sök