2642
Sök

Köråd - Billig pendlarbil som passar en tjej(Köpråd)

sparren
20 oktober 2010
Trådstartare
#41
Bullet--- skrev:
sparren skrev:
Bullet--- skrev:

jodå, det har vtec, men det vad man "kallar" "riktig" vtec motor är dohc motorerna, tex b18/b16-k20/24- h22/23 medmera , d16 motorn i esi är jävligt pigg för sina 125 hk, och vtec kickar in vid ca 4800 rpm.
OKej, då vet jag lite mer:) Men skulle du tro att det går att få tag på en vettig bil till en rimlig peng?(civic alltså?). Du kanske ser något lämpligt förslag på blocket? Eller ska man istället köpa en riktig bonderäcer, exempelvis 240 eller 740? Vet dock inte om jag hade kännt mig bekväm med en sådan. Kanske om den inte är stylad utan i originalutförande;)
Det är min egen åsikt, jag skulle aldrig välja en volvo framför en civic, aldrig,kan inte hitta något som är bättre med volvon än civicen, jo, kanske att man får plats med mer grejer,inget mer.Som sagt, min egen åsikt, jag kan såklart inte tvinga folk att gilla civics och vill folk köra volvo får dem väl göra det.
vad jag tycker är positivt med civicen.
+bra väghållning
bra bränsleekonomi
snygg design
billig försäkring/skatt
bra motor
billiga reservdelar
lätt att hitta delar
-rost,tyvärr, men oftast aldrig undertill.
ja det känns väl som att civicen är en roligare bil. Volvon ser jag mer som ett transportmedel och att man kanske kan busa lite någongång med bakhjulsdriften i snönwink haha.

Men om man säger Impreza GT. Är det ett idiotköp om man inte vill köpare en nyare modell som gått lite. För min del hamnar väl då budgeten på helst runt 50 000 kr. På grund av deras effekt, behöver den mycket mer omsorg eller är det som vilken annan s40 t4/t5 som helst?

Eventuellt känns ju en impreza som en rolig bil. Köper man inte en allt för fin går det ju även ha den vintertid utan att vara rädd att den ska gå sönder. Det är ju trots allt fyrhjulsdrift o det känns väl rätt säkert om det är oväder på vägarna?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 oktober 2010
#42
sparren skrev:
Bullet--- skrev:
sparren skrev:

OKej, då vet jag lite mer:) Men skulle du tro att det går att få tag på en vettig bil till en rimlig peng?(civic alltså?). Du kanske ser något lämpligt förslag på blocket? Eller ska man istället köpa en riktig bonderäcer, exempelvis 240 eller 740? Vet dock inte om jag hade kännt mig bekväm med en sådan. Kanske om den inte är stylad utan i originalutförande;)
Det är min egen åsikt, jag skulle aldrig välja en volvo framför en civic, aldrig,kan inte hitta något som är bättre med volvon än civicen, jo, kanske att man får plats med mer grejer,inget mer.Som sagt, min egen åsikt, jag kan såklart inte tvinga folk att gilla civics och vill folk köra volvo får dem väl göra det.
vad jag tycker är positivt med civicen.
+bra väghållning
bra bränsleekonomi
snygg design
billig försäkring/skatt
bra motor
billiga reservdelar
lätt att hitta delar
-rost,tyvärr, men oftast aldrig undertill.
ja det känns väl som att civicen är en roligare bil. Volvon ser jag mer som ett transportmedel och att man kanske kan busa lite någongång med bakhjulsdriften i snönwink haha.

Men om man säger Impreza GT. Är det ett idiotköp om man inte vill köpare en nyare modell som gått lite. För min del hamnar väl då budgeten på helst runt 50 000 kr. På grund av deras effekt, behöver den mycket mer omsorg eller är det som vilken annan s40 t4/t5 som helst?

Eventuellt känns ju en impreza som en rolig bil. Köper man inte en allt för fin går det ju även ha den vintertid utan att vara rädd att den ska gå sönder. Det är ju trots allt fyrhjulsdrift o det känns väl rätt säkert om det är oväder på vägarna?
Nu vet jag inte om jag hängt med hela vägen i tråden, men visst är Impreza en rolig bil men den är ingen bekväm pendlarbil. Volvon är inte i närheten av lika rolig men mycket bekvämare till vardags, och sannolikheten att man råkar på en buskörd sådan är mycket mindre än för Impreza.

