2688
Sök

Fladder/kvitter efter turbo byte.

12 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#1
Min turbo hade ett djävulskt In-Ut glapp så jag köpte en bättre beggad på skroten och slängde i istället.
Men nu så får jag det där fladder ljudet, och det vill jag ju inte ha.. även om själva ljudet i sig är gött.
Har testat med 4st olika Bosch AV:s alla med samma resultat (öppet läge, och både felvänt och "rättvänt" läge), dessa har funkar prima innan och det vore ju lite konstigt om alla skulle ha pajjat samtidigt, bilen har väl runt 250 hk nu när turbon orkar leverera igen, och det borde dom väl lätt palla?.

Sen så är jag inte så hemma på kvitter eller fladder, men om jag står still och gasar så pyser det som vanligt det är bara när jag laddar lite mer ute på vägarna som det fladdrar och går tillbaka, kör jag lugnt så småpyser det som vanligt. har iofs inte vågat tokladda,vill ju att denna skall hålla ett tag men jag antar att det skulle skulle blitt en massa fladder då också.. plus kanske ytterligare en sabbad turbo.

Kollat slangar lite ytligt efter läckage utan resultat, får väl skruva av dom och kolla ordentligt snart.
Sökte lite och hittade en kille som hade botat sitt fladder med att montera ytterligare en dump, alltså 2 st.

Några tips eller lösningar?, så man kanske kan använda sin bil lite också cool.

Bilen är som vanligt en 9000 2,3T CSE -97 med original snurra och original IC.
Senast redigerat av Cp-Hjul (14 oktober 2010)

Mr. AUDI !
642 Inlägg
14 oktober 2010
#2
Trasig/sliten turbo!

//Skrotnisse

Four Rings To Rule Them All!

12 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#3
SibbSon skrev:
Trasig/sliten turbo!

//Skrotnisse

Jasså,Tack.. någon annan som har något bättre förslag wink ?
inga speciella missljud ,ingen blårök ,och inga glapp varken radiellt eller axiellt.
Den verkade vara i gott skick.
Senast redigerat av Cp-Hjul (14 oktober 2010)

54 Inlägg
14 oktober 2010
#4
Kolla om vakumslangen har gått sönder, hände på min gamla 9-3a, då kom ett "fladdrande" dumpljud
// Mvh
Senast redigerat av zala (14 oktober 2010)


265 Inlägg
14 oktober 2010
#5
Bypass- eller dumpventilen kanske kärvar och vägrar öppna? Då studsar laddluften inne i turbon istället - inte jättebra.

Jag ändrar mig och skriver wastegateklockan, eftersom du har testat flera boschar! wink
Senast redigerat av Tunestream (14 oktober 2010)

12 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#6
Tunestream skrev:
Bypass- eller dumpventilen kanske kärvar och vägrar öppna? Då studsar laddluften inne i turbon istället - inte jättebra.

Nej, jag vet att det inte är High Five att köra när det är så.
Men som sagt, den dumpar normalt när man står still och gasar men inte vid,,vad ska vi säga.. belastning/ansträngning.. cool ..

zala skrev:
Kolla om vakumslangen har gått sönder, hände på min gamla 9-3a, då kom ett "fladdrande" dumpljud.

Tack får väl ta och gå igenom slangarna lite mer noggrant

1 353 Inlägg
14 oktober 2010
#7
DET FINNS BARA EN SAK SOM KAN FÅ FLADDER LJUDET OCH DET ÄR NÄR LUFTEN GÅR TILLBAKA IN I TURBON OCH INTE GENOM EN AVLASTNINGSVENTIL.
så kolla vakumslangen som sitter till dumpen, den kanske har lossnat från insuget, sprucken eller kanske till omed av.. vilket som så är de inte turbons fel att de fladdrar utan att luften kommer tillbaka dit...


1 353 Inlägg
14 oktober 2010
#8
Tunestream skrev:
Jag ändrar mig och skriver wastegateklockan

vet du vad den har för funktion eftersom att du drar till med den gissningen?


12 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
#9
Vill tacka för alla svar, även ifrån SibbSon som satte igång en kort osäker supernojja hos mig tongue .

Tror mig ha hittat felet, alla slangar såg fräscha ut.. plockade loss allt och kollade noggrant.
MEN i T-korset så satt det en strypning som jag antar ska sitta på slangen till Laddtrycksmätaren (Läste ngt om stabilisering utav nålen till laddmätaren) , men den satt istället i slangen som går ifrån nippeln på insuget.
T-korset gick i samma veva sönder så jag satte ett vanligt kors där istället utan strypning och nu är fladdret borta big_smile


Sök