Använder mig av samma tråd som tidigare ang kylproblemet.
Hade förhoppningar på taskig termostat vilket hjälpte när jag böt den.
Nu ytterliga ett problem..
Tomgången är väldigt orolig. När den är kall får jag nästan hjälpa till med gasen för att den inte skall dö. Den ligger väldigt lågt och svajar mellan 3-600 varv och låter nästan som att den inte går på alla cylindrar. Och när jag lägger i driven är det nästan så att motorn dör och jag får hjälpa till med gasen. Däremot vid normal körning, över 1000rpm går den felfritt och ingen tendens till misständning.
Ja, båda fläktarna fungerar som de ska, samt inget trubbel med värmen i kupén.
Senast jag körde som ja skrev tidigare gick den upp i normaltemp och stannade där ett par kilometer, för att sedan börja stiga.
Om pumpen var dålig borde väl tempen ej stannat vid normal ? Samt om termostaten ej öppnade borde ej tempen heller stannat kvar såpass länge på normal ?
Första gången märkte jag att det var ett väldigt tryck i slangen, kan ha varit för att den var väldigt varm då. Har aldrig haft igång den tills den blivit så varm efter det, men det är ju vatten i slangarna tills den tryckt ut det mesta till expansionskärlet.
Har nu plockat ur termostaten och testat den som jag läst i någon tråd i en kastrull med vatten. Vet dock inte hur pålitligt detta test är ? Den öppnade sig inte alls.
Det jag tycker är underligt är som ja skrev tidigare att den ligger kvar såpass länge på normaltemp. Vilket det inte borde göra om termostaten var igensatt ?