Annars är Subaru generellt en mycket pålitlig bil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
20 oktober 2010
#43
ska ge dig ett gott råd.


http://www.blocket.se/jamtland/Peugeot_ … _8&w=3

  6tusen i skatt med dragkrok.
  omkring 300-400kr i månaden i helförsäkring hel år med mer försäkring
  Drar omkring 0.52-0.56L/mil, (finns en ny 1.6L motor också som sägs ska vara ännu snålare)
  143 g/km

  SW modellen ger dessutom en ofantlig lasmöjlighet då man kan plocka ut alla sätena och få ett näst intill plant golv, går även att montera in extra säten vid stor familj.

   Är en kombi, man vet aldrig, köper du en liten bil ska du säkert köra något stort någon gång.

  Detta är ungefär samma siffror som en prius i långa dra.
  Peugeot och citroenen är  samma bil förutom att i en citroen är nästan allt tillval.


  Sen dyker jag lite när folk säger att de är så jävra dyrt med en stor bil.

   Har en nissan Navara Big King.
  <---

     Blandad körning ligger den på 10.5-11.4L/100km
     kostar 4600kr i skatt per år.
     kostar 5tusen i helförsäkring med mer försäkring per år.
     264g/km i co utsläpp
     andra fördelar jag såg till när jag skaffade den va dragvikten, får ha en kombinerad fordonsvikt på
     5.8 ton, vilket passar mig perfekt som drar släp med rallybilar och hästtransporter för jämnan.
     Bra lastutrymme där jag får in sadlar och annat häst trams, samt verktyg och service utrustning vid
     Rally tävlingar.


   Dom säger ju att skatten ska vara utsläpps basserad, men ja vettifan vad man betalar skatt för
   egentligen.


     Om du ska köpa en "miljö" bil, var noga med å kolla upp så inte miljöskatten är förverkad på något
     sätt, saab ska tydligen ha många sånna bilar.
     Sambons bror höll på att köpa på sig en saab 9-3 sportsedan biomaskin med en års skatt på 3500kr

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

sparren
20 oktober 2010
Trådstartare
#44
Rquired skrev:
sparren skrev:
Bullet--- skrev:

Det är min egen åsikt, jag skulle aldrig välja en volvo framför en civic, aldrig,kan inte hitta något som är bättre med volvon än civicen, jo, kanske att man får plats med mer grejer,inget mer.Som sagt, min egen åsikt, jag kan såklart inte tvinga folk att gilla civics och vill folk köra volvo får dem väl göra det.
vad jag tycker är positivt med civicen.
+bra väghållning
bra bränsleekonomi
snygg design
billig försäkring/skatt
bra motor
billiga reservdelar
lätt att hitta delar
-rost,tyvärr, men oftast aldrig undertill.
ja det känns väl som att civicen är en roligare bil. Volvon ser jag mer som ett transportmedel och att man kanske kan busa lite någongång med bakhjulsdriften i snönwink haha.

Men om man säger Impreza GT. Är det ett idiotköp om man inte vill köpare en nyare modell som gått lite. För min del hamnar väl då budgeten på helst runt 50 000 kr. På grund av deras effekt, behöver den mycket mer omsorg eller är det som vilken annan s40 t4/t5 som helst?

Eventuellt känns ju en impreza som en rolig bil. Köper man inte en allt för fin går det ju även ha den vintertid utan att vara rädd att den ska gå sönder. Det är ju trots allt fyrhjulsdrift o det känns väl rätt säkert om det är oväder på vägarna?
Nu vet jag inte om jag hängt med hela vägen i tråden, men visst är Impreza en rolig bil men den är ingen bekväm pendlarbil. Volvon är inte i närheten av lika rolig men mycket bekvämare till vardags, och sannolikheten att man råkar på en buskörd sådan är mycket mindre än för Impreza.

Annars är Subaru generellt en mycket pålitlig bil.
Jag förstår att du inte hängde med på mina resonemang härwink Det var nämligen så att ett alternativ är att damen kör min s40 till jobbet. men då måste jag istället ha något att åka till jobbet med. ca 1 mil tur och retur= inte lika viktigt med en bil som dricker luft;)

Så min fråga är egentligen om det går att köpa en impreza gt som gått en del och som kostar runt 50 000 kr och som håller någorlunda? Jag kan inte mecka och därför vill jag inte ha något som trillar isär av sig självt...

