Helt plötsligt så har min bil, 740 87:a med 230K förgasarmotor börjat krångla med tomgången. Vid kallstart funkar den bra (går upp till 1500 rpm) innan den blir lite varm, men så fort motorn börjar bli normalvarm så existerar inte längre tomgången. Den stendör om jag släpper gasen.
Jag har kollat vaccumslangarna, har prövat med att spruta startgas runt om för att se om varven går upp men utan resulat. slangarna är för övrigt inte i sämre skick nu än för 2 veckor sedan då allt funkade som vanligt.
choken, nja ursäkta en dum fråga, men det är ju automatchoke på denna, hur menar du att jag skulle göra då ? Tomgången går ner till ca 950 varv efter några minuter, så den funkar nog fint, problemet uppstår först när motorn börjar bli normalvarm, efter kanske en kvarts körning, då försvinner tomgången, och den rycker rätt mycket också.
Ok visste inte att det var automatchoke på den, kan inte så mycket om förgasare men jag gissar på att den chokar även när motorn är normalvarm. Läste att det kan vara något med varmstartventilen. Rycker den något när den är kall?
nja tomgångsmotor vet jag inte om det finns på din motor men testa att spruta lite start gas runt förgasaren på alla vakumslangar kolla noga runt varmstartventilen mmm. det kan du göra när motorn har kommit upp i arbetstemperatur.
Men om du startar motorn kall och låter den gå på tomgång tills den blir varm, börjar den bluddra och gå ner i varv mer och mer tills den stannar då? I så fall verkar det som att automatchoken ligger kvar tycker jag.
Men om du startar motorn kall och låter den gå på tomgång tills den blir varm, börjar den bluddra och gå ner i varv mer och mer tills den stannar då? I så fall verkar det som att automatchoken ligger kvar tycker jag.
det tycker jag med eller det måste det nästan vara som den går bra när den är kall så blir den varm så finns det knappt någon tomgång och så rycker den med..har du någon olja i förgasaren??
Kanske är datorn som fått spel, prova att koppla ifrån batteriet ett tag så att datorn noll ställer sig. Funkar inte det så prova med en felsökning.
Det är fortfarande en förgasarmotor..... Det finns en tomgångsinställning till hö, under gasviren ( precis där man justerar spånningen på vajern). Ser ut som en fyrkantig platta som sitter med 2skruv. Skruvarna sitter i spår på plattan så man lossar de 2 skruvarna lite grand och flyttar plattan försiktigt med bilen igång. Kan inte förklara men jag har en ritning på justeringen om du vill ha. Skicka i så fall ett pm. Kajc
första tanken jag får det är att känna på förgasaren. den kan sitta löst ! den sitter med fyra långa insexskruvar under locket. Prova ruckla på hela förgasaren och se om den rör på sig. Gör den det så dra åt skruvarna. Nästa tanke är om förgasarfots plattan är sprucken. Den är nämligen gjord av plast och på båda sidorna om den sitter det pappers packning som brukar vara trasiga. Om det inte hjälper så kan du prova skruva på justerskruven till tomgången på förgasaren som sitter på fram sidan av den. I ett litet hål finns en vanlig skruv som du kan prova justera upp tomgången så du kan felsöka vidare med motor som är i gång allafall. kom ihåg att detta löser nog inte det problem men du kanske köper lite mer tid.Titta även om insugspackningen är trasig. den emot toppen. Spruuta lite startgas medan bilen går höj tomgången så reagerar den på det eller lyssna efter pysljud. Men din bil lär du skynda ifall eftersom han går bara när den är kall. Börja med det först. funkar det inte så får du mer tips av mig senare,