3353
Sök

Glödning på VW Golf II

103 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej.
Jag har en VW Golf II TDI 1.6. Jag har problem med glödning. Jag mät på relä- det kommer ström på ut och ingången. Men inte på glödstift. Där finns ingen spänning. Vad sitter mer på vägen från relä till stift?  Relä fungerar bra och klickar som den ska!


3 Inlägg
10 oktober 2010
#2
Ett glödstift är ju rent resistivt. Med andra ord, är stiftet trasigt så får du ingen ström att gå dit.

Eller har du bytt stiften och det funkar inte ändå?


smurfidunder
327 Inlägg
10 oktober 2010
#3
Blue_SAAB skrev:
Ett glödstift är ju rent resistivt. Med andra ord, är stiftet trasigt så får du ingen ström att gå dit.

Eller har du bytt stiften och det funkar inte ändå?

mm exakt, kolla om det finns spänning vid glödstiften istället

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

103 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#4
Förra ägare sa att han har bytt stifter. Det kan jag se tydligt bara på en. Och det är ingen meningen att byta bara krångligaste stift och strunta alla andra. Jag kan mäta upp stifter men jag trur att det sitter någonting mer på väg från relä till stifter. Jag såg någgon box som klickar strax innan glödlampa släcker. Men jag kan inte veta vad är det för någonting.


103 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#5
Jag kom på!!! Jag mät på kabel till stift och motor det var ingen ström under glödningen! Där emot fanns kontakt! Verktyg pippade.


Forummoderator
18 038 Inlägg
10 oktober 2010
#6
En liten rättelse: En Golf 2 är ingen TDi... MYCKET stor skillnad! En TDi är en direktinsprutad motor vilken SKA hoppa igång utan glödning i alla temp över fryspunkten.

Glödrelät??? Lyser glödlampa på inst.panel? Och slocknar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

103 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#7
Ok. Ber om ursäkt. Golf 2 TD eller hur ska jag säga... Alt ljuser! Sen så finns något "burk" i motorutrymme. Den sitter på samma ställe som tändspolare i bensinbilar. I min seat cordoba var den där i alla fal. Framför förare lite åt vänster om man stå framför bilen. Jag mät där. Där finns kåpling med tre kablar. En av dem är brun - jurd (det vet jag). Om jag slå på "tändning" om jag kan kalla den så. Då kommer fram ström 12-13V. Helva "burken" klickar- lik som reagerar´när glödningen slår av. Jag tror det kan vara fel i "burken" sen äfter "burken" kan jag mäta bara på glödstift och där finns ingen ström. Vad kan det blir för javla "Burken"? Kan det blir fel i den trots att den klickar?


103 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
#8
Den box som pratade jag om är högmatningsrelä om man kan kalla den så. Den styrs av den lilla i salången. Det inte BARA RELÄ som ingår i glödsystem. Där finns två relä. Och den som är viktigaste att det finns högmatningssäkring på den andra!!! Den var pajjat på min!!! Ny alt fungerar bra. Bara glödlampa  släcker inte när högmatningsrelä släpte. Men den är inte so viktig. Det bra att ha den fungerade rätt också.



Sök