Sen om en sådan bil är mer benägen att kräva underhåll än låt säga en s40 t4 som också är motorstark?

Känner jag behöver lite råd innan jag bestämmer mig för något!
Andra bilar som varit på tapeten är Honda civic, volvo 240/740 osv...

sparren
20 oktober 2010
Trådstartare
#45
PeppeVectra skrev:
ska ge dig ett gott råd.


http://www.blocket.se/jamtland/Peugeot_ … _8&w=3

  6tusen i skatt med dragkrok.
  omkring 300-400kr i månaden i helförsäkring hel år med mer försäkring
  Drar omkring 0.52-0.56L/mil, (finns en ny 1.6L motor också som sägs ska vara ännu snålare)
  143 g/km

  SW modellen ger dessutom en ofantlig lasmöjlighet då man kan plocka ut alla sätena och få ett näst intill plant golv, går även att montera in extra säten vid stor familj.

   Är en kombi, man vet aldrig, köper du en liten bil ska du säkert köra något stort någon gång.

  Detta är ungefär samma siffror som en prius i långa dra.
  Peugeot och citroenen är  samma bil förutom att i en citroen är nästan allt tillval.


  Sen dyker jag lite när folk säger att de är så jävra dyrt med en stor bil.

   Har en nissan Navara Big King.
  <---

     Blandad körning ligger den på 10.5-11.4L/100km
     kostar 4600kr i skatt per år.
     kostar 5tusen i helförsäkring med mer försäkring per år.
     264g/km i co utsläpp
     andra fördelar jag såg till när jag skaffade den va dragvikten, får ha en kombinerad fordonsvikt på
     5.8 ton, vilket passar mig perfekt som drar släp med rallybilar och hästtransporter för jämnan.
     Bra lastutrymme där jag får in sadlar och annat häst trams, samt verktyg och service utrustning vid
     Rally tävlingar.


   Dom säger ju att skatten ska vara utsläpps basserad, men ja vettifan vad man betalar skatt för
   egentligen.


     Om du ska köpa en "miljö" bil, var noga med å kolla upp så inte miljöskatten är förverkad på något
     sätt, saab ska tydligen ha många sånna bilar.
     Sambons bror höll på att köpa på sig en saab 9-3 sportsedan biomaskin med en års skatt på 3500kr
Känner att den inte riktigt var vad jag sökte. men tack så mycket för tipset!smile

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
20 oktober 2010
#46
dom finns som mybilar också.  roll

http://www.blocket.se/halland/Peugeot_1 … _8&w=3

om de kan vara närmre de du söker, samma bil som citroen C1.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 oktober 2010
#47
sparren skrev:
Rquired skrev:
sparren skrev:

ja det känns väl som att civicen är en roligare bil. Volvon ser jag mer som ett transportmedel och att man kanske kan busa lite någongång med bakhjulsdriften i snönwink haha.

Men om man säger Impreza GT. Är det ett idiotköp om man inte vill köpare en nyare modell som gått lite. För min del hamnar väl då budgeten på helst runt 50 000 kr. På grund av deras effekt, behöver den mycket mer omsorg eller är det som vilken annan s40 t4/t5 som helst?

Eventuellt känns ju en impreza som en rolig bil. Köper man inte en allt för fin går det ju även ha den vintertid utan att vara rädd att den ska gå sönder. Det är ju trots allt fyrhjulsdrift o det känns väl rätt säkert om det är oväder på vägarna?
Nu vet jag inte om jag hängt med hela vägen i tråden, men visst är Impreza en rolig bil men den är ingen bekväm pendlarbil. Volvon är inte i närheten av lika rolig men mycket bekvämare till vardags, och sannolikheten att man råkar på en buskörd sådan är mycket mindre än för Impreza.

Annars är Subaru generellt en mycket pålitlig bil.
Jag förstår att du inte hängde med på mina resonemang härwink Det var nämligen så att ett alternativ är att damen kör min s40 till jobbet. men då måste jag istället ha något att åka till jobbet med. ca 1 mil tur och retur= inte lika viktigt med en bil som dricker luft;)

Så min fråga är egentligen om det går att köpa en impreza gt som gått en del och som kostar runt 50 000 kr och som håller någorlunda? Jag kan inte mecka och därför vill jag inte ha något som trillar isär av sig självt...

