5 september 2010
Trådstartare
Hejsan har en gammal Volvo 264 från -75 med en B23ET motor i, alltså turbo och mekanisk insprutning (K-Jetronic). Den startar inte när den är varm utan man måste vänta ca 30min innan man kan starta igen. Den bluddrar, (låter som den misständer) och går allmänt illa vid snabbt gaspådrag och hög belastning, man märker att den börjar gå dåligt när turbon börjar ladda vid ca 3000 varv. Vid lugn körning och försiktigt gaspådrag går den bra. Den går att varva över 3000 om man gasar försiktigt men går dåligt.
Jag bytte tändspole till en Biltema tändspole efter den gamla gick sönder efter att ha lånat den till en annan motor. Efter bytet till en Biltema-spole blev bilen svårstartad när den var kall och bilen gick knappt att belasta utan att den gick dåligt. (OBS: på tomgång går den bra och i neutral kan man varva motor utan problem). Motorn tänder när man "släpper" nyckeln. Jag tänkte att det var Biltema tändspolen så jag bytte till en Bosch-spole från en golf. Och bilen startade direkt(då den var kall). Jag åkte ut och testkörde men den fortfarande dåligt vid gaspådrag men gick mycket bättre än med Biltema tändspolen. Stannade för att tanka när bilen var varm och sedan startade inte bilen, även fast Bosch-spolen satt på, vilket den även gör nu.
Det som mer är gjort är: Bytt vacuumslangar till tänding och bränsletrycksregulatorn. Renggjort och renoverat tanken, bytt bränslefilter.
Jag misstänker att det har med tändsystemet eller bränslesystemet(tryck) och göra. All hjälp uppskattas! Tack på förhand! / Fredrik