3350
Sök

Behöver hjälp att hitta en 6-polig "snabbkontakt"

DKW
197 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#1
Tjena

Som rubriken lyder är jag på jakt efter en "snabbkontakt", med 6 poler.
Har mina extraljus på avtagbar båge som jag xenonkonverterat och gjort om kablarna på, så det nu är 1 kontakt istället för 6.
Dock så fick jag inte till själva kontakten på ett bra sätt, stiften kommer inte i läge.
Så försöker hitta någon bättre men hittils utan lyckat resultat.

Någon som vet om någon vettig? gärna om den har något skydd mot fukt och smuts.

Tack på förhand

1 043 Inlägg
9 september 2010
#2
Dragkrokskontakt?

224 Inlägg
9 september 2010
#3
Kolla hos Elfa så hittar du många olika kontakter, om du ska ha kontakten på utsidan av bilen så tänk på att du ska ha en "IP" klassad kontakt, så att du slipper kortis vid blött väder.


DKW
197 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#4
norpan1 skrev:
Dragkrokskontakt?

Hmm, lite stor kanske tongue

tpdabster skrev:
Kolla hos Elfa så hittar du många olika kontakter, om du ska ha kontakten på utsidan av bilen så tänk på att du ska ha en "IP" klassad kontakt, så att du slipper kortis vid blött väder.

Yes så det var tänkt, köpte en AMP-kontakt från ELFA tidigare men fick som sagt inte dit stiften som de skulle.. Vet inte om man behöver någon specialtång för att de ska fästa riktigt.
Inget bra förslag?

DKW
197 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#6

Var precis en sån jag köpte från ELFA, men vet inte om jag gjorde något fel när jag skulle sätta in stiften i kontakthuset.. Du hade ingen speciell tång lr dyligt?

2 024 Inlägg
12 september 2010
#7
Kör du så du har ballasten efter skarven? Dvs att de följer med ljusen bort från bilen? Om inte så tänk på att spänningen mellan ballast och lampa stundtals ligger på ett gäng tusen volt och att kontakterna måste klara det isåfall.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

DKW
197 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#8
Expoze skrev:
Kör du så du har ballasten efter skarven? Dvs att de följer med ljusen bort från bilen? Om inte så tänk på att spänningen mellan ballast och lampa stundtals ligger på ett gäng tusen volt och att kontakterna måste klara det isåfall.

Skarven ligger mellan ballast och lampa.. Bör inte vara något problem med en ny flerpolig AMP-kontakt, eller?

2 024 Inlägg
12 september 2010
#9
De som fanns på länken var godkända till 1500volt, har för mig att mina ballaster är märkta med 25000volt. Jag hade inte chansat utan köpt förlängningskablar istället och använt de kontakterna som skarv, blir visserligen en kontakt per lampa då men då får man ju nåt som är byggt att hantera högspänningen från början.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

224 Inlägg
15 september 2010
#10
zerostyle skrev:

Var precis en sån jag köpte från ELFA, men vet inte om jag gjorde något fel när jag skulle sätta in stiften i kontakthuset.. Du hade ingen speciell tång lr dyligt?

Om du vill att stiften ska bli rätt klämda på kablarna så ska du använda en specialtång (dyr om du ska ha en riktig) men för att stoppa stift och hylsor i kontakten så krävs det ingen tång bara att du stoppar ner dom i rätt kontakt och från rätt håll.
Om man klämmer stiften för löst på "kardelerna" så blir det ingen sluten klämning risk för ärgning och att ledaren lossnar, om du klämmer för hårt så riskerar man att "kardelerna" går av med risk att ledaren lossnar eller brinner upp, det samma gäller när man skalar kabeln att man inte skadar "kardelerna" eller att de går av.

Detta ska man tänka på om man arbetar med större strömstyrkor. (Bombardier är enormt noga med att det inte får vara någon form av skada på kardelerna när vi (jobbet) bygger deras motorkablage (15Kv) som ex.

Kardeler är de "trådar" som finns i en kabel.


10 287 Inlägg
16 september 2010
#11
Precis som tpdabster skriver så behövs inget verktyg för att stoppa in stiften.
Notera dock att när du har tagit bort ljusen så har du öppen kontakt där fukt och skit kan komma in framifrån. Lösningen är att göra en extra kontakt som en "blindplugg" som tätar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

DKW
197 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#12
Köpte en ny 6 polig AMP-kontakt från ELFA, satte dit stiften utan problem osv.
När vi sedan skulle testa de så hände i princip ingenting.. De kom bara ett underligt läte från ballasterna.
Vi släckte då och tände igen (helljuset) då gick 1 lampa igång, nästa gång 2.. dock var samma underliga ljud kvar. Vid tredje försöket tändes ingen lampa.

Har kontrollerat så lampor osv funkar separat efter detta.

Någon som har något förslag? Det kanske helt enkelt inte går att ha en kontakt med flera poler då det rör sig om denna spänning? Någon som vet..? smile

DKW
197 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#13
Swedenrockers skrev:
Kan fungera olika bra beroende på xenonkiten. Xenonkungens billigare fungerar t.ex inte med förlängningskablage. Du har inte gjort en förlängning nu eventuellt, men med kontaktresistans kommer spänningsfall.

Alltså jag körde med förlängning hela förra vintern utan problem, blev bara trött på att ta loss 6 kontakter hela tiden när man skulle av med bågen..

Tror dock jag fick till kontakten igår, vid test så funkade det iaf så hoppas det håller sig.

Tack så mycket för allas tips smile


Sök