Sen om en sådan bil är mer benägen att kräva underhåll än låt säga en s40 t4 som också är motorstark?

Känner jag behöver lite råd innan jag bestämmer mig för något!
Andra bilar som varit på tapeten är Honda civic, volvo 240/740 osv...
Bilen är mycket slitstark och Subaru håller, när det gäller småfel så håller den mycket bättre än Volvo. Det viktiga med Impreza är snarare hur den är körd och hur den är skött, men även på så korta sträckor ser jag Impreza mer som en lekbil även om den förstås duger väl till uppgiften.

Du kan inte tänka dig en Jaguar då som jag länkade till långt tidigare i tråden, X-type ligger över 50.000:- men en S-type ligger i den prisklassen och är i mitt tycke en av Jaguars snyggaste modeller i nutid. Klassisk bakhjulsdrift här till skillnad mot lillebror, och byggd på amerikansk Lincoln-grund (Och Lincoln är i sin tur Ford visserligen). Mycket bekväm med mycket stil, kanske lämpligare till vardag än japanskt bus? smile

Tex: http://www.blocket.se/stockholm/Jaguar_ … 20&w=3

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

sparren
20 oktober 2010
Trådstartare
#48
Rquired skrev:
sparren skrev:
Rquired skrev:

Nu vet jag inte om jag hängt med hela vägen i tråden, men visst är Impreza en rolig bil men den är ingen bekväm pendlarbil. Volvon är inte i närheten av lika rolig men mycket bekvämare till vardags, och sannolikheten att man råkar på en buskörd sådan är mycket mindre än för Impreza.

Annars är Subaru generellt en mycket pålitlig bil.
Jag förstår att du inte hängde med på mina resonemang härwink Det var nämligen så att ett alternativ är att damen kör min s40 till jobbet. men då måste jag istället ha något att åka till jobbet med. ca 1 mil tur och retur= inte lika viktigt med en bil som dricker luft;)

Så min fråga är egentligen om det går att köpa en impreza gt som gått en del och som kostar runt 50 000 kr och som håller någorlunda? Jag kan inte mecka och därför vill jag inte ha något som trillar isär av sig självt...

Sen om en sådan bil är mer benägen att kräva underhåll än låt säga en s40 t4 som också är motorstark?

Känner jag behöver lite råd innan jag bestämmer mig för något!
Andra bilar som varit på tapeten är Honda civic, volvo 240/740 osv...
Bilen är mycket slitstark och Subaru håller, när det gäller småfel så håller den mycket bättre än Volvo. Det viktiga med Impreza är snarare hur den är körd och hur den är skött, men även på så korta sträckor ser jag Impreza mer som en lekbil även om den förstås duger väl till uppgiften.

Du kan inte tänka dig en Jaguar då som jag länkade till långt tidigare i tråden, X-type ligger över 50.000:- men en S-type ligger i den prisklassen och är i mitt tycke en av Jaguars snyggaste modeller i nutid. Klassisk bakhjulsdrift här till skillnad mot lillebror, och byggd på amerikansk Lincoln-grund (Och Lincoln är i sin tur Ford visserligen). Mycket bekväm med mycket stil, kanske lämpligare till vardag än japanskt bus? smile

Tex: http://www.blocket.se/stockholm/Jaguar_ … 20&w=3
Okej, så det är en kvalitetsbil, men det känns som de imprezor som hamnar runt 50 000 kr har haft x antal ungdomar som kört skiten ur den i omgångar. Pallar en sådan bil att brukas om den låt säga gått strax under 20 000 mil?

Sen är jag som sagt helt handfallen när det gäller till att greja själv så det är ju bra om det inte är svindyra grejer att åtgärda när det väl går sönder. Har den modellen någon specifik sak som är riktigt dyr att laga?

Jaguaren är ju lite stilig, helt klart;) Gillar tanken av att ha en komfortbil också, med skinnsäten osv. Men frågan är hur rapp en sådan bil är trots över 200 hk? Den lär väl väga en del?

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
20 oktober 2010
#49
den där är nog tokdyr å kör rundor i.

v6 å nästan 2 ton.

Då hade jag nog tittat på dina första alternativ du funderade över innan.
Dyr i skatt va den också.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 oktober 2010
#50
sparren skrev:
Rquired skrev:
sparren skrev:
Jag förstår att du inte hängde med på mina resonemang härwink Det var nämligen så att ett alternativ är att damen kör min s40 till jobbet. men då måste jag istället ha något att åka till jobbet med. ca 1 mil tur och retur= inte lika viktigt med en bil som dricker luft;)

Så min fråga är egentligen om det går att köpa en impreza gt som gått en del och som kostar runt 50 000 kr och som håller någorlunda? Jag kan inte mecka och därför vill jag inte ha något som trillar isär av sig självt...

Sen om en sådan bil är mer benägen att kräva underhåll än låt säga en s40 t4 som också är motorstark?

Känner jag behöver lite råd innan jag bestämmer mig för något!
Andra bilar som varit på tapeten är Honda civic, volvo 240/740 osv...
Bilen är mycket slitstark och Subaru håller, när det gäller småfel så håller den mycket bättre än Volvo. Det viktiga med Impreza är snarare hur den är körd och hur den är skött, men även på så korta sträckor ser jag Impreza mer som en lekbil även om den förstås duger väl till uppgiften.

Du kan inte tänka dig en Jaguar då som jag länkade till långt tidigare i tråden, X-type ligger över 50.000:- men en S-type ligger i den prisklassen och är i mitt tycke en av Jaguars snyggaste modeller i nutid. Klassisk bakhjulsdrift här till skillnad mot lillebror, och byggd på amerikansk Lincoln-grund (Och Lincoln är i sin tur Ford visserligen). Mycket bekväm med mycket stil, kanske lämpligare till vardag än japanskt bus? smile

Tex: http://www.blocket.se/stockholm/Jaguar_ … 20&w=3
Okej, så det är en kvalitetsbil, men det känns som de imprezor som hamnar runt 50 000 kr har haft x antal ungdomar som kört skiten ur den i omgångar. Pallar en sådan bil att brukas om den låt säga gått strax under 20 000 mil?

Sen är jag som sagt helt handfallen när det gäller till att greja själv så det är ju bra om det inte är svindyra grejer att åtgärda när det väl går sönder. Har den modellen någon specifik sak som är riktigt dyr att laga?

Jaguaren är ju lite stilig, helt klart;) Gillar tanken av att ha en komfortbil också, med skinnsäten osv. Men frågan är hur rapp en sådan bil är trots över 200 hk? Den lär väl väga en del?
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

En sida du kanske har nytta av, Vägverkets fordonsfråga där du kan slå in ett regnummer och få ut tex. vikten men också mycket annat; Antal ägare, besiktningsstatus, effekt, släpvagnsvikt osv. Hjälper till i billetandet!

Har aldrig kört en S-type med den motorn, men har svårt att tänka mig att den är särskilt slö? 1700kg och 238hp är ingen dålig siffra ändå, den duger nog mer än väl till att dra på med eller göra en ordentlig omkörning med. smile

Edit: Impreza är inte gratis heller och 2367:- för n S-type 3.0 är ingen direkt dyr skatt, klart man kan köra runt i en Peugeot 307 diesel om man trivs med det men då hade jag personligen hellre slantat upp lite till och kört en lyxbil, speciellt när det gäller kortare sträckor där förbrukning inte gör så stor skillnad.
Senast redigerat av Rquired (20 oktober 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

sparren
20 oktober 2010
Trådstartare
#51
Ja, det är väl vilken väg man väljer att gå helt enkelt. Men tills det att jag vet det får jag försöka utreda mina alternaitv.

Har alltid velat ha en lite sportigare bil. Hade en hatchback på 190 hk för några år sedan men känns som imprezan är något snäpp vassare. Det jag är rädd för att det ska börja krångla som fasen och det kommer bli dyrt dyrt. Eftersom jag inte kan laga själv kasnke det är näst intill lönlöst att köpa en gammal impreza? Hur är reservdelspriser osv? serviceintervall med kamrem är också intressant. Kan ju vara att man hellre väljer en som gått 17 000 än 15 000 om man "missar" kamrem osv.

Så lite mer info om Imprezan skulle jag vilja ha, om ni nu har något mer att bjuda påwink


